Przed laty Mitsubishi i Subaru rywalizowały w rajdach, dziś ich specjalnością są SUV-y. Naprzeciw siebie stają nowiutkie Eclipse Cross oraz XV.
Na hasło „Mitsubishi kontra Subaru” wiele osób wciąż jeszcze myśli o starciu Lancera Evo z Imprezą STI. Ale czasy się zmieniają: dziś liczą się SUV-y oraz crossovery i właśnie na takie modele w ostatnich latach stawiają obie japońskie marki. Jedna na tej transformacji korzysta, druga traci. Subaru w ciągu 15 lat podwoiło swoją sprzedaż z 0,5 do 1 mln sztuk rocznie, a Mitsubishi przeciwnie – pomimo doświadczenia w produkcji aut 4×4 „zjechało” w tym czasie z 1,6 do 1 mln egz. Nowym motorem wzrostu Mitsubishi ma być Eclipse Cross – kompaktowy SUV, wielkością plasujący się pomiędzy ASX-em a Outlanderem i zbudowany na tej samej co one platformie. Eclipse ma w tym duecie najbardziej dynamiczną stylizację, co zresztą podkreśla jego nazwa – odwołująca się do sportowego modelu produkowanego w latach 1989-2011.
Wiele podobieństw
Z debiutem Mitsubishi zbiega się premiera nowego Subaru XV. Druga generacja modelu korzysta z nowej, wyjątkowo sztywnej platformy i teoretycznie jest bardziej crossoverem (krzyżówką różnych aut) niż SUV-em – stanowi uterenowioną wersję kompaktowej Imprezy. To jednak wyłącznie kwestie nomenklatury, bo oba modele mają zbliżone wymiary – na czele z niemal identycznym rozstawem osi (267 cm) oraz szerokością nadwozia (ok. 180 cm). Mitsubishi jest zauważalnie wyższe (169 wobec 162 cm), za to Subaru góruje nad nim długością (447 wobec 441 cm) oraz prześwitem – podczas gdy XV oferuje imponujące w tej klasie 22 cm, kierowcy Eclipse musi wystarczyć przeciętne 18,3 cm. Niestety, przeciętnie wypada również przestronność Mitsubishi – kabina jest stosunkowo wąska, z przodu swobodę ruchów ogranicza masywna deska rozdzielcza i szeroki tunel środkowy, a z tyłu miejsce nad głowami zabiera okno dachowe. W porównaniu z Subaru lepiej wypada tylko przestrzeń na kolana w drugim rzędzie siedzeń – aczkolwiek po części to zasługa przesuwnej kanapy, która w najdalszej pozycji „zostawia” tylko 341 l na bagaż (448 l po odsunięciu w przód). Pomijając nieco mniejszą ilość miejsca na nogi z tyłu, XV zapewnia podróżującym więcej swobody, a wrażenie przestronności poprawia większe przeszklenie nadwozia. Bagażnik ma przyzwoitą jak na kompakt pojemność 385 l. Minus za próg po złożeniu oparć oraz mniejszą niż w Mitsubishi ładowność (501 wobec 675 kg).
Komfort – tylko z przodu
Na tle europejskich rywali obaj producenci raczej po macoszemu traktują kwestię wygody podróżujących z tyłu. Ani w Subaru, ani w Mitsubishi w tunelu środkowym nie ma nawiewów czy gniazd USB. Eclipse ratuje się regulacją pochylenia oparć i podgrzewaniem kanapy oraz gniazdem 12 V. Z perspektywy kierowcy jest znacznie lepiej – zwłaszcza w Subaru, które niemal nie pozwala sobie na irytujące wpadki typowe dla aut z Dalekiego Wschodu. Wyjątkiem jest skokowa regulacja oparcia siedzenia przedniego pasażera i nieco za krótkie siedziska foteli. Ich wyprofilowanie oraz zakres regulacji nie pozostawiają jednak powodów do narzekań.
Deska rozdzielcza została porządnie zmontowana, wykończona estetycznymi materiałami (plus za pseudoskórzane wstawki i metalowe pedały), a do tego ergonomicznie rozplanowana. Bezproblemowo wypada również system multimedialny z wyświetlaczem o doskonałej responsywności i czytelnym interfejsem. Przyzwyczajenia wymaga jedynie rozdzielenie informacji aż na 3 ekrany. Ma to jednak swoje uzasadnienie – kluczowe parametry pojawiają się na samej górze kokpitu. Również kokpit Mitsubishi prezentuje się estetycznie i odznacza się logicznym rozmieszczeniem większości instrumentów. Niestety, obszerniejszy niż w Subaru fotel ma ograniczony zakres regulacji wzdłużnej, brakuje mu regulacji podparcia lędźwiowego (podobnie w XV, ale tam fotel jest lepiej wyprofilowany), a sterowanie multimediami wymaga większego skupienia. Gorzej niż w Subaru wypada jakość montażu (skrzypiący na mrozie boczek drzwi) oraz dopracowanie detali: panel obsługi szyb i lusterek jest podświetlony tylko częściowo. Plus za duże schowki i osobny włącznik spryskiwaczy lamp.
Downsizing i klasyka
Do napędu Mitsubishi służy nowy, zbudowany w duchu downsizingu silnik 1.5 turbo o mocy 163 KM. Owszem, zapewnia bardzo dobre osiągi, ale już przy niskich obrotach odzywa się mało przyjemnym brzmieniem, a w dodatku nie należy do oszczędnych – 12 l na 100 km w korkach i na autostradzie to stanowczo za dużo. Na tle rywala Subaru nieco brakuje werwy, szczególnie przy wyższych obrotach – choć osiągi XV-a i tak są więcej niż wystarczające. Niższy moment obrotowy pomaga mu zatuszować o blisko 100 kg niższa masa własna. Co więcej, 2-litrowy bokser ma przyjemne brzmienie i potrzebuje średnio o 1 litr benzyny mniej na 100 km. Obaj producenci wyposażają swoje SUV-y w skrzynie CVT – i nie są już to te same skrzynie, które przez lata drażniły utrzymywaniem silnika na wysokich obrotach. Za sprawą 8 „wirtualnych” przełożeń wrażenia akustyczne niewiele różnią się od tych, jakie towarzyszą klasycznym automatom. Mitsubishi nieco wolniej reaguje na kickdown, a w Subaru przy ruszaniu występuje odczuwalne wrażenie ślizgającego się sprzęgła, jednak w obu modelach przekładnie działają całkiem sprawnie.
Z bagażem doświadczeń
To samo można powiedzieć o napędach 4×4. Zarówno Mitsubishi, jak i Subaru korzystają z układów ze sprzęgłem wielotarczowym, ale w obu przypadkach już bazowo spora część momentu trafia na tył (w XV 40%, w Eclipse – 20%). Niestety, Mitsubishi ma nadwrażliwe ESP, które zamiast pozwolić działać napędowi „wycina” moc silnika. Do dynamicznej jazdy nie zachęca skłonność do podsterowności i spore przechyły w połączeniu z mało bezpośrednim układem kierowniczym. Przeciętnie wypada też komfort – tłumienie nierówności jest niezbyt harmonijne.
Pod tym względem Subaru najbardziej dystansuje rywala – jego zawieszenie dosłownie płynie po dziurawych drogach, nie wydając przy tym żadnych odgłosów. XV jest bardziej zwarte, ma znacznie dalej przesuniętą granicę przyczepności i bardziej bezpośredni układ kierowniczy (choć sztucznie wspomagany). Do tego lepiej hamuje. Jedyną wadą jest wyczuwalna nerwowość w utrzymaniu kierunku jazdy przy prędkościach autostradowych – zapewne wina dużego prześwitu. No i cena: z niemal kompletnym i niemal identycznym wyposażeniem XV jest o 20 tys. zł tańsze od Eclipse. Mitsubishi oferuje jednak dłuższą gwarancję i ma tańsze przeglądy.
Podsumowanie
Subaru okazuje się samochodem znacznie bardziej dopracowanym od Mitsubishi – a w dodatku tańszym. Nie przeszkadza mu nawet nieco słabszy, wolnossący silnik. Eclipse nie notuje poważnych wpadek, ale nie wyróżnia się niczym poza designem, bogatym wyposażeniem i… bardzo wysoką ceną.
Mistsubishi Eclipse Cross, Subaru XV – dane techniczne
Dane techniczne | Mitsubishi | Subaru |
Silnik | benz., turbo | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1499 cm³ | 1995 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | B4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 163 KM/5500 | 156 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1800 | 196 Nm/4000 |
Napęd | 4×4 | 4×4 |
Skrzynia biegów | aut./bezstopniowa | aut./bezstopniowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. | tarcz. went./tarcz. went. |
Długość/szerokość/wysokość | 441/181/169 cm | 447/180/162 cm |
Rozstaw osi | 267 cm | 267 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m | 11,6 m |
Masa/ładowność | 1520/630 kg | 1439/501 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 341/1395 l | 385/1290 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) | 63 l (Pb 95) |
Opony | 225/55 R18 | 225/55 R18 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 194 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,8 s | 9,4 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 8,2/6,2/7,0 | 8,7/5,8/5,9 |
Zasięg | 860 km | 910 km |
Mitsubishi Eclipse Cross, Subaru XV – dane testowe (opony zimowe)
Mitsubishi | Subaru | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,0 s | 9,5 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 44,3 m | 41,2 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 43,9 m | 40,8 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,9 dB | 57,8 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,1 dB | 64,6 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 95 km/h | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,8 | 2,6 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 11,7/7,7/9,7 | 10,9/6,9/8,9 |
Rzeczywisty zasięg | 630 km | 710 km |
Mitsubishi Eclipse Cross, Subaru XV – klasyfikacja końcowa