LogotypyLogo Rolls-Royce – jak zmieniało się logo słynnej brytyjskiej marki?

Logo Rolls-Royce – jak zmieniało się logo słynnej brytyjskiej marki?

Rolls-Royce od zawsze kojarzy się z ponadprzeciętnym luksusem w brytyjskim stylu. Długa historia marki wiąże się również ze specyficznym logo. Jak wygląda logo Rolls-Royce?

Krótka historia marki Rolls-Royce

Rolls-Royce to znana na całym świecie brytyjska marka, która uwielbia eksperymentować. W jego historii były unikalne samochody z lodówkami, fortepianami, parasolami czy składanymi stołami. Nawet Henry Ford, założyciel Ford Motor Company, jeździł Rolls-Royce’em i mówił z podziwem o inżynierze Henry’m Royce. Rolls-Royce został nazwany na cześć jego twórców: Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a.

Jeden z nich był konstruktorem pojazdów, a drugi właścicielem salonu samochodowego. Zgodzili się na współpracę i w 1904 roku założyli Rolls-Royce Limited. Oficjalna nazwa firmy została przyjęta w 1906 roku. W czasie wojny produkcja koncentrowała się na silnikach lotniczych. Biznes szedł dobrze do 1971 roku, kiedy firma zaczęła mieć problemy finansowe. Obecnie marka jest częścią niemieckiego koncernu BMW AG.

Jak zmieniało się logo Rolls-Royce?

Pierwsze logo Rolls-Royce’a składało się z kultowego emblematu marki, umieszczonego na ozdobnym herbie. Paleta barw najwcześniejszej identyfikacji wizualnej firmy była głównie czerwona, co było odzwierciedleniem pasji i mocy Rolls-Royce’a. Słynny krój pisma został zaprojektowany we wczesnych latach i był doskonałym przedstawicielem stylu i wyrafinowania swoich czasów. Główny element ówczesnego logo – pionowa, prostokątna plakietka z literami RR – jest umieszczany na pojazdach niemal od samego początku aż do dziś.

Logo Rolls-Royce (1906 – 1934)

Emblemat, stworzony dla kultowej marki w 1911 roku, również stał się kultowy. Mowa o niezwykłej postaci „Spirit of Ecstasy”, która stała się nierozłączną częścią identyfikacji wizualnej Rolls-Royce’a oraz stałym elementem jego modeli. Figura została wykonana w jasnoszarej, ciemnoniebieskiej i białej palecie kolorów, kombinacji przywołującej poczucie szyku i wyrafinowania.

Emblemat w tej formie jest nieodłącznym elementem identyfikacji i pojawia się na wszystkich autach, choć w różnych formach. W najnowszych modelach automatycznie chowana w górnej części atrapy chłodnicy figurka „Ducha Ekstazy” jest najczęściej w kolorze chromu lub przezroczysta, z niebieskim podświetleniem.

Logo Rolls-Royce (1911 – obecnie)

We wspomnianym 1911 roku powstała kolejna wersja identyfikacji wizualnej. Pozostała w użyciu na dłużej i była wykorzystywana zamiennie z pozostałymi z tego okresu. Klasyczna forma heraldyczna z prostokątną odznaką monogramową pośrodku i dwoma lwami po bokach wyglądała królewsko i luksusowo. Wykonano ją w lekkiej srebrnej palecie z cienkimi, ale czystymi i pewnymi liniami. Logo w tej formie nie pojawiało się na autach.

Logo Rolls-Royce (1911 – 1934)

Od roku 1934 Rolls-Royce zaczął używać uproszczonego logo – herb zniknął i pozostał tylko symbol RR. Paleta kolorów została zmieniona na monochromatyczną. Z biegiem lat logo zyskało kilka srebrnych odcieni i bardziej wyrafinowane i zaostrzone linie, ale oryginalny styl i dziedzictwo pozostały niezmienne przez wiele lat. Podobnie jak poprzednia wersja, również ta nie pojawiała się na autach. Warto zaznaczyć, że przez pewien okres czasu obowiązywało kilka wersji identyfikacji jednocześnie, które były używane zamiennie – w zależności od sytuacji i celu.

Logo Rolls-Royce (1911 – 1973)

Wraz z przeprojektowaniem w 1973 roku, zadebiutowała koncepcja ewoluującego do dziś znaku Rolls-Royce’a. Był to zmiękczony niebieski kwadrat (z bokami wygiętymi od środka i zaokrąglonymi rogami), ze srebrno-białym monogramem „RR” w rozpoznawalnym kultowym kroju pisma z lekko rozkloszowanymi końcami linii. Kontrast kolorystyczny i elegancja linii sprawiły, że ta prosta plakietka wyglądała wykwintnie i niepowtarzalnie. Główną rolą tej wersji była identyfikacja wizualna np. w reklamach, ale na autach symbol „RR” pojawiał się np. na felgach. 

Logo Rolls-Royce (1973 – 1998)

Srebrno-czarna płyta z najwcześniejszych logo była używana przez Rolls Royce’a do zdobienia aut niemal od samego początku, ale od 1998 do 2020 roku była również głównym elementem identyfikacji wizualnej w reklamie, marketingu itp. Był to pionowo zorientowany prostokąt z zaokrąglonymi kątami, pogrubiony czarny monogram „RR” znajdował się w centralnej części, zaś cienki czarny kontur i nazwa marki napisane były wzdłuż górnej i dolnej części logo.

Logo Rolls-Royce (1998 – 2020)

Od 2020 roku Rolls-Royce do identyfikacji wizualnej m.in. na stronie internetowej używa samych liter „RR”. Projektanci zachowali kultowy monogram, ale usunęli czworokątne tło i napis, który go uzupełniał. Na autach nadal pojawia się tradycyjne logo w postaci srebrnego, pionowego prostokąta oraz figurki „Spirit of Ecstasy”, zaś samo „RR” pojawia się tylko w broszurach, katalogach, na stronie internetowej itp.

Logo Rolls-Royce (2020 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji