Peugeot to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych na świecie. Mimo to od początku główny symbol w logo był taki sam. Jak wygląda logo Peugeot?
Peugeot to francuska marka produkująca głównie samochody osobowe i dostawcze, ale również rowery, skutery i motocykle, a nawet… młynki do soli i pieprzu. Została założona w 1810 roku – wtedy Jean Pierre Peugeot otworzył zakłady mechaniczne w Sochaux koło Miluzy. Choć lata płynęły, główny symbol marki nie zmienił się, ale jego forma przechodziła liczne modyfikacje.
Jak zmieniało się logo Peugeot?
Pierwsze logo Peugeota pochodzi z 1810 roku, co czyni go najstarszym emblematem samochodu na świecie. Idea lwa jako symbolu marki narodziła się już na samym początku, kiedy stalowy biznes rodziny Peugeot potrzebował wizerunku, odzwierciedlającego działalność i siłę firmy. Lew był także heraldycznym symbolem gminy, z której wywodziła się rodzina Peugeotów. Logo Peugeota miało wiele zmian w swojej historii. Ale lew zawsze tam był.
Już w 1810 roku rodzina Peugeot postanowiła użyć wizerunku lwa do logo swojej firmy. Ostre zęby lwa reprezentowały siłę wyrobów stalowych marki i trwałość firmy. Dopiero po 40 latach postanowiono nieco zmienić wygląd logo minimalizując ilość szczegółów. Lew stał się znacznie ciemniejszy, ale kontury i koncepcja pozostała bez zmian.
Bracia Peugeot wynajęli jubilera, aby narysował emblemat dla firmy. Wybrali lwa stojącego na strzałce spośród kilku wzorów.
Warto wspomnieć, że logo zostało zarejestrowane jako oficjalny znak towarowy firmy dopiero w 1858 roku.
Logo Peugeot (1889 – 1905)
W 1905 roku logo zostało mocno zmodyfikowane, choć główny bohater się nie zmienił. Został umieszczony wewnątrz pionowo zorientowanej owalnej odznaki w ozdobnej ramie z ozdobnym napisem „Peugeot” w górnej części i „Paris” – pod owalem. Tło odznaki miało wzór złożony z kilku promieni, przechodzących na boki od samego środka logo.
W 1910 roku logo zostało całkowicie przeprojektowane i stworzone w bardzo ciekawy sposób, z wykorzystaniem jasnoszarych gradientów, które sprawiły, że surowy i płaski jak dotąd lew wyglądał bardzo realistycznie. Zwierzę trzymało w łapie małą strzałę, przypominającą pierwsze projekty logo francuskiej marki.
W 1927 roku logo zostało uproszczone, przerysowane na czarno, dodatkowo towarzyszył mu prostokątny czarny baner z napisem „Peugeot”. Był to prosty logotyp, napisany pogrubionym i bezszeryfowym krojem pisma z masywnymi, czysto wyprofilowanymi literami.
Paleta kolorów Peugeota została zmieniona na ciemnożółty i niebieski w 1936 roku. Był to klasyczny herb skierowany w dół z bokami wygiętymi od środka. Schematyczny, prosty wizerunkowo lew stał w profilu skierowanym w lewo, na poziomo umieszczonej strzałce, która została obrócona na tę samą stronę. Żółte tło pod strzałką miało wzór złożony z kilku cienkich niebieskich pionowych linii, które wychodziły z niebieskiej ramki.
Od 1948 roku logo Peugeota było już umieszczane na maskach samochodów, a tradycyjny lew został mocno przeprojektowany. Nowa ikona została zainspirowana herbem Franche-Comté. Umieszczono ją na prostokątnej tarczy z zaokrągloną w dolnej części ramą.
Przez dziesięć lat, począwszy od 1950 roku, francuska firma używała prostego tradycyjnego lwa jako oficjalnego logo równolegle z dwoma innymi, które pojawiały się w międzyczasie. Emblemat został wykonany w jednolitej czerni i mógł być umieszczony na dowolnym tle. W samochodach plakietka była wykonana ze srebrnego metalu – wyglądała świeżo i luksusowo.
W 1955 roku marka zmienia formę logo z powrotem na ramę w stylu tarczy. Lew stoi na tylnych łapach, a znak słowny Peugeot jest teraz częścią logo, umieszczony nad głową lwa.
Marka radykalnie zmienia swoje logo w 1960 roku. Teraz jest to trójwymiarowy obraz głowy lwa z grubą grzywą. Znak słowny jest umieszczony nad łbem lwa, a kształt logo nadal przypomina herb. Napis jest odważniejszy ze ściśniętymi i wyraźnymi liniami.
Kolejna wersja logo jest uproszczoną wersją poprzedniego. Jest to płaska głowa lwa, z mocno geometrycznymi konturami, z napisem „Peugeot” w górnej części i kwadratową ramą.
Narodziny słynnego logo „Lion outline” miały miejsce w 1975 roku. Lew nadal był głównym elementem logo, ale po zmianach wyglądał futurystycznie i minimalistycznie.
W 1998 roku dokonano kolejnej poważnej zmiany. Narysowano lwa w kolorze białym i jasnoszarym i umieściło go na jednolitym niebieskim kwadracie. Pod kwadratem wielki znak słowny został napisany w tym samym kolorze, co tło logo. Napis został wykonany mocnym i pogrubionym bezszeryfowym krojem pisma o wyraźnych kątach i konturach.
W 2002 roku twórcy połączyli heraldycznego lwa i nazwę marki, umieszczając je w jednym kwadracie. Prawa strona zwierzęcia jest lekko zacieniona.
W 2010 roku, na dość krótki okres czasu, logo zostało oddzielone od tła i stanowiło element trójwymiarowy, podkreślony przez metaliczną paletę kolorów. Sylwetka lwa jest pewna i stabilna, a napis znaku słownego jest wykonany elegancką czcionką.
W 2021 roku identyfikacja wizualna słynnego francuskiego producenta samochodów została całkowicie zmieniona. Nowe logo Peugeota zawiera elegancki czarny herb z podwójnym białym konturem i stylizowany portret lwa, narysowany profilem skierowanym w lewo. Znak słowny jest umieszczony nad głową symbolu marki, napisany kwadratowymi, bezszeryfowymi wielkimi literami z lekkim wygięciem w łuk. Obecnie stosowane logo przypomina to, które było stosowane w latach 60.