W ich nazwach występuje wspólny mianownik w postaci cyfry 6. Są podobnie wycenione, mają zbliżoną moc i równie obszerne bagażniki. Mazda 6 kontra Volvo V60.
Samochody Volvo przez lata próbowały dorównać poziomem Audi, BMW czy Mercedesowi. Niestety, bezskutecznie. Przełom przyszedł dopiero w 2014 r., wraz z premierą nowego XC90, który wyznaczył kierunek rozwoju szwedzkiej marki, w rezultacie czego Volvo awansowało do pierwszej ligi.
Zobacz także: test Mazdy 6 z silnikiem 2.5 Sky-G oraz test Volvo V60 D4 w wersji Inscription
Mazda nie ma podobnych ambicji, jednak jej auta, przynajmniej w Polsce, często stanowią alternatywę dla lepiej urodzonych rywali. W szczególności „szóstka”, której obecne wcielenie na rynku jest już 7 lat, a w zeszłym roku przeszła rozległą modernizację. Druga odsłona V60 to auto znacznie młodsze. Opracowane na platformie modułowej i garściami czerpiące z rozwiązań znanych z innych współczesnych modeli Volvo, debiutowało w 2018 r. i przez wielu z miejsca zostało okrzyknięte najładniejszym kombi na rynku.
Bardzo stylowo i tradycyjnie
Typowo dla współczesnych Volvo, kabina V60 stanowi popis pod względem formy i jakości. Materiały są bardzo solidne, spasowanie precyzyjne, a schowki – miękko wyłożone. Całość podkreślają takie smaczki jak starter silnika w formie pokrętła, aluminiowa listwa biegnąca przez szerokość deski rozdzielczej czy estetyczne gałki nawiewów.
Od premiery XC90 szwedzka marka stawia na minimalizm, dlatego zarządzanie wieloma funkcjami auta przeniesiono na kierownicę i centralny ekran. Wyróżnia się on wysoką rozdzielczością, rozbudowanymi funkcjami i świetnymi reakcjami na dotyk. To, co 5 lat temu tak szokowało, czyli powierzenie mu zarządzania klimatyzacją, dziś już nie robi równie dużego wrażenia, ale np. zmiana temperatury w kabinie nadal wymaga kilku kroków. Pionowa orientacja ekranu sprawia z kolei, że korzystanie z niżej umieszczonych funkcji i ikon wiąże się z oderwaniem wzroku od jezdni.
Kokpit Mazdy nie jest wprawdzie równie spektakularny, ale w ramach liftingu tak wyszlachetniał, że zahacza o segment premium. Na tle tego w Volvo okazuje się bardziej klasyczny, co gra tylko na jego korzyść. Tradycyjne pokrętła klimatyzacji i przyciski ogrzewania foteli są dużo praktyczniejsze, a obsługa komputera pokładowego i nieskomplikowanego systemu multimedialnego (panel między fotelami) – bardziej intuicyjna niż w V60. Plus należy się „szóstce” za miękko wykończony schowek przed pasażerem, minus – za zbyt wysoko umieszczony starter silnika. Szkoda też, że w przeciwieństwie do V60 Mazda „nie zapamiętuje” ustawień funkcji auto hold czy ogrzewania foteli i kierownicy.
W środku klasy średniej
W szwedzkim aucie siedzi się niżej, bardziej sportowo niż w Maździe. Fotele mają też dłuższe siedziska i lepiej podpierają w zakrętach. Zarówno V60, jak i „szóstka” wielkością kabiny trafiają w sam środek klasy średniej. Oferują więc solidną przestrzeń z przodu i niezłą w drugim rzędzie.
W Volvo jest nieco więcej miejsca na nogi, ale pod opuszczonym fotelem stopy mieszczą się na styk. Poza tym środkowemu pasażerowi przeszkadza wysoki tunel, a podłokietnik w drzwiach „atakuje” kolana tych zasiadających po bokach. Mazda ma szerszą o 5 cm kabinę z tyłu i dłuższe siedzisko kanapy. Również pod względem podstawowej przestrzeni bagażowej oba auta grają w tej samej lidze – 522 l w Maździe i 529 l w Volvo. Po położeniu oparć dłuższe i wyższe auto z Japonii oferuje już 1664 l, natomiast w tym ze Szwecji musi wystarczyć „jedynie” 1441 l.
Odnowiona Mazda zaskakuje wysoką jakością kabiny, ale lepsze wrażenie robi znakomicie wykonane wnętrze szwedzkiego kombi.
Bagażnik V60 imponuje jednak wyraźnie lepszą niż u rywala funkcjonalnością. Nie dość, że jego pokrywa otwiera się automatycznie (dopłata 2270 zł), to jeszcze znalazły się w nim m.in. aż 4 haczyki (2 w Maździe), wnęka z siatką z boku oraz rozkładana część podłogi z taśmą do mocowania np. toreb z zakupami.
Takie same osiągi
Podwójnie doładowane turbodiesle obu aut oferują przede wszystkim mnóstwo niutonometrów – 400 w Volvo i 445 w Maździe. Oba zapewniają identyczną dynamikę, o czym świadczą wyniki rozpędzania zarówno do 100, jak i 150 km/h – odpowiednio w 8,7 i 18,7 s.
Choć silnik V60 dobrze spisuje się przy niskich obrotach, wykazując się bardzo dużym zapałem w ich średnim zakresie, nie robi równie imponującego wrażenia, co jednostka Mazdy. Pracuje głośniej, zużywa więcej paliwa (średnio 6,6 wobec 6,2 l/100 km) i wpada w delikatne wibracje.
Silnik „szóstki” to klasa sama dla siebie. Przez większą część skali obrotomierza nie przejmuje pierwszych skrzypiec w kabinie, wyróżnia się gładką pracą i natychmiastowymi reakcjami na gaz. Największe wrażenie robi jednak tym, z jaką łatwością wkręca się pod 5000 obr./min, choć już przy nieco ponad 1000 obr./min jest w stanie sprawnie przyspieszać. Co ważne, aby jeździć Mazdą dynamicznie, wystarczy przełączać biegi (oba auta mają precyzyjne przekładnie o krótkich skokach), zanim wał korbowy „dotrze” do 2500 obr./min.
Ze zbyt dużymi kołami
Mimo że V60 wspiera się opcjonalnym zawieszeniem adaptacyjnym (4040 zł), całą swoją przewagę trwoni wielkimi 20-calowymi kołami (seryjne mają 17”). Ich zgubny wpływ czuć już choćby na poprzecznych łączeniach asfaltu, które auto pokonuje z wyraźnym „łupnięciem”, czy na teoretycznie równych drogach, kiedy wpada w galopowanie (nawet w trybie Comfort).
Volvo nie jest niekomfortowe, ale z tej dwójki to Mazda (koła 19”) łagodniej traktuje pasażerów. Jej zawieszenie mniej dudni i udanie wybiera krótkie nierówności. Lżejsza o 124 kg „szóstka” jest też bardziej poręczna niż rywal i chętniej zmienia kierunek. Jej układ kierowniczy okazuje się jednak mniej bezpośredni niż w V60, a wspomaganie czasami działa niespójnie. Przy zmianie obciążenia w skręcie Mazda potrafi zaskoczyć uciekającym tyłem.
Bardziej stateczne Volvo ma lepszą trakcję i precyzyjniejszy układ kierowniczy. Stabilność jest bezbłędna, a granica przyczepności – przesunięta daleko. Na dodatek V60 w wachlarzu systemów bezpieczeństwa oferuje m.in. opcjonalne układy półautonomicznej jazdy (do 130 km/h) czy unikania lub łagodzenia skutków zderzeń na skrzyżowaniach, których próżno szukać u naprawdę dobrze wyposażonej pod tym względem Mazdy.
Z tych dwóch modeli z „szóstką” w nazwie lepiej wypada auto z Japonii. Pomimo dzielących je różnic oba są zaskakująco blisko siebie.
Mazda 6 kontra Volvo V60 – PODSUMOWANIE PORÓWNANIA
Choć oba modele pod wieloma względami są zbliżone, obszerniejsza i wygodniejsza Mazda zostawia Volvo z tyłu. Szwedzkie auto ma swoje atuty, jak jakość, spora przestrzeń na nogi, pewne prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa. Ale w ogólnym rozrachunku przegrywa z Mazdą.
Mazda 6 kontra Volvo V60 – DANE TECHNICZNE I POMIARY TESTOWE
DANE TECHNICZNE | Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SkyActiv-D | Volvo V60 D4 |
---|---|---|
Silnik | diesel, biturbo | diesel, biturbo |
Układ cyl./zaw./pojemność | R4/16/2191 cm³ | R4/16/1969 cm³ |
Moc maksymalna | 184 KM/4000 | 190 KM/4250 |
Maks. moment obrotowy | 445 Nm/2000 | 400 Nm/1750 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 4,87/1,84/1,48 m | 4,76/1,85/1,43 m |
Rozstaw osi | 2,75 m | 2,87 m |
Średnica zawracania | 11,8 m | 11,5 m |
Masa/ładowność | 1566/651 kg | 1690/500 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 522/1664 l | 529/1441 l |
Poj. zbiornika paliwa | 52 l (ON) | 55 l (ON) |
Opony | 225/45 R19 | 225/50 R17 |
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA) | ||
Prędkość maksymalna | 225 km/h | 220 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 7,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,8 l/100 km | 4,7 l/100 km |
DANE TESTOWE | ||
0-100 km/h | 8,7 s | 8,7 s |
100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 35,5 m/35,0 m | 35,9 m/34,6 m |
Hałas przy 50/100 km/h | 57,0 dB/64,0 dB | 57,0 dB/63,0 dB |
Średnie zużycie paliwa w teście | 6,2 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Mazda 6 kontra Volvo V60 – PUNKTACJA KOŃCOWA
maks. pkt. | Mazda | Volvo | |
Nadwozie i wnętrze | |||
---|---|---|---|
Wymiary wnętrza | 40 | 27 | 25 |
Wykończenie i ergonomia | 20 | 18 | 18 |
Wyciszenie | 10 | 7 | 8 |
Bagażnik | 10 | 8 | 7 |
SUMA | 80 | 60 | 58 |
Układ napędowy | |||
Osiągi | 20 | 14 | 14 |
Praca silnika | 10 | 10 | 8 |
Skrzynia biegów/napęd | 10 | 9 | 9 |
Zużycie paliwa | 20 | 19 | 18 |
SUMA | 60 | 52 | 49 |
Właściwości jezdne | |||
Trzymanie się drogi | 20 | 15 | 16 |
Komfort jazdy | 20 | 16 | 14 |
Układ kierowniczy | 10 | 7 | 8 |
SUMA | 50 | 38 | 38 |
Bezpieczeństwo | |||
Wyposażenie z zakr. bezp. | 20 | 16 | 19 |
Hamulce | 10 | 9 | 9 |
SUMA | 30 | 25 | 28 |
ŁĄCZNIE | 220 | 175 | 173 |
MIEJSCA | 1 | 2 | |
Wyposażenie i koszty | |||
Cena zakupu | 40 | 25 | 24 |
Poziom wyposażenia | 30 | 24 | 11 |
Wyposażenie dodatkowe | 10 | 1 | 8 |
SUMA | 80 | 50 | 43 |
ŁĄCZNIE | 300 | 225 | 216 |
MIEJSCA | 1 | 2 |