Choć i Mitsubishi Outlander PHEV, i Toyota RAV4 Hybrid są hybrydowymi SUV-ami, ich układy napędowe dzieli przepaść. Który jest lepszy? Oto porównanie jakie przygotował tygodnik Motor.
Jeśli chodzi o auta hybrydowe, Toyota jest na uprzywilejowanej pozycji – to ta firma 20 lat temu wprowadziła do sprzedaży pierwszą seryjną hybrydę, Priusa. Zresztą podobnie jest z SUV-ami – jednym z prekursorów tego typu aut była pierwsza Toyota RAV4 z 1994 r. Dziś zarówno napęd hybrydowy Toyoty, jak i model RAV4 doczekały się już czwartych generacji. I dopiero w ubiegłym roku je połączono, prezentując RAV4 w wersji Hybrid.
Ale to nie jest pierwsza uterenowiona hybryda. Na przykład Mitsubishi Outlander PHEV debiutowało w 2014 r. (2 lata później przeszło lifting). Nie jest ono jednak „zwykłą” hybrydą, jak RAV4 – to auto typu plug-in, a więc z możliwością ładowania akumulatorów kablem.
W Europie w trzech kwartałach tego roku sprzedano niemal 350 tys. „zwykłych” hybryd i prawie 100 tys. takich z oznaczeniem plug-in. Wśród tych drugich najpopularniejszym modelem był właśnie Outlander. Jednak u nas sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Polacy w tym samym okresie kupili aż 12 tysięcy hybryd i zaledwie 379 aut typu plug-in. Wyraźnie widać to na przykładzie sprzedaży testowanych modeli – od stycznia do września 2017 r. polscy klienci kupili aż 2023 hybrydowe RAV4, podczas gdy Outlanderów PHEV sprzedano zaledwie… siedem.
Sprawdziliśmy, skąd może się brać tak wielka różnica.
Dobre dla rodziny
Kabiny obu SUV-ów wcale bardzo się nie różnią. Obie są nieźle wykończone – w Mitsubishi jest więcej miękkich tworzyw, a mniej takich, które wyglądają na tanie, z kolei Toyotę wyróżnia obszycie części tablicy przyrządów połączeniem skóry i alcantary. Na równie dobrą ocenę w obydwu autach zasługuje łatwość obsługi.
W kwestii przestronności zwykle pewną przewagę ma Outlander, ale w testowanych, topowych wersjach na niewielkie prowadzenie wysuwa się RAV4. A to dlatego, że Mitsubishi seryjnie ma okno dachowe, którego obudowa zabiera nieco miejsca nad głowami (5 cm z przodu i 3 z tyłu).
Bagażnik Outlandera ma pojemność 451 l i podłogę pochyloną w stronę pokrywy (po złożeniu kanapy jest ona płaska). Pod podłogą – spory schowek i zestaw naprawczy do opon. W RAV4 bagażnik jest o 50 l większy, ale ma duży stopień za oparciem kanapy. Za to pod podłogą jest koło dojazdowe, przewidziano tam też miejsce na roletę. Niestety, w obu burty wykończono łatwym do zarysowania plastikiem.
Komfort przede wszystkim
Układy jezdne testowanych SUV-ów są zupełnie porównywalne. RAV4 i Outlander to ciężkie auta – to drugie nawet bardzo (ważą, odpowiednio, 1735 i 1860 kg). Oba nie przepadają za szybkim pokonywaniem zakrętów – wyraźnie przechylają się i szybko zaczynają płużyć przodem (ale w żadnym interwencje ESP nie są brutalne ani przedwczesne).
Za to obydwa samochody w teście okazują się komfortowe. Ich zawieszenia sprawnie i w miarę cicho filtrują nierówności – nawet te większe.
Różne układy
Jeśli chodzi o układy napędowe. Toyota postawiła na znany od lat, typowy dla niej napęd hybrydowy. W RAV4 przednie koła napędza 2,5-litrowa jednostka benzynowa (155 KM) w zestawie ze 143-konnym silnikiem elektrycznym i bezstopniową przekładnią planetarną. Tylne koła wprawia w ruch „elektryk” o mocy 68 KM.
W Mitsubishi za napędzanie przedniej osi też odpowiadają silnik benzynowy (2.0, 121 KM) i elektryczny (82 KM) oraz skrzynia bezstopniowa, a tylnej – kolejny elektryczny o mocy 82 KM. Ale to koniec podobieństw.
Bo podczas gdy w Toyocie akumulator, z którego korzystają silniki elektryczne ma tylko 1,6 kWh pojemności, w Mitsubishi to całe 12 kWh. Dzięki temu Outlander nie tylko rozpędza się „na prądzie” nawet do nieco ponad 120 km/h, ale przy rozsądnym traktowaniu pedału gazu przejeżdża bez użycia silnika spalinowego dystans aż 50 km (Toyota góra kilka kilometrów z maksymalną prędkością ok. 60 km/h).
Tylko Mitsubishi ma tryb 4WD Lock, sprawiający, że moc płynie stale do obu osi. Są też przyciski Safe, pozwalający zachować zebraną energię na później, oraz Charge. Ten drugi pozwala doładować baterie silnikiem benzynowym. Zajmuje mu to 0,5-1,5 godziny (w zależności od sposobu jazdy i warunków drogowych) i nie jest zbyt opłacalne – spalanie rośnie wtedy nawet o 50%.
Kierowca RAV4 może co najwyżej włączyć ustawienia Eco (pomaga nieco obniżyć spalanie) albo Sport, w którym Toyota trochę lepiej odpowiada na ruchy prawej stopy.
Mylne wrażenie
Dzięki momentalnej reakcji na dodanie gazu (silne wsparcie „elektryki”) zza kierownicy szybszy wydaje się Outlander. Kierowca Toyoty praktycznie zawsze musi poczekać, aż silnik „rozkręci się” do wysokich obrotów – dopiero wtedy zaczyna się wyraźne przyspieszanie. Nasze pomiary pokazują jednak, że o wiele szybciej rozpędza się RAV4. Prędkość 100 km/h osiąga już 8,3 s po starcie, a do 160 km/h przyspiesza w 22 sekundy (Mitsubishi potrzebuje, odpowiednio, 10 i 27,7 s). Nie czuć jednak tego przyspieszenia, bo Toyota rozpędza się wyjątkowo płynnie.
Drogie oszczędzanie
Oba SUV-y mają podobne spalanie. Toyota zużywa w mieście 6,5, a Mitsubishi – 6,2 l na 100 km. Wyraźnie różnią się tylko w trasie, gdy nie przekracza się 100 km/h – RAV4 wystarcza wtedy 6,3 l/100 km, a Outlander potrzebuje 7,4 l. Przy szybszej jeździe różnice maleją. Na drodze ekspresowej Toyota spala na każde 100 km 8,2 l benzyny, a przy prędkości autostradowej – 11 l. Mitsubishi potrzebuje w tych warunkach, odpowiednio, 8,5 i 10,5 l.
W przypadku Outlandera dane te dotyczą jazdy z rozładowana baterią. Jeśli naładuje się akumulatory z gniazdka (pełne naładowanie trwa 5-7 godzin) albo słupka (ok. godziny), przejechanie pierwszych 50 km kosztuje tylko ok. 7 zł – albo nic, jeśli korzystamy z darmowego punktu ładowania.
Ale co z tego, skoro Outlander kosztuje o 62,2 tys. zł więcej niż podobnie wyposażona Toyota. Za topowe RAV4 Hybrid płaci się bowiem akceptowalne 177 800 zł (a obecnie jeszcze o 10 tys. zł mniej), podczas gdy ceny rywala zaczynają się od 189 990 zł, a najbogatsza odmiana kosztuje 239 990 zł!
W odpowiednich warunkach (50 km dziennie, tylko „na prądzie” z gniazdka) dopłata do Mitsubishi zwróci się w… 7 lat.
Podsumowanie
Przy tak gigantycznej różnicy w cenie nie dziwi przepaść w statystykach sprzedaży. Zakup Outlandera może się opłacać tylko komuś, kto będzie go codziennie ładował z darmowego słupka i pokonywał między ładowaniami góra 50 km. Dla wszystkich innych wybór jest tylko jeden – Toyota RAV4.
Dane techniczne
Mitsubishi | Toyota | |
Silnik | benz., 2 x elektr. | benz., 2 x elektr. |
Pojemność skokowa | 1998 cm3 | 2494 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Moc maksymalna (benz.) | 121 KM/4500 | 155 KM/5700 |
Moc maksymalna (elektr.) | 82+82 KM | 143+68 KM |
Moc maksymalna (łączna) | b.d. | 197 KM |
Maks. moment obrotowy (benz.) | 190 Nm/4500 | 210 Nm/4200 |
Maks. moment obrotowy (elektr.) | 137+195 Nm | 270 Nm |
Maks. moment obrotowy (łączny) | b.d. | b.d. |
Napęd | 4×4 | 4×4 |
Skrzynia biegów | bezstopniowa | bezstopniowa |
Długość/szerokość/wysokość | 470/180/170 cm | 461/185/168 cm |
Rozstaw osi | 267 cm | 266 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m | 11,2 m |
Masa/ładowność | 1860/510 kg | 1735/535 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 451/1460 l | 501/1633 l |
Poj. zbiornika paliwa | 45 l (Pb 95) | 56 l (Pb 95) |
Opony | 225/55 R18 | 235/55 R18 |
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 8,3 s |
Zużycie paliwa* | b.d./b.d./5,5 | 5,4/5,1/5,2 |
Zasięg | 810 km | 1070 km |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
Dane testowe
Dane testowe* | Mitsubishi | Toyota |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,8 s | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,0 s | 8,3 s |
Przyspieszenie 0-160 km/h | 27,7 s | 22,0 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 43,8 m | 42,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 44,4 m | 42,9 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 55,0 dB | 57,6 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,2 dB | 63,7 dB |
Rzeczywista prędkość** | 94 km/h | 94 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,2 | 2,7 |
Testowe zużycie paliwa*** | 6,3/7,1/6,7 | 6,5/6,3/6,4 |
Rzeczywisty zasięg | 670 km | 870 km |
* OPONY ZIMOWE; ** przy wskazaniu 100 km/h; *** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
Szczegółowe wyniki testu
MIEJSCA | 1 | 2 | |
maks. pkt. | Toyota RAV4 HYBRID | Mitsubishi Outlander PHEV | |
Nadwozie i wnętrze | |||
Wymiary wnętrza | 40 | 22 | 20 |
Wykończenie i ergonomia | 20 | 17 | 17 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 7 |
Bagażnik | 20 | 9 | 7 |
Suma | 90 | 55 | 51 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 20 | 14 | 11 |
Praca silnika | 10 | 8 | 9 |
Skrzynia biegów/napęd | 10 | 7 | 8 |
Zużycie paliwa | 20 | 18 | 17 |
Suma | 60 | 47 | 45 |
Właściwości jezdne | |||
Trzymanie się drogi | 20 | 16 | 16 |
Komfort jazdy | 20 | 17 | 17 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 7 |
Suma | 50 | 40 | 40 |
Bezpieczeństwo | |||
Wyposażenie z zakr. bezp. | 20 | 15 | 13 |
Hamulce | 10 | 5 | 3 |
Suma | 30 | 20 | 16 |
SUMA (bez kosztów) | 230 | 162 | 152 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 40 | 34 | 22 |
Poziom wyposażenia | 20 | 14 | 15 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 4 | 1 |
Suma | 70 | 52 | 38 |
Razem | 300 | 214 | 190 |