LogotypyLogo Peugeot – jak zmieniało się logo francuskiej marki?

Logo Peugeot – jak zmieniało się logo francuskiej marki?

Peugeot to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych na świecie. Mimo to od początku główny symbol w logo był taki sam. Jak wygląda logo Peugeot?

Peugeot to francuska marka produkująca głównie samochody osobowe i dostawcze, ale również rowery, skutery i motocykle, a nawet… młynki do soli i pieprzu. Została założona w 1810 roku – wtedy Jean Pierre Peugeot otworzył zakłady mechaniczne w Sochaux koło Miluzy. Choć lata płynęły, główny symbol marki nie zmienił się, ale jego forma przechodziła liczne modyfikacje.

Jak zmieniało się logo Peugeot?

Pierwsze logo Peugeota pochodzi z 1810 roku, co czyni go najstarszym emblematem samochodu na świecie. Idea lwa jako symbolu marki narodziła się już na samym początku, kiedy stalowy biznes rodziny Peugeot potrzebował wizerunku, odzwierciedlającego działalność i siłę firmy. Lew był także heraldycznym symbolem gminy, z której wywodziła się rodzina Peugeotów. Logo Peugeota miało wiele zmian w swojej historii. Ale lew zawsze tam był.

Logo Peugeot (1810 – 1850)

Już w 1810 roku rodzina Peugeot postanowiła użyć wizerunku lwa do logo swojej firmy. Ostre zęby lwa reprezentowały siłę wyrobów stalowych marki i trwałość firmy. Dopiero po 40 latach postanowiono nieco zmienić wygląd logo minimalizując ilość szczegółów. Lew stał się znacznie ciemniejszy, ale kontury i koncepcja pozostała bez zmian.

Logo Peugeot (1850 – 1889)

Bracia Peugeot wynajęli jubilera, aby narysował emblemat dla firmy. Wybrali lwa stojącego na strzałce spośród kilku wzorów.

Warto wspomnieć, że logo zostało zarejestrowane jako oficjalny znak towarowy firmy dopiero w 1858 roku.

Logo Peugeot (1889 – 1905)

Logo Peugeot (1905 – 1910)

W 1905 roku logo zostało mocno zmodyfikowane, choć główny bohater się nie zmienił. Został umieszczony wewnątrz pionowo zorientowanej owalnej odznaki w ozdobnej ramie z ozdobnym napisem „Peugeot” w górnej części i „Paris” – pod owalem. Tło odznaki miało wzór złożony z kilku promieni, przechodzących na boki od samego środka logo.

Logo Peugeot (1910 – 1927)

W 1910 roku logo zostało całkowicie przeprojektowane i stworzone w bardzo ciekawy sposób, z wykorzystaniem jasnoszarych gradientów, które sprawiły, że surowy i płaski jak dotąd lew wyglądał bardzo realistycznie. Zwierzę trzymało w łapie małą strzałę, przypominającą pierwsze projekty logo francuskiej marki.

Logo Peugeot (1927 – 1936)

W 1927 roku logo zostało uproszczone, przerysowane na czarno, dodatkowo towarzyszył mu prostokątny czarny baner z napisem „Peugeot”. Był to prosty logotyp, napisany pogrubionym i bezszeryfowym krojem pisma z masywnymi, czysto wyprofilowanymi literami.

Logo Peugeot (1936 – 1948)

Paleta kolorów Peugeota została zmieniona na ciemnożółty i niebieski w 1936 roku. Był to klasyczny herb skierowany w dół z bokami wygiętymi od środka. Schematyczny, prosty wizerunkowo lew stał w profilu skierowanym w lewo, na poziomo umieszczonej strzałce, która została obrócona na tę samą stronę. Żółte tło pod strzałką miało wzór złożony z kilku cienkich niebieskich pionowych linii, które wychodziły z niebieskiej ramki.

Logo Peugeot (1948 – 1955)

Od 1948 roku logo Peugeota było już umieszczane na maskach samochodów, a tradycyjny lew został mocno przeprojektowany. Nowa ikona została zainspirowana herbem Franche-Comté. Umieszczono ją na prostokątnej tarczy z zaokrągloną w dolnej części ramą.

Logo Peugeot (1950 – 1960)

Przez dziesięć lat, począwszy od 1950 roku, francuska firma używała prostego tradycyjnego lwa jako oficjalnego logo równolegle z dwoma innymi, które pojawiały się w międzyczasie. Emblemat został wykonany w jednolitej czerni i mógł być umieszczony na dowolnym tle. W samochodach plakietka była wykonana ze srebrnego metalu – wyglądała świeżo i luksusowo.

Logo Peugeot (1955 – 1960)

W 1955 roku marka zmienia formę logo z powrotem na ramę w stylu tarczy. Lew stoi na tylnych łapach, a znak słowny Peugeot jest teraz częścią logo, umieszczony nad głową lwa.

Logo Peugeot (1960 – 1968)

Marka radykalnie zmienia swoje logo w 1960 roku. Teraz jest to trójwymiarowy obraz głowy lwa z grubą grzywą. Znak słowny jest umieszczony nad łbem lwa, a kształt logo nadal przypomina herb. Napis jest odważniejszy ze ściśniętymi i wyraźnymi liniami.

Logo Peugeot (1968 – 1975)

Kolejna wersja logo jest uproszczoną wersją poprzedniego. Jest to płaska głowa lwa, z mocno geometrycznymi konturami, z napisem „Peugeot” w górnej części i kwadratową ramą.

Logo Peugeot (1975 – 1998)

Narodziny słynnego logo „Lion outline” miały miejsce w 1975 roku. Lew nadal był głównym elementem logo, ale po zmianach wyglądał futurystycznie i minimalistycznie.

Logo Peugeot (1998 – 2002)

W 1998 roku dokonano kolejnej poważnej zmiany. Narysowano lwa w kolorze białym i jasnoszarym i umieściło go na jednolitym niebieskim kwadracie. Pod kwadratem wielki znak słowny został napisany w tym samym kolorze, co tło logo. Napis został wykonany mocnym i pogrubionym bezszeryfowym krojem pisma o wyraźnych kątach i konturach.

Logo Peugeot (2002 – 2010)

W 2002 roku twórcy połączyli heraldycznego lwa i nazwę marki, umieszczając je w jednym kwadracie. Prawa strona zwierzęcia jest lekko zacieniona.

Logo Peugeot (2010 – 2021)

W 2010 roku, na dość krótki okres czasu, logo zostało oddzielone od tła i stanowiło element trójwymiarowy, podkreślony przez metaliczną paletę kolorów. Sylwetka lwa jest pewna i stabilna, a napis znaku słownego jest wykonany elegancką czcionką.

Logo Peugeot (2021 – obecnie)

W 2021 roku identyfikacja wizualna słynnego francuskiego producenta samochodów została całkowicie zmieniona. Nowe logo Peugeota zawiera elegancki czarny herb z podwójnym białym konturem i stylizowany portret lwa, narysowany profilem skierowanym w lewo. Znak słowny jest umieszczony nad głową symbolu marki, napisany kwadratowymi, bezszeryfowymi wielkimi literami z lekkim wygięciem w łuk. Obecnie stosowane logo przypomina to, które było stosowane w latach 60.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji