Mercedes klasy T to komfortowy Citan czy Kangoo ze znaczkiem Mercedesa? Już po 10 km za jego kierownicą można odpowiedzieć na to pytanie bez najmniejszych wątpliwości: ani jedno, ani drugie.
Z góry wiadomo, że gdy Mercedes buduje nowy model na jakiejkolwiek konstrukcji Renault naraża się na złośliwe uwagi. Nie da się ukryć, że klasa T bazuje na Citanie, a ten na Kangoo. Jaki zatem sens ma powstanie tego modelu? Dokładnie taki sam jak w przypadku Vito i klasy V. Tak jak istnieje Mercedes Vito Tourer i klasa V, tak samo istnieć będzie Citan Tourer i klasa T. Ma to sens w przypadku większego vana, może mieć i w przypadku mniejszego.
Nowy Mercedes klasy T – nadwozie, wymiary
Nie ma co owijać w bawełnę. Klasa T jest nieco podobna do Kangoo, a tym bardziej do Citana. Lakierowane zderzaki i lusterka oraz aluminiowe obręcze nadają jej wygląd auta o wiele bardziej osobowego i pozwalają oddalić się od wizerunku samochodu dostawczego.
To zasadnicza i wystarczająca różnica by awansować i zostać jedną z „klas” Mercedesa. Nadwozie klasy T ma długość 4,5 metra, czyli mniej więcej tyle ile Citan czy Kangoo. Po nich nowy Mercedes odziedziczył też jedną z największych zalet – parę tylnych drzwi. Są odsuwane, co znakomicie ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz trzeba przyznać, że niesamowicie lekko się przesuwają. Zamyka się je dosłownie jednym palcem.
Niestety nie da się tego powiedzieć o dużej, pionowej tylnej klapie. Ponieważ wysokość nadwozia to ponad 1,8 m to i klapa jest spora, a że nie ma nawet w opcji, elektrycznego zamykania to w jej zamknięcie trzeba włożyć o wiele więcej siły niż w zamykanie bocznych drzwi. Dostępna ma być także wersja z klasycznymi drzwiami dwuskrzydłowymi.
Przestrzeń ładunkowa jest za to spora – ponad 0,5 m³ objętości przy 1,8 m długości. To w zupełności wystarczy by móc wykorzystywać tego vana do celów, do których zwykłe osobowe auto już nie wystarcza. Mercedes kładzie mocny akcent na tę zaletę klasy T i ma rację. Na tylnej kanapie mieszczą się obok siebie trzy foteliki dla dzieci, co nie jest często spotykanym standardem. Po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa nadaje się do przewożenia rowerów w pozycji stojącej, oczywiście ze zdjętymi przednimi kołami. Jeśli dla kogoś to za mało, to już wkrótce ma się pojawić wersja z wydłużonym rozstawem osi i 7-miejscami. Można się spodziewać, że przestrzeń ładunkowa będzie jeszcze większa.
Mercedes klasy T – wnętrze, multimedia
Z wnętrzem jest podobnie jak z nadwoziem. Niby podobne do Citana, ale znacznie bardziej premium już na pierwszy rzut oka. Tu designerzy Mercedesa mieli jednak ułatwione zadanie. Lepsze materiały wykończeniowe, większy ekran i cały szereg elementów wyposażenia niedostępnych w Citanie od razu dają jasno do zrozumienia, że mamy do czynienia z zupełnie inną klasą.
Wystarczy pokryć deskę imitacją skóry Neotex i wstawić 7-calowy ekran systemu multimedialnego MBUX by wnętrze robiło zupełnie inne wrażenie. I robi. A na tym nie się nie kończy. Dostępność większości systemów wspomagających kierowcę znanych z innych modeli osobowych sprawia, że siedząc za kierownicą zapomina się o dostawczym pochodzeniu klasy T. Oczywiście nie zabrakło także możliwości konwersacji. Na zawołanie „Hej Mercedes” system, a jakże, odpowiada również po polsku.
Mercedes klasy T – silniki
Z silnikami sprawa jest prosta. Są cztery jednostki 4-cylindrowe. Dwie benzynowe 1.5 (95 i 116 KM) i dwie wysokoprężne 1.3 (102 i 131 KM). Z czasem pojawi się także wersja elektryczna, zgodnie z aktualną nomenklaturą marki, zostanie ochrzczona jako EQT.
Wszystkie spalinowe jednostki w standardzie współpracują z 6-biegową skrzynią manualną, ale można ją zastąpić 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową DCT. Nie jest ona dostępna jedynie dla słabszej wersji benzynowej.
Mercedes klasy T – wrażenia z jazdy, prowadzenie
By skutecznie uciec od wizerunku auta dostawczego trzeba poprawić trzy rzeczy. Po pierwsze auto nie może wyglądać jak użytkowe. Sprawę zazwyczaj załatwia lakier położony na zderzakach i lusterkach oraz alufelgi. To się udało. Po drugie wnętrze nie może wyglądać jak w brygadówce. Lepsza tapicerka, system multimedialny z osobówki i bogate wyposażenie pomagają w osiągnięciu celu. Sukces. Do pełni szczęścia brakuje spełnienia trzeciego warunku, który zresztą jest najtrudniejszy do osiągnięcia. Samochód nie może prowadzić się jak blaszak. Jakimś cudem twórcom klasy T to także się udało. Jak?
Fotele, zawieszenie, komfort akustyczny. Trzy rzeczy, bez których nie ma mowy o komforcie. Bez nich klasa T byłaby zwykłym małym dostawczakiem, tyle że z polakierowanymi zderzakami. Tymczasem dbałość o nie, a właściwie o to by były na poziomie auta osobowego sprawia, że wrażenia z jazdy są tak dobre, że wiele aut osobowych może tylko pomarzyć o zapewnieniu takiego komfortu swoim pasażerom. I to chyba najlepsza recenzja dla klasy T.
Mercedes klasy T – cena, wyposażenie
Jaka jest cena nowości Mercedesa? Taka, że zaboli Citana. Niespełna 7 tysięcy więcej od Citana Tourer sprawia, że różnica w cenie jest niewielka, a w jakości ogromna. Citan zaczyna się od 113,8 tys. zł, a klasa T od 123 tys. zł. Oczywiście jak to zawsze w przypadku Mercedesów. Lista wyposażenia jest długa, a możliwości kształtowania ceny nieskończone. Rozsądne rozwiązanie pomagają osiągnąć liczne pakiety.
Poniżej znajdziesz szczegółowy cennik Mercedesa klasy T:
Mercedes klasy T – opis wersji i cennik
Mercedes klasy T – PODSUMOWANIE
Co by nie mówić ruch Mercedesa by stworzyć Citanowi wewnętrzną konkurencję jest naturalną konsekwencją doświadczeń z klasą V, a jak pokazuje ten przypadek gra może być warta świeczki. Tym bardziej, że klasa T – w przeciwieństwie do Citana – bezpośredniej konkurencji w zasadzie nie ma.
Mercedes klasy T – dane techniczne, osiągi
DANE TECHNICZNE | T 160 | T 180 | T 160 d | T 180 d |
---|---|---|---|---|
Silnik | benzynowy, turbo | diesel, turbo | ||
Układ i l. cyl.//pojemność | R4/1332 cm³ | R4/1461 cm³ | ||
Moc maksymalna (KM) | 102/4500 | 131/5000 | 95/3750 | 116/3750 |
Maks. moment obr. (Nm) | 200/1500 | 240/1600 | 260/1750 | 270/1750 |
Napęd | przedni | |||
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | |||
Dł.szer./wys. | 4,5/1,86/1,81 m | |||
Rozstaw osi | 2,72 m | |||
Masa własna | 1556 kg | 1556 kg | 1636 kg | 1638 kg |
Ładowność | 539 kg | 539 kg | 538 kg | 538 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 520-2127 l | |||
Poj. zbiornika paliwa | 60 l | |||
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | T 160 | T 180 | T 160 d | T 180 d |
Prędkość maksymalna | 168 km/h | 183 km/h | 165 km/h | 175 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 12,9 s | 15,1 s | 13,6 s |
Śred. zuż. paliwa ( l/100 km) | 6,7 | 6,7 | 5,3 | 5,6 |
CENA | T 160 | T 180 | T 160 d | T 180 d |
Cena wersji podstawowej | 122 692 zł | 127 366 zł | 129 458 zł | 134 132 zł |