Mercedes rozszerza gamę o klasę T i nawiązuje walkę z rodzinnymi kombivanami. Oto najważniejsze informacje na temat nowego Mercedesa klasy T.
Marka premium ze Stuttgartu zaistniała w segmencie kombivanów już 10 lat temu, wprowadzając do oferty w 2012 roku Citana. Niedawno miał miejsce debiut drugiej generacji modelu, która jest bliźniakiem konstrukcyjnym Renault Kangoo III i Nissana Townstar. Mercedes tym razem wyodrębnił stricte osobową odmianę i postanowił sprzedawać ją jako klasę T. Citany zostały zatem wyłącznie pojazdami użytkowymi, choć również oferowanymi w wersjach do przewozu osób.
Nowy Mercedes klasy T – wymiary, nadwozie
Mercedes klasy T w krótszej odmianie 5-osobowej mierzy niemal równe 4,5 metra na długość, 1,86 m na szerokość i 1,81 m na wysokość. W przyszłości zadebiutuje przedłużony model mogący pomieścić 7 osób. Od Citana auto wyróżnia się już z zewnątrz, bowiem każda klasa T otrzyma zderzaki, klamki i obudowy lusterek pomalowane w kolor nadwozia oraz chromowaną osłonę chłodnicy. Oprócz tego pojawią się przyciągające oko lakiery karoseryjne i opcjonalne 17-calowe alufelgi.
Nowy Mercedes klasy T – wnętrze
Standardem w klasie T staną się przesuwane z obu stron boczne tylne drzwi. Do bagażnika prowadzić będzie otwierana do góry klapa lub, wedle życzenia, dwuskrzydłowe tylne drzwi. Pakowny Mercedes punktuje możliwością złożenia kanapy „na płasko” i nisko poprowadzonym progiem załadunkowym (56 cm nad ziemią).
Mercedes kieruje klasę T głównie do rodzin i poświęcił dużo uwagi najmłodszym pasażerom. Zewnętrzne fotele drugiego rzędu i przedni fotel wyposażone zostały w mocowania Isofix i TopTether, dodano też funkcję automatycznego rozpoznawania fotelika dziecięcego, by wyłączyć przednią poduszkę powietrzną pasażera w momencie przewożenia z przodu dziecka. Tylne drzwi oraz ich elektryczne szyby otrzymały blokady zabezpieczające przed nieumyślnym otwarciem przez najmłodszych.
Nowy Mercedes klasy T – deska rozdzielcza
Wnętrze klasy T wykonano z przyjemniejszych elementów wykończeniowych niż w Citanie, postarano się też o dokładniejszy montaż tworzyw sztucznych. Kokpit zdobią wstawki lakierowane na wysoki połysk lub w innych kolorach zarezerwowanych dla dwóch linii wyposażenia – odpowiednio Style (żółty samochód ze zdjęć) i Progressive (bordowe auto). Pierwsza z nich otrzyma elementy ozdobne w kolorze żółtym i półskórzaną, czarną tapicerkę z białymi przeszyciami, a także chromowane akcenty we wnętrzu i boczki drzwi wykończone materiałem imitującym skórę. Wersję Progressive wyróżniają wstawki w kolorze matowego srebra, a od strony wizualnej – eleganckie, 10-ramienne obręcze kół (w Style: 5-ramienne). W obydwu przewidziano oświetlenie nastrojowe w 8 kolorach.
Nowy Mercedes klasy T – wyposażenie, multimedia
Do wszystkich Mercedesów klasy T trafi system multimedialny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) z aplikacjami Apple CarPlay/Android Auto i Bluetooth. Obsługa – za pośrednictwem 7-calowego ekranu dotykowego albo przycisków Touch Control na kierownicy. W pakiecie z nawigacją użytkownik otrzyma również asystenta głosowego rozumiejącego, wg Mercedesa, także mowę potoczną. W nawigację wbudowany zostanie system what3words (w3w), mający uprościć procedurę wybierania celu podróży. Producent dostosuję klasę T do swoich usług cyfrowych w ramach Mercedes me connect1, za pośrednictwem którym można np. zdalnie zablokować i odblokować drzwi.
Na pokładzie nie zabraknie wielu asystentów kierowcy, m.in. Hill Start Assist, Crosswind Assist, Attention Assist, Active Brake Assist z funkcją Cross-Traffic, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist, Speed Limit Assist, aktywny system kontroli odległości Distronic, Active Parking Assist z układem Parktronic i kamerą cofania). Auta wyposażone w hak holowniczy dodatkowo otrzymają system stabilizacji toru jazdy z przyczepą (Trailer Stability Assist).

Nowy Mercedes klasy T – silniki
Pod maskę klasy T trafią dwa silniki 4-cylindrowe w łącznie czterech wersjach mocy. Benzynowy 1.3 rozwija 102 KM (T 160) lub 131 KM (T 180), turbodiesel 1.5 z kolei 95 KM (T 160 d) albo 116 KM (T 180 d). W mocniejszym dieslu zastosowano funkcję overpower i overtorque pozwalającą podnieść moc do 121 KM, a moment obrotowy do 295 Nm (standardowo: 270 Nm). Dostępne będą ręczne skrzynie 6-biegowe i dwusprzęgłowe automatyczne DCT (wszystkie wersje poza T 160).
Wersja | T 160 | T 180 | T 160 d | T 180 d |
---|---|---|---|---|
Pojemność | 1332 cm³ | 1332 cm³ | 1461 cm³ | 1461 cm³ |
Paliwo | benz., turbo | benz., turbo | turbodiesel | turbodiesel |
Maks. moc | 102 KM | 131 KM | 95 KM | 116 KM |
Maks. moment | 200 Nm | 240 Nm | 260 Nm | 270 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 14,7 s | 11,6-12,9 s | 15,1-15,3 s | 13,2-13,6 s |
Prędkość maks. | 168 km/h | 183-184 km/h | 164-165 km/h | 175-177 km/h |
Śr. zużycie paliwa | 6,7-7,2 l/100 km | 6,6-7,3 l/100 km | 5,3-5,9 l/100 km | 5,5-5,9 l/100 km |
Nowy Mercedes klasy T – cena
Cennik Mercedesa klasy T w Niemczech ma otwierać kwota mniejsza niż 30 000 euro, czyli ok. 140 000 złotych. Wkrótce poznamy szczegóły na temat cen nowego reprezentanta wśród kombivanów.
Polecamy uwadze: