W wyborze odpowiedniego oleju silnikowego cenę przebijają walory jakościowe. Które oleje polscy kierowcy cenią najbardziej? Oto wyniki następnej kategorii programu Marka Nr 1.
Można śmiało rzec, że kwestia konieczności wymiany oleju silnikowego dla wszystkich kierowców pozostaje jasna. Wielu jednak zadaje sobie pytanie: jak często to robić? Na ten temat istnieje wiele teorii, lecz większość fachowców zajmujących się serwisowaniem aut podtrzymuje, że warto raczej skracać niż wydłużać resursy rekomendowane przez producenta. A to oznacza, że optimum (zwłaszcza w odniesieniu do starszych aut) stanowią przebiegi ok. 10-15 tys. km. Mało tego, lepiej częściej wymieniać tani olej, niż jeździć długo na „jednym”, nawet drogim.
W kwestii wyboru środka smarnego do jednostki napędowej znacznie mniej kierowców kieruje się ceną. Skutki uboczne oszczędności na oleju są bowiem zbyt destrukcyjne dla portfela, by sobie na nie pozwolić – długotrwała praca na tym samym oleju stopniowo wyniszcza silnik, a przy zjawisku spalania go lub ubywania poprzez np. wycieki prowadzi nawet do zatarcia. Wobec tego jakość produktu bierze górę nad kosztami i kierowcy preferują oleje znanych producentów, udzielających się np. w motorsporcie albo oferujących szeroką paletę olejów. W świadomości użytkowników aut jeszcze pozostają środki smarne koncernów naftowych lub firm produkujących samochody.
Które oleje silnikowe polecają polscy kierowcy?
Dowodzą tego zresztą nasze autorskie rankingi badania satysfakcji kierowców w różnych dziedzinach motoryzacji. Dotychczas określaliśmy je po prostu badaniem Wyboru Kierowców. Od tego roku nastąpiła zmiana, bowiem ranking zwie się Marką Nr 1 i jest przeprowadzany w aż 9 kategoriach. Stałym punktem zawsze pozostawały oleje silnikowe, i to się nie zmienia. Pośród dziesiątek tysięcy oddanych przez naszych Czytelników głosów znalazły się również i te wyłaniające najlepszych producentów środków smarnych. Dotychczas opublikowaliśmy wyniki odnośnie niezawodności marek, autoryzowanych serwisów (także europejskich marek), kosmetyków samochodowych i opon. Teraz czas na rozstrzygnięcie w kwestii olejów silnikowych!
Podziel się swoją opinią na temat produktu,
oddając głos w programie Marka Nr 1!
Nastąpiła lekka korekta tegorocznego podium, mianowicie tym razem zwyciężyły oleje firmy Motul, które strąciły z pozycji lidera produkty Valvoline. Liqui Moly natomiast ugruntowało swoje wysokie, trzecie miejsce. Kierowcy nie szczędzili przy tym głosów na środki smarne Castrola i Orlenu: obydwa „podskoczyły” aż o 3 miejsca względem edycji 2019. Największe spadki (o 2 pozycje) odnotowały natomiast oleje Total i Selenia. W tym roku ponownie przebadano produkty 20 firm, z czego aż 12 zachowało swoje „stare” miejsca.
Lp | Marka | Wynik | Zmiana % | Pozycja względem ubiegłego roku |
---|---|---|---|---|
1 | Motul | 78,3% | +0,4% | +1 |
2 | Valvoline | 77,5% | -0,5% | -1 |
3 | Liqui Moly | 76,0% | -0,6% | bez zmian |
4 | Castrol | 75,3% | +6,6% | +3 |
5 | Petronas | 74,2% | +0,1% | -1 |
6 | Mobil | 72,7% | +1,3% | bez zmian |
7 | Total | 72,8% | -0,5% | -2 |
8 | Millers Oil | 68,4% | +2,2% | bez zmian |
9 | Shell | 67,1% | +1,2% | bez zmian |
10 | Elf | 63,4% | +0,6% | bez zmian |
11 | Orlen | 58,5% | +4,0% | +3 |
12 | Lotos | 56,8% | +1,7% | bez zmian |
13 | Selenia | 56,3% | -3,1% | -2 |
14 | Fuchs | 54,3% | -0,5% | -1 |
15 | GM | 52,1% | -0,5% | bez zmian |
16 | BP | 50,0% | -1,8% | bez zmian |
17 | Ford | 49,7% | +1,1% | bez zmian |
18 | Ravenol | 46,2% | -1,0% | bez zmian |
19 | Texaco | 43,9% | -1,8% | bez zmian |
20 | Gulf | 42,8% | -1,8% | bez zmian |
W edycji 2020 programu Marka Nr 1 nasi Czytelnicy wypełnili już ponad 100 tysięcy ankiet. Wszystkim użytkownikom bardzo dziękujemy, że tak chętnie dzielą się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem na temat najważniejszych aspektów z dziedziny motoryzacji. Zachęcamy do dalszego wypełniania ankiet także w pozostałych kategoriach, które czekają teraz na Was przez cały rok!
Polecamy także uwadze kompletne wyniki poprzednich edycji programu Wybór Kierowców: