TestyTestMercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – TEST

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – TEST

Mercedes przez lata nie oferował ani klasy E Coupe, ani jej odmiany AMG. Ale teraz, wraz modelem E 53, wraca do przeszłości. Oto test Mercedesa-AMG E 53 Coupe.

Oznaczenie AMG po raz ostatni widniało na nadwoziu klasy E Coupe 22 lata temu. Później nadeszła era CLK, a dwudrzwiowy wariant do litery E powrócił dopiero wraz z premierą 5. generacji (W212, 2009 r.). Teraz Niemcy poszli o krok dalej i przygotowali model w wersji AMG.

Mercedes-AMG E 53 Coupe - dynamiczne

W przeciwieństwie do np. CLK 63 AMG nie jest ona jednak mocarnym „sportowcem” z tylnym napędem i V8 pod maską. E 53 to klasyczne coupe z układem 4×4 i nowoczesną jednostką R6. Jej wyróżnikami są 48-woltowa instalacja elektryczna, rozrusznik zintegrowany z alternatorem oraz turbosprężarka i elektryczny kompresor.

Mercedes-AMG E 53 Coupe - deska rozdzielcza
Bardzo starannie wykończony kokpit z włóknem węglowym i wieloma ładnymi detalami. Ekrany o przekątnej 12,3 cala mają wyborną rozdzielczość. Obsługa dotykowymi panelami w kierownicy wymaga wprawy.

Nowe odczucia

Już przy uruchamianiu silnika słychać, że coś jest na rzeczy. Nie ma tu dźwięku rozrusznika – R6 ożywa gładko, jakby zostało wybudzone z drzemki. Towarzyszy temu cichy „strzał” z wydechu, zamieniający się w przyjemną i nienachalną melodię, której głośność reguluje się prawym pedałem. Można ją też podbić, wybierając tryb jazdy Sport lub Sport+. Znamienny wpływ „prądnico-rozrusznika” (tzw. EQ Boost, 22 KM i 250 Nm) i kompresora przy niskich obrotach odczuwa się jako brak turbodziury i dużo siły zdolnej bez zająknięcia napędzać to nielekkie auto. W każdej innej sytuacji – jako spontaniczną reakcję na gaz. Niestety, czasem, głównie w trybach sportowych, przy wciskaniu prawego pedału silnikowi zdarza się szarpnąć.

Mercedes-AMG E 53 Coupe - tunel
Najważniejsze przełączniki wpływające na zachowania samochodu zgrupowano obok siebie na tunelu środkowym.

Współpracujący z nim 9-biegowy automat sprawnie zmienia biegi, ale nie działa w sposób perfekcyjny. Uwidacznia to przy kickdownie, gdy całkiem energicznie zbija o kilka przełożeń, aby po chwili, już podczas przyspieszania… zrzucić o jeszcze jedno. A przecież mógłby tak zrobić od razu. Poza tym w trybie ręcznym blisko maksymalnych obrotów pozwala sobie na mocno odczuwalną, chwilową przerwę w dostawie momentu obrotowego. Silnik płynnie rozwija moc, chętnie wdrapuje się na najwyższe obroty i zapewnia E 53 wspaniałe osiągi (100 km/h w 4,5 s). Przy tym nie ma przesadnego apetytu, szczególnie w trybie Eco, zaopatrzonym w funkcję żeglowania, a więc dezaktywującą jednostkę napędową przy niewielkim obciążeniu. Efekt to średnie zużycie paliwa na poziomie nieco ponad 11 l/100 km.

Mercedes-AMG E 53 Coupe - silnik
Pod tą pokrywą kryje się rzędowy silnik z turbosprężarką i rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem. Razem: 435 KM i 520 Nm.

Komfort i sport

E 53 jest typowym gran turismo, które najlepiej czuje się na długich prostych drogach. Wtedy można docenić porządne wyciszenie kabiny, świetne fotele i porządny komfort. Pneumatyczne zawieszenie, niezależnie od ustawienia, wykazuje więcej sztywności niż miękkości, nie pozwalając nadwoziu niemal na żadne przechyły. Co ważne, pomimo dużych kół, nigdy nie dopuszcza jednak do drastycznego spadku komfortu.

Mercedes-AMG E 53 Coupe - fotel kierowcy
Absolutnie fantastyczne fotele są duże, mocno otulają ciało i zapewniają wysoki komfort oraz świetne podparcie.

Dzięki napędowi na cztery koła trakcja jest bardzo dobra, a bezpośredni układ kierowniczy ma znakomicie dobraną progresję. Choć E 53 chętnie zmienia kierunek i prowadzi się przewidywalnie, zawsze daje znać o tym, że waży 1,9 t. Na dodatek ma mało przejrzyste nadwozie, przez co zza kierownicy ciężko określić jego gabaryty. Choć nie ma ostrości typowej dla AMG, E 53 stanowi jego udaną i szybką namiastkę.

Mercedes-AMG E 53 Coupe - dynamiczne

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – PODSUMOWANIE

E 53 Coupe to atrakcyjne, nowoczesne gran turismo o świetnych osiągach. Auto idealne na autostrady.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – plusy i minusy

 +  Świetne osiągi, precyzyjne prowadzenie, dobry ogólny komfort, wysoka jakość, trakcja;
 –  Poszarpywanie silnika, reakcja skrzyni na kickdown, odczuwalna wysoka masa.

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – dane techniczne

Silnik benz. turbo. el. kompr.
Pojemność skokowa 2999 cm³
Układ cylindrów/zawory R6/24
Moc maksymalna 435 KM/6100
Maks. moment obrotowy 520 Nm/1800
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 483/186/143 cm
Rozstaw osi 287 cm
Średnica zawracania 11,6 m
Masa/ładowność 1895/525 kg
Pojemność bagażnika 425 l
Poj. zbiornika paliwa 66 l (Pb 95)
Opony 245/40 R19 (przód); 275/35 R19 (tył)
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 11,6/7,2/8,8
Zasięg 750 km

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100/0-200 km/h 1,8/4,5/16,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 34,7/34,4 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 58,3/65,7 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,2
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 15,1/7,2/11,2
Rzeczywisty zasięg 710 km

Mercedes-AMG E 53 4Matic+ Coupe – galeria

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji