Logo marki Nissan nie jest skomplikowane, dzięki czemu jest bardzo łatwo rozpoznawalne i czytelne. Jak wygląda logo Nissana?
Krótka historia marki Nissan
Nissan to międzynarodowa firma, która została założona w 1933 roku w Japonii. Dziś to szósty co do wielkości producent samochodów na świecie i jeden z największych producentów „elektryków”. Nazwę firmy, Nissan, można przetłumaczyć z japońskiego jako „produkt słońca” lub „narodziny słońca” („ni” oznacza „słońce”, a „ssan” oznacza „narodziny” lub „produkt”). Identyfikacja wizualna marki zawsze była dobrym odzwierciedleniem znaczenia nazwy.
Jak wygląda logo Nissan?
Logo Nissana zmieniało się od początku istnienia marki wielokrotnie, choć zawsze zawierało w sobie logotyp „Nissan”. Pierwsze logo Nissana z 1933 roku zawierało kultowy emblemat w czerwonej, niebieskiej i białej palecie kolorów, gdzie symbol słońca, okrąg, był w kolorze czerwonym, z niebieskim prostokątem na pierwszym planie i białym napisem wewnątrz. Znak słowny napisany wielkimi literami został wykonany pogrubionym, mocnym krojem pisma, z łagodnymi zaokrągleniami, dzięki czemu nazwa marki jest łagodna, ale dobrze widoczna oraz solidna.
W 1940 roku marka eksperymentowała z kształtem swojego logo. W tym okresie logo Nissana zawierało oryginalną figurę geometryczną z 6 kątami, z których cztery były zaokrąglone, a dwa, w górnej części logo, były ostre. Znak słowny został wykonany w przyjaznym i dynamicznym ręcznie rysowanym kroju pisma z gładkimi liniami i powiększoną literą „A”. Krawędzie liter „S” zostały podcięte, co dodatkowo urozmaiciło cały emblemat. Paleta kolorów zawierała czerwony jako główny kolor z ramką i napisami w kolorze białym. Emblemat „wschodzącego słońca” został umieszczony nad znakiem słownym, wyprofilowany drobnymi białymi liniami.
Na początku 1950 roku marka uprościła swoje logo, używając prostokątnego tła z wielkimi literami. Paleta kolorów pozostała czerwona i biała, podczas gdy czcionka stała się mocniejsza, a litery – większe. Czerwony prostokąt miał zaokrąglone kąty i białą ramę, dzięki czemu wyglądał miękko i stylowo.
Nowe logo Nissana na rok 1959 zostało oparte na poprzedniej wersji, ale napis stał się bardziej kanciasty, nieco wystający poza obrys tła, które tym razem nie miało żadnej ramki. Ostre i proste linie kroju pisma miały być odzwierciedleniem postępu i siły marki.
Logo Nissana z 1960 roku zdecydowanie się zmieniło. Zawierało logotyp napisany pismem odręcznym, mocną kursywą i z ostrymi liniami. Wyglądał nowocześnie i elegancko. Znak słowny został wykonywany na czerwono na białym tle. Wówczas była to minimalistyczna i wyrafinowana identyfikacja wizualna, która wyróżniała się spośród innych logo konkurencji. Po umieszczeniu na samochodach znak słowny był srebrny, co dodatkowo miało podnosić prestiż marki.
Firma starała się znaleźć idealną równowagę dla znaku słownego i przeprowadziła 3-letni eksperyment z kursywą z zaokrąglonym krojem pisma, który został uzupełniony brązową paletą kolorów. Logo w tej postaci było używane dość krótko.
W 1970 roku Nissan przywraca prostokątną ramę. Znak słowny jest ponownie napisany wielkimi literami, z tradycyjną czcionką szeryfową. Cienka i prosta linia liter sprawia, że logo wygląda czysto i schludnie, stało się nowoczesne i przywoływało poczucie technologicznie skoncentrowanego podejścia.
W 1983 roku marka postanowiła wrócić do swoich korzeni. Dziedzictwo Nissana ponownie było celebrowane w „nowym-starym” logo, które zawierało kultowy emblemat i znak słowny umieszczony w prostokącie obok. Napis stał się pewny i mocny, niestandardowy krój pisma sprawił, że logo stało się już wówczas mocno rozpoznawalne i zdaniem wielu miłośników motoryzacji, było najlepszą wersją w historii.
Logo Nissana z 2001 roku zostało oparte na poprzedniej wersji, przedstawiającej wschodzące słońce, ale w nowej wówczas wersji stało się bardziej minimalistyczne i eleganckie. Postanowiono porzucić tradycyjne barwy na rzecz srebrnej palety kolorów z gradientem.
Logo, wprowadzone przez Nissana w 2020 roku, to bardzo minimalistyczna wersja, wykonana w płaskiej monochromatyczności i powtarzająca kształt kultowego emblematu, ale w nowoczesny sposób. Czarny napis pisany wielką literą jest umieszczony między dwoma łukami, tworzącymi rozpoznawalne okrągłe logo Nissana. Końce łuków są zaostrzone, dzięki czemu dwie części wyglądają trochę jak podkowy i dodają całości lekkości i elegancji.