Logo McLaren (2012 - obecnie)

Marka McLaren słynie z produkcji szybkich i ekskluzywnych modeli. Jak zmieniało się logo tej marki i kiedy powstał pierwszy projekt?

Krótka historia marki McLaren

Początki marki McLaren sięgają 1963 roku, kiedy to powstał zespół wyścigowy McLaren Racing Limited, założony przez Nowozeldanczyka – Bruce’a McLarena. Marka McLaren Automotive (wcześniej znana jako McLaren Cars) to brytyjski producent aut z siedzibą w McLaren Technology Centre w Woking w Anglii. Głównymi produktami firmy są supersamochody, które są wytwarzane we własnym zakresie w wyznaczonych zakładach. W lipcu 2017 roku McLaren Automotive stał się w 100% własnością szerszej Grupy McLaren. Firma McLaren Cars została założona w 1985 roku, a w 1992 roku wyprodukowała słynnego McLarena F1.

Jak zmieniało się logo marki McLaren?

Pierwszy emblemat marki samochodów wyścigowych pojawił się zaraz po założeniu zespołu wyścigowego McLarena. Stworzony w 1963 roku przez projektanta Michaela Turnera, przedstawiał charakterystyczny wizerunek ptaka kiwi, który żyje w miejscu narodzin kierowcy Bruce’a McLarena – w Nowej Zelandii.

Autor wykorzystał tarczę jako podstawę logo, aby nadać mu heraldyczny kształt. Podzielił przestrzeń na cztery strefy o różnych szerokościach. Największą strefą jest ta centralna, w której narysowano kiwi. Ptak był czarny, wyprofilowany, bez naturalistycznych detali. Ten obraz nie jest przypadkowy, ponieważ kiwi ma stosunkowo silne nogi i szybko porusza się po ziemi, zręcznie pokonując wszelkie przeszkody. Jest też ewidentnym nawiązaniem do Nowej Zelandii. Poniżej, w wąskiej części godła, znajdował się napis „Motor Racing Team” – ówczesna nazwa firmy. Na samej górze, na zielonym polu, przedstawiono samochód wyścigowy, a pod nim, na czerwonym pasku, nazwisko twórcy marki – „McLaren”.

Logo McLaren (1936 – 1967)

W 1967 roku powstała nowa wersja logo McLarena, którą nazwano Speedy Kiwi. Emblemat przedstawiał głowę ptaka, na wpół przyciśniętą do ziemi i skierowaną do przodu. Czarny kontur z wydłużonym ostrym dziobem i tą samą spiczastą linią u dołu sprawił, że logo było dynamiczne i doskonale oddawało ruch.

Logo McLaren (1967 – 1981)

W 1981 roku powstało zupełnie nowe logo, którego projektantem był Raymond Loewy.  Zaproponował on koncepcyjnie godło – zupełnie inne od poprzednich. Przejście na inny projekt wiąże się z rebrandingiem firmy, która została nazwana McLaren International. Słowa te zostały użyte jako główne i zostały rozgrupowane w dwóch liniach: duży napis – „McLaren”, mały – „International”. Nad nimi znajdowała się potrójna flaga, której wzór przypominał bieżnik opon. To logo było również hołdem dla sponsoringu Marlboro.

Logo McLaren (1981 – 1991)

W kolejnej wersji flagę w kratkę zastąpił tylko jeden szczegół z jej rysunku – trójkątna strzałka z wycięciem na dole. Wskazywała ukośnie, symbolizując ciągły ruch do przodu i do góry. Słowo „International” zniknęło z napisu. Paleta kolorów i czcionka pozostały takie same.

Logo McLaren (1991 – 1998)

W 1998 roku twórcy zastąpili element ostry zaokrąglonym łukiem. Symbolizującym prędkość, ruch i postęp. Gładkie pociągnięcia wprowadziły harmonię do logo. Projektanci zmienili również kolor napisu: zamiast czarnego węgla użyli ciemnego grafitu.

Logo McLaren (1998 – 2003)

W 2003 roku czcionka została zmieniona. Logotyp się bardziej miękki, gładszy i bardziej zaokrąglony, symbolizując doskonały przepływ powietrza wokół karoserii samochodów wyścigowych.

Logo McLaren (2003 – 2012)

Po zmianie nazwy firmy na McLaren Automotive, przeprojektowano logo. Ale nie było to znaczące: głównie zmieniono napis, w którym dodano słowo „Automotive” i wykonane je inną czcionką – cienką, prostą, z literami „O” i „U” w postaci zaokrąglonych kwadratów. Warto zaznaczyć, że nowa wersja logo pojawia się również w formie monochromatycznej oraz bez napisu „Automotive” np. w folderach reklamowych oraz na autach.

Logo McLaren (2012 – obecnie)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj