LogotypyLogo Volvo: co przedstawia logo szwedzkiej marki?

Logo Volvo: co przedstawia logo szwedzkiej marki?

Logo szwedzkiej marki Volvo jest niezwykle charakterystyczne i łatwo rozpoznawalne, bowiem nie ogranicza się tylko do samego emblematu. Jak wygląda logo Volvo i jak zmieniało się przez lata?

Krótka historia marki Volvo

Volvo to szwedzki producent luksusowych samochodów. Firma została założona w 1927 roku przez SKF Financial Group. W 1999 roku marka została sprzedana Fordowi za 6,5 miliarda dolarów, zaś prawa do marki zostały podzielone na równe części (50/50) pomiędzy obu producentów: Volvo i Forda. Na skutek kryzysu gospodarczego w USA, Ford w 2010 r. postanowił sprzedać przedsiębiorstwo i nowym właścicielem Volvo Car Corporation został chiński koncern Zhejiang Geely Holding Group Company Limited, produkujący również samochody pod swoją marką – Geely. Mimo trafienia pod chińskie skrzydła Volvo nie zatraciło charakteru, rozwijało się dynamicznie, a obecnie jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej szanowanych producentów samochodów na świecie.

Jak wygląda logo marki Volvo?

Obecnie logo Volvo jest jednym z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych na rynku, ale oczywiście nie zawsze miało taką formę. Nazwa „Volvo” oznacza po łacinie „toczę się” i została zarejestrowana przez SKF jako znak towarowy dla łożysk kulkowych – 12 lat przed założeniem firmy motoryzacyjnej. Od samego początku marka jest dość konserwatywna ze swoją identyfikacją wizualną i nadal wykorzystuje emblemat, który powstał na początku historii Volvo.

Pierwsze logo Volvo składało się z niebieskiego owalu ze złotobrązowym konturem i znakiem słownym umieszczonym pośrodku. Logotyp został napisany tradycyjnym jak na tamte czasy krojem pisma – grubymi białymi literami. Logo zawierało również slogan umieszczony pod znakiem słownym na cienkiej białej wstążce „Göteborg Szwecja”.

Logo Volvo (1927 – 1930)

Dopiero w 1930 roku marka projektuje podstawę dla logo, które wszyscy znamy dzisiaj. Składa się z odważniejszego emblematu Volvo ze znakiem słownym umieszczonym na grubej poziomej linii przechodzącej przez środek okręgu z lewą połową „pociętą” na trzy cieńsze linie, symbolizujące ruch. Znak słowny jest napisany czerwonymi kapitalikami, klasyczną czcionką szeryfową. Kontrast czerwieni i srebra odzwierciedla pasję i moc Volvo. Cechą szczególną jest oczywiście symbol planety Mars, męskości i żelaza, czyli strzała umieszczona po prawej stronie okręgu, wychodząca z niewidocznego promienia pod kątem 45 stopni.

Logo Volvo (1930 – 1959)

Najbardziej minimalistyczny emblemat powstał w 1959 roku. W sumie powstały wtedy dwa znaki – jeden był wykorzystywany na samochodach (z okręgiem i strzałką), drugi zaś do dokumentacji, w reklamach, materiałach marketingowych itp. Logotyp bez żadnego emblematu miał czcionkę, którą znamy do dziś – elegancką, pogrubioną, ze stylizowanymi literami i minimalistycznym szeryfem.

Logo Volvo (1959 – 1999) – marketingowe

W przypadku logo umieszczanego na samochodach, logotyp otoczono minimalistyczną ramką w centrum konturowego koła ze strzałką.

Logo Volvo (1959 – 1999) – na pojazdach

Zmiany nastały dopiero w 1999 roku, kiedy to logo stało się bardziej nowoczesne, trójwymiarowe i wielokonturowe. Zachowany niemal ten sam kształt oraz czcionkę logotypu, ale dodano niebieskie wypełnienie do ramki, zaś koło stało się grubsze, bardziej wyraziste i mocniejsze. Strzałka jest teraz trójwymiarowa.

Logo Volvo (1999 – 2013)

Logo Volvo stworzone w 2013 roku stało nieco lżejsze w wyrazie. Srebrna oprawa stała się jaśniejsza i zyskała błyszczącą fakturę, która sprawiała wrażenie świeższej i chłodniejszej. Jeśli chodzi o niebieski baner, otrzymał cienką srebrną ramkę, która nadała bardziej elegancki wygląd napisowi, dzięki czemu elementy wyglądają na drobniejsze i bardziej wyrafinowane.

Logo Volvo (2013 – 2014)

W 2014 roku nieco uproszczono trójwymiarową przestrzeń logo i powrócono do nieco bardziej stonowanych, ciemniejszych barw. Linie kroju pisma są bardziej czyste i pewne, posiadają mniej przetłoczeń.

Logo Volvo (2014 – 2020)

Przeprojektowanie identyfikacji wizualnej Volvo, które odbyło się w 2020 roku, wprowadziło minimalistyczne i progresywne logo, które zawierało tylko czarne napisy na białym tle. Rozpoznawalny krój szeryfowy z cienkimi kwadratowymi szeryfami jest bardzo wyrazisty, a dużo miejsca między symbolami dodaje obrazowi lekkości i wyrafinowania.

Logo Volvo (2020 – obecnie)

W 2021 roku szwedzki producent samochodów przywrócił swój kultowy krąg ze strzałką do oficjalnego logo, choć poprzednie – sam logotyp – jest stosowane np. na stronie internetowej. Nowy emblemat został wykonany w tym samym stylu, co poprzedni – płaskie czarne symbole z czystymi zgrabnymi konturami, umieszczone na białym tle. Krój pisma logotypu pozostał nietknięty, ale napis stał się mniejszy i bardziej skondensowany pod względem odstępów, aby dobrze pasował do rozpoznawalnego okrągłego emblematu ze strzałką.

Logo Volvo (2021 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji