MERCEDES CLA 220 C118 przód

Mercedes CLA pierwszej generacji odniósł niekwestionowany sukces. Druga odsłona „małego CLS-a” jeszcze bardziej przypomina większego brata. I niemal we wszystkim jest lepsza niż poprzednik.

Moda na stylowe sedany, zwane „czterodrzwiowymi coupe”, nie przemija. Pierwszym przedstawicielem tego segmentu był Mercedes CLS z 2004 r. Kilka lat później dołączył do niego kompaktowy odpowiednik – CLA. I okazał się strzałem w dziesiątkę: o ile sprzedaż ekskluzywnego CLS-a z generacji na generację topnieje na rzecz SUV-ów, o tyle tańszy CLA zdobył nie lada popularność.

Strategia Mercedesa nie wszystkich jednak zadowalała, bowiem CLA był z tyłu dość ciasny. W przypadku drugiej generacji producent poszedł o krok dalej i zaprezentował drugiego sedana w postaci bardziej konwencjonalnie stylizowanej klasy A Limuzyna. Dzięki temu ma w ofercie trójbryłowy kompakt zarówno dla tych, którzy cenią sportowy design, jak i dla tych, którzy oczekują nieco większej wygody.

MERCEDES CLA 220 C118 2.0T - tył
Szary matowy lakier designo to wydatek 9079 zł. Nie tylko zjawiskowo wygląda, ale jest też praktyczny: nie widać na nim brudu, łatwo się go myje.

Coś za coś

Bo nowa odsłona CLA, owszem, prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie – zyskała lepsze proporcje i do złudzenia przypomina teraz CLS-a. Niestety, ma to swoją cenę: przy wsiadaniu do tyłu trzeba bardziej niż w „zwyczajnych” kompaktach schylić głowę, a na kanapie wygodnie będzie jedynie osobom mierzącym do 180 cm wzrostu. Plus za dodatkowe nawiewy i gniazda USB-C w tunelu środkowym. Także bagażnik okazuje się zaskakująco pojemny (460 l to o 40 l więcej niż w klasie A Limuzyna).

MERCEDES CLA 220 C118 2.0T bagażnik
Spory bagażnik (460 l), ustawny, dobrze wykończony, z płaską podłogą po złożeniu oparć. Brak haczyków na torby.

CLA nie kryje jednak, że jest autem do jazdy głównie z przodu i z tego zadania wywiązuje się lepiej niż dobrze. Fotel jest „obcisły”, ale ma wysuwaną podpórkę ud, oferuje ogromny zakres regulacji wzdłużnej i pozwala usiąść bardzo nisko, z wyprostowanymi nogami. Dodajmy do tego poręczną, pionowo ustawioną kierownicę i szeroki podłokietnik między fotelami. Kokpit, choć ma nietypową architekturę zdominowaną przez dwa ekrany (cyfrowe zegary oraz dotykowy wyświetlacz multimediów), okazuje się intuicyjny w obsłudze – zarówno do regulacji podświetlenia, jak i wentylacji służą tu tradycyjne instrumenty.

MERCEDES CLA 220 C118 2.0T deska rozdzielcza
Drobne niedostatki montażowe CLA nadrabia wyszukanym wzornictwem. Nieco zawiła na początku obsługa multimediów, ale rozplanowanie kokpitu – ergonomiczne.

System inforozrywki Mercedesa ma dość rozbudowane, wielopoziomowe menu, ale jest logicznie poukładany. Można go „okiełznać” aż na 4 sposoby: z kierownicy, gładzikiem w konsoli, przez ekran lub głosowo. Trzeba tylko poświęcić chwilę na dopasowanie czułości dotykowych paneli do swoich preferencji. Obsługa głosowa działa wyjątkowo skutecznie – potrafi za pierwszym razem rozpoznać nawet złożone adresy. Za dopłatą dostępne są interfejsy do integracji smartfonów.

Kolejny awans na tle poprzednika CLA zaliczył pod względem staranności wykończenia – nie ma tu już takiego misz-maszu dobrych i marnych materiałów. Mimo to montaż w newralgicznych miejscach czy jakość syntetycznej skóry symbolicznie odstają od Audi A3 czy droższych Mercedesów.

MERCEDES CLA 220 C118 2.0T nawigacja
Funkcja warta dopłaty – rozszerzona rzeczywistość nawigacji na obraz z kamery nakłada strzałki i nazwy ulic.

Prawie jak hot hatch

Wersja 220 jest jedną z mocniejszych w szerokiej gamie napędów CLA. Korzysta z nowego 2-litrowego benzynowego silnika turbo o mocy 190 KM i seryjnie współpracuje z dwusprzęgłową 7-biegową skrzynią 7G-DCT. Za dopłatą 9500 zł można go połączyć z napędem na obie osie 4Matic, który zwiększa masę własną auta o 55 kg.

Dynamika CLA 220 4Matic jest lepsza, niż potrzeba (przyspieszenie do 100 km/h trwa 7 s), a solidny ciąg w szerokim zakresie obrotów nie słabnie nawet przy trzycyfrowych prędkościach. Jednostka zdecydowanie góruje pod tym względem nad poprzednim, niezbyt udanym silnikiem 2.0 turbo, a w dodatku zużywa mniej paliwa. W korkach potrzebuje 11,5 l, a na trasie – 6,2 l na 100 km. Mogłaby tylko pracować ciszej pod obciążeniem.

MERCEDES CLA 220 C118 2.0T przód
CLA ma szerzej rozstawione przednie koła i niższy środek ciężkości od reszty kompaktów Mercedesa. Efekt: sportowe prowadzenie.

Dwusprzęgłowa skrzynia działa nader sprawnie, aczkolwiek zmiana biegów nie odbywa się tu tak płynnie jak w tradycyjnych automatach – cóż, CLA nie może za bardzo zbliżyć się do klasy C.

Także pod względem komfortu daleko mu do limuzyn Mercedesa. Sztywne zawieszenie pracuje cicho, jak przystało na auto premium, i jest sprężyste na drogach szybkiego ruchu, ale pojedyncze nierówności kwituje nieprzyjemnymi wstrząsami.

W zamian CLA odwdzięcza się wybornym prowadzeniem – z lekkością zmienia kierunek jazdy, szeroki rozstaw kół zapewnia mu wysoką stabilność, a układ kierowniczy należy do najlepszych w klasie. Napęd 4×4 działa płynnie i dba zarówno o duże pokłady trakcji, jak i neutralną charakterystykę. W trybie Sport Mercedes robi się bardzo skupiony, wręcz nerwowy. Plus za tolerancyjne, dobrze skalibrowane ESP oraz bogatą gamę dopracowanych systemów wspomagających.

MERCEDES CLA 220 C118 2.0T bok
CLA ma wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza (0,23) i jest równie długi co klasa C (469 cm) – mimo o 9 cm mniejszego rozstawu osi.

Mercedes CLA 220 4Matic – PODSUMOWANIE TESTU

Nowy Mercedes CLA ma dużo mocnych stron – i nie chodzi wyłącznie o design czy funkcje z dziedziny multimediów i łączności, ale też o dynamikę jazdy. Trzeba mu jednak wybaczyć braki w funkcjonalności. Warto rozważyć zakup dużo tańszej, a i tak wystarczająco dynamicznej wersji 200 (1.3 turbo, 163 KM, od 138 tys.)

Mercedes CLA 220 4Matic – dane techniczne, osiągi, spalanie

dane techniczne mercedes cla 220 4matic

Mercedes CLA 220 4Matic – cena

Ceny modelu CLA zaczynają się od 125 300 zł (brutto).
Więcej na ten temat na stronie producenta: Mercedes CLA

Mercedes CLA 220 4Matic – galeria

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 4.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here