Logo Opla – błyskawica wpisana w okrągłą ramę – jest znane na całym świecie, ale czy zawsze tak wyglądało? Jak zmieniało się logo Opla?
Krótka historia marki Opel
Opel (pełna nazwa to Opel Automobile GmbH) to niemiecka marka samochodów, która od stycznia 2021 roku należy do koncernu Stellantis. W 1862 roku niemiecki przemysłowiec Adam Opel w rodzinnej miejscowości Rüsselsheim skonstruował pierwszą maszynę do szycia. To właśnie w tym roku, a konkretnie 21 stycznia oficjalnie rozpoczęła swoją działalność firma Opel. Niedługo potem, dokładnie w 1884 roku ruszyły prace nad konstrukcją pierwszego, własnego roweru, który ostatecznie wprowadzono do produkcji w 1886 roku. W 1895 roku, po śmierci założyciela przedsiębiorstwa, kierownictwo przejęła żona Adama Opla wraz z pięcioma synami. To właśnie oni zwrócili uwagę na szybko rozwijający się przemysł samochodowy.
Jak zmieniało się logo Opla?
Marka ma niezwykle bogatą historię, która rozpoczęła się w stodole, w której rodzina Opel produkowała maszyny do szycia. W tym czasie logo nie miało nic wspólnego z transportem. Firma produkowała sprzęt do szycia do 1886 roku – do czasu rozwinięcia linii rowerów. Pierwszy samochód firmy pojawił się w 1899 roku. Od tego czasu projektuje i montuje samochody, a także akcesoria do nich. W rodzinny biznes zaangażowani byli wszyscy – głowa rodziny, jego żona i synowie, którzy podpisali kontrakt ze ślusarzem Friedrichem Lutzmannem (odegrał ważną rolę w kształtowaniu projektu samochodu).
Pierwszy emblemat marki pojawił się w 1862 roku. Był to monogram utworzony z imienia i nazwiska właściciela firmy. Pełne wdzięku „O” i „A”, wykonane w stylu staroangielskim, tworzą symboliczną kompozycję. Aby litery wyglądały na wyraźne, autorzy pomalowali je na różne kolory: „O” – na czerwono, „A” – na brązowo.
Wraz z wprowadzeniem pierwszego roweru firma przeprojektowała logo. Z poprzedniej wersji używanej na maszynach do szycia pozostały napisy „Rüsselsheim”, „Opel” i „Blitz”, do których dodano słowo „Victoria”. Logo ma postać pionowego owalu z rowerzystą pośrodku, nad którym leci bogini Wiktoria z wieńcem laurowym w ręku.
Kolejne logo było aktualne bardzo krótko i zostało zaproponowane przez Sophie Opel, żonę założyciela, która objęła stanowisko dyrektora generalnego po jego śmierci. Stylizowana tarcza ma kilka napisów ułożonych w czterech liniach: „Opel Motorwagenfabrik Rüsselheim a.Main”. Wszystkie słowa znajdują się w pozycji przekątnej. Wzdłuż krawędzi tarczy biegnie podwójny kontur.
W 1899 roku rozpoczęto produkcję samochodów, więc firma przeprojektowała emblemat. Postawiono na bogate zdobienie wirami, winietami i zakrzywionymi symbolami w stylu staroangielskim. Na górze koralowej figury znajduje się słowo „Opel”, a na dole – „Fahrräder”. Logo to nie trafiało na auta, służyło jedynie do reklamy.
Kolejne logo było zdecydowanie skromniejsze w formie i przypominało oko lub piłkę do futbolu amerykańskiego. Nazwa marki została umieszczona na środku owalnego znaku ze zwężającymi się końcami. Powyżej napisano „Motorenwagenfabrik”, poniżej – „Rüsselheim”. Główne kolory logo to czerwony i biały.
Następne logo znów stało się wyszukane i dość skomplikowane. Miało oryginalny kształt i wyglądało jak starożytny grecki grawer z monolitycznym słowem „Opel” pośrodku. Kolory również zaczęły pasować do stylu: autorzy wybrali złoto i czerń.
Po raz kolejny skomplikowane logo zostało zastąpione przez proste i eleganckie. Emblemat pozbawiono ozdobników, więc nic nie odwracało uwagi od nazwy producenta samochodu. Odręczny napis „Opel” znajduje się po przekątnej, jest napisany kursywą i pomalowany na ciemne złoto. Dolny ogon „l” jest wydłużony i obrócony w lewo.
W 1910 roku powrócono częściowo do koncepcji z lat 1902-1906, ale w bardziej szlachetnej formie. Wieńce laurowe wyściełają krawędzie wydłużonego logo w kształcie piłki do rugby. W środku niebieskiego pola znajduje się nazwa marki, a po prawej i lewej stronie znajdują się podwójne trapezy. Styl tego logo przypomina nieco starożytną grekę.
W międzyczasie pojawiła się inna wersja logo – żółto-czarna, z wąskim owalem pozbawionym liści laurowych. Ale z tymi samymi kręconymi literami w słowie „Opel”. Symbole są nierówne, o różnych wysokościach: największe znajdują się pośrodku, mniejsze po bokach.
W 1928 roku przez krótki czas używano beżowo-białego, kwadratowego logo z zaokrąglonymi rogami. Wewnątrz został podzielony na cztery segmenty, z których każdy zawiera jedną literę z nazwy marki: „P” i „E” na białym tle, „O” i „L” na jasnobeżowym tle.
Kolejna wariacja na temat poprzednich wersji logo, tym razem zastosowano starą wersję emblematu z 1902 roku i umieszczono ją pośrodku pomarańczowego koła, podkreślając ją cienkimi żółtymi ramkami. Logotyp zapisano czcionką przypominającą greckie litery.
Bardzo proste logo z 1937 roku ma tylko dwa elementy – słowa „Opel” i „Blitz”, wykonane wielkimi literami. Są pomalowane na biało i zamknięte w szare ukośne prostokąty. Ta opcja była stosowana w pojazdach ciężarowych, więc była zgodna z ich surowym stylem.
W 1937 roku rozpoczęła się era rakiet i błyskawic przelatujących przez pierścień. Ale wcześniej projektanci przedstawili szary sterowiec, który przelatuje przez jasnożółte koło na białym tle. Wszystkie napisy z logo zostały usunięte.
Jest to uproszczona wersja poprzedniego logo. Sterowiec wygląda teraz jak rakieta przecinająca duży srebrny okrąg poziomo. Elementy nabrały wyrafinowania i elegancji.
Przez pewien czas, równolegle z logo graficznym stosowano tekstową wersję identyfikacji wizualnej. Składała się z pionowego owalu podzielonego kolorem na dwie równe części: po lewej – białą, po prawej – złotą. Również na nim jest napis „Opel”. Wielkie czarne litery są oznaczone dużymi szeryfami.
Pół-sterowiec-pół-rakieta przypomina nieco samolot z profilu. Projektanci przenieśli nazwę firmy poza pierścień, umieszczając ją na dole z szerokim podziałem między literami.
Kolejna wersja logo stała się prostsza. Pozostawiono kolor starego złota, a główny element – rakieta/samolot przelatująca przed nim – składa się z trzech elementów geometrycznych, z których dwa są lustrzanym odbiciem.
Projektanci zmienili paletę barw na szaro-czarną. Rakieta przypomina błyskawicę skierowaną krótką końcówką w lewo.
Kolejna wersja to już legendarny symbol marki – błyskawica, podobna do wydłużonej litery „Z”. Taka wersja nie pojawiła się przypadkowo, bowiem została zainspirowana logo z 1866 roku. Na początku produkcji rowerów producent użył słowa „Blitz” w godle (z niem. błyskawica), oznaczającego błyskawiczną prędkość ruchu swoich pojazdów dwukołowych. Teraz otrzymał graficzne ucieleśnienie w postaci poziomego szarego zygzaka na tle cienkiego koła.
W 1970 roku pojawiła się kolejna wersja logo. Główny znak rozpoznawczy stał się solidny, miał bardzo grube linie. Pod logo pojawił się zapis tradycyjnym pismem szeryfowym, wielkimi literami i z minimalnymi odstępami.
Następna odmiana była dość złożona, składała się z kwadratu z okręgiem pośrodku, przez który rozciąga się szeroki piorun. Na dole znajduje się napis „Opel” w prostej czcionce. Zamiast jasnoszarego lub białego tła, projektanci użyli bladożółtej barwy.
Emblemat z 1991 roku przedstawiał podwójne koło z szeroką białą błyskawicą pośrodku na czarnym tle.
W tej wersji kolory są odwrócone: wszystko, co było czarne, staje się białe i odwrotnie. Słowo „Opel” ponownie pojawiło się na logo.
Wprowadzone korekty wpłynęły tylko na kolor. Napis stał się żółty, a pierścień i błyskawica – szare.
Projektanci dodali trójwymiarowość do logo z podświetleniami, cieniami i światłami. W rezultacie koło i poziomy zygzak stały się wypukłe, srebrzyste, przypominające metalową część.
Autorzy logo zwiększyli efekt 3D i dodali kilka cieni. Na górze koła wygrawerowali nazwę marki, dzięki czemu emblemat stał się stylowy i nowoczesny.
Logo ponownie przeszło poważną zmianę i zostało przekształcone w płaską monochromatyczną ikonę. Znajdują się na nim tylko dwa elementy – pierścień i błyskawica.
Dotychczasowa wersja zawierała wszystkie poprzednie części plus napis. Nazwa firmy znajdowała się na dole. Wykonana jest drukowanymi literami, które umieszczono daleko od siebie. Całość została mocno „odchudzona”.
Najnowszy logotyp Opla przedstawiono w 2023 roku. Wprowadza on istotne zmiany w identyfikacji wizualnej marki względem poprzedniego projektu. Znak graficzny nie stanowi już całości, lecz składa się z czterech osobnych elementów, które nie stykają się ze sobą, a poniżej umieszczono napis OPEL.