LogotypyLogo Toyota – jak zmieniało się logo japońskiego producenta?

Logo Toyota – jak zmieniało się logo japońskiego producenta?

Toyota jest obecnie jednym z największych producentów samochodów na świecie. Logo tej marki jest niezwykle popularne, choć zmieniało się wiele razy.

Krótka historia marki Toyota

Historia Toyoty rozpoczęła się w 1933 roku, a firma była oddziałem Toyoda Automatic Loom Works poświęconym produkcji samochodów pod kierunkiem syna założyciela, Kiichiro Toyody.

Kiichiro Toyoda podróżował do Europy i Stanów Zjednoczonych w 1929 roku, aby zbadać produkcję samochodów i rozpoczął badania nad silnikami benzynowymi w 1930 roku. Toyoda Automatic Loom Works została zachęcona do rozwoju produkcji samochodów przez rząd japoński, który potrzebował krajowej produkcji pojazdów, ze względu na wojnę z Chinami. Toyoda wykorzystał tę okazję do utworzenia Automotive Production Division 1 września 1933 roku i rozpoczął przygotowania do budowy prototypowych pojazdów. W 1934 roku dywizja wyprodukowała swój pierwszy silnik typu A, który został użyty w pierwszym samochodzie osobowym Model A1 w maju 1935 roku i ciężarówce G1 w sierpniu 1935 roku. Produkcja samochodu osobowego Model AA rozpoczęła się w 1936 roku. Wczesne pojazdy mają uderzające podobieństwo do Dodge Power Wagon i Chevroleta z 1930 roku, a niektóre części faktycznie są tożsame z ich amerykańskimi oryginałami.

Chociaż Toyota Group jest dziś najbardziej znana ze swoich samochodów, nadal działa w branży tekstylnej i nadal produkuje automatyczne krosna, które są obecnie skomputeryzowane, oraz elektryczne maszyny do szycia, które są dostępne na całym świecie.

Jak zmieniało się logo Toyota?

Pierwsze logo firmy Toyoda zostało zaprojektowane w 1935 roku i zawierało czerwono-biały kształt diamentu z napisem pośrodku. Aby napis był czytelny, projektanci wybrali pogrubienie bezszeryfowe i użyli czerwonych liter łacińskich. Debiutancki emblemat znajduje się na wczesnych samochodach firmy. Jeśli chodzi o kształt diamentu, jest to symbol doskonałości i symetrii, dwóch rzeczy, które są bardzo ważne dla firmy. Czerwono-biała paleta kolorów oznacza pasję, miłość i energię. Te dwa kolory stały się znakiem rozpoznawczym marki wraz z monochromatycznym, który pojawił się na logo Toyoty dopiero w latach 50. XX wieku.

Logo Toyoda (1935 – 1949)

W 1949 roku producent przeprowadził otwarty konkurs na najlepszy projekt logo. Zwycięska wersja zawierała japońskie znaki oznaczające Sakichi Toyodę. Znajdowały się one na tle czerwonego koła o podwójnym konturze. To wtedy firma zmieniła nazwę na Toyota. Jego właściciele uważali, że spółgłoska „t” brzmi lepiej niż dźwięczna, ale twarda „d”. Również słowo „Toyota”, napisane przez katakanę, składa się z ośmiu cech (tak zwanego Jikaku), a liczba osiem w Japonii jest uważana za szczęśliwą liczbę. Innym powodem rebrandingu jest ekspansja małej firmy do wielkości przedsiębiorstwa korporacyjnego. Warto wspomnieć, że w Japonii logo było stosowane aż do 1989 roku.

Logo Toyoda (1949 – 1989 w Japonii)

W 1958 roku deweloperzy usunęli geometryczne kształty z godła i wykonali napis w języku angielskim. Rezultatem był zwięzły znak towarowy: czarne słowo „Toyota” na białym tle. Pociągnięcia liter o nierównej grubości, na końcach wąskie długie szeryfy – to wszystko sprawiało, że napis był nowoczesny, elegancki i ponadczasowy.

Logo Toyota (1958 – 1969)

W 1969 roku pokazano nowy logotyp, który na pierwszy rzut oka niewiele różnił się od poprzedniego. Projektanci zmienili czcionkę, stosując klasyczną Helveticę, która charakteryzuje się prostymi liniami, wyraźnymi kształtami geometrycznymi i brakiem szeryfów. Jednocześnie wydrukowane znaki w słowie są tak blisko, że „Y” dosłownie spoczywa na dwóch „O” po bokach.

Logo Toyota (1969 – 1978)

W 1978 roku napis stał się bardziej czytelny ze względu na zwiększone odstępy między literami. Czerwony zastąpił czarny. Tą wersję logotypu możemy spotkać do dziś w wielu materiałach reklamowych i komunikacji marketingowej.

Logo Toyota (1978 – obecnie)

Pod koniec 1980 roku firma doczekała się logo z symbolem korporacyjnym w postaci trzech owali. Zbiegło się to w czasie z 50. rocznicą Toyoty, ale menedżerowie marki zaczęli ją rozwijać na pięć lat przed datą rocznicy. W 2004 roku projektanci unowocześnili wizerunek, wprowadzając owale w wersji srebrno-metalowej. Aby uzyskać efekt 3D, używa się cieni, świateł, konturów i gradientu.

Toyota Logo (1989 – obecnie)

Znak towarowy stał się tak sławny, że został… skradziony przez chińskiego producenta samochodów – Zhejiang Geely Holding Group Co. W 2003 roku firma ta użyła tak zwanego logo „Merry”, które wyglądało niemal jak zarejestrowany znak towarowy Toyoty. Oczywiście sąd w Chinach nie dopatrzył się problemu i oznak nieuczciwej konkurencji i sprawa została zamknięta pod koniec 2003 roku. Co prawda firma Geely zmieniła swoje logo, ale nigdy nie przyznała racji Toyocie w sprawie podejrzanego podobieństwa logo.

W 2020 roku powstała dwuwymiarowa wersja logo. Nazwa firmy samochodowej została zniesiona – użyto jedynie znaku graficznego. Nazwa marki jest szyfrowana w trzech owalach o różnych rozmiarach. Kształty geometryczne są rozmieszczone tak, aby wszystkie litery były w nich widoczne. Małe poziome i pionowe owale tworzą „T”, posiadają również wyraźne „Y”. Jest też „A” z poprzeczką pośrodku. Oba „O” są widoczne we wszystkich owalach.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji