LogotypyLogo Mazda – jak zmieniało się logo tej japońskiej marki?

Logo Mazda – jak zmieniało się logo tej japońskiej marki?

Historia Mazdy sięga lat 20. ubiegłego wieku. Od tego czasu logo zmieniało się wiele razy. Jak dziś wygląda logo marki Mazda?

Krótka historia marki Mazda

Początki marki Mazda sięgają lat 20. ubiegłego wieku. Wtedy swoją działalność rozpoczęła firma Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, specjalizująca się w produkcji korka. Została założona w Hiroszimie w Japonii 30 stycznia 1920 roku, a w 1927 roku zmieniła nazwę na Toyo Kogyo Co., Ltd. Pod koniec lat 20. firma została uratowana przed bankructwem przez Hiroshima Saving Bank i innych liderów biznesu w Hiroszimie. W 1928 roku Jurjio Matsuda założył nową markę na bazie poprzedniej, a w 1931 roku powstał pierwszy produkt – trójkołowy pojazd bagażowy Mazda-go.

Jak zmieniało się logo marki Mazda?

Pierwsze logo Mazdy, a konkretniej marki, która była jej fundamentem, zostało wprowadzone w 1920 roku i pozostało w użytku przez osiem lat. Była to abstrakcyjna odznaka geometryczna, wykonana grubymi czarnymi liniami i umieszczona na prostym tle. Okrągły kształt logo przypominał shuriken, jedną z najsłynniejszych broni ninja.

Logo Mazda (1920-1928)

Po restrukturyzacji przedsiębiorstwa, w 1928 roku powstała Mazda, a wraz ze zmianą przeprojektowano również logo. Była to minimalistyczna czerwono-białą odznaka, z czystym krągłym kształtem i dwiema grubymi poziomymi liniami wychodzącymi z czerwonej ramy do środka. Końce linii miały dość dużą przestrzeń między sobą.

Logo Mazda (1928 – 1931)

Po wprowadzeniu pierwszego pojazdu na rynek, zmieniono logo. Po raz pierwszy użyto nazwy Mazda. Co ciekawe, emblemat wykorzystywał kojarzoną do dziś z Mitsubishi kompozycję graficzną – złożoną z trzech rombów połączonych narożnikami, tworzącą trójkąt. Biało-niebieski logotyp został zapisany fantazyjną niestandardową kursywą.

Logo Mazda (1931 – 1934)

Geometryczny symbol nie pozostał w logo na długo – na plakietce w 1934 roku widniał już tylko logotyp słowny, który powtarzał kontury z poprzedniej wersji, ale miał cieńsze linie liter. Ponadto były one wypełnione kolorem czarnym.

Logo Mazda (1934)

Kolejne logo Mazdy pojawiło się w 1934 roku i było to tylko proste oznaczenie słowne, pochylone i wykonane eleganckimi liniami.

Logo Mazda (1934 – 1936)

W 1936 roku powstało geometryczne logo, które zostało zainspirowane godłem Hiroszimy. Trzy równoległe linie, tworzące trzy litery „M” w środkowych punktach. Ikona, która reprezentuje przepływ rzeki Hiroszima może kojarzyć się też z lotnictwem. Logo było w użytku do 1959, przez pewien czas równolegle z innymi projektami.

Logo Mazda (1936 – 1959)

Czarno-biała, minimalistyczna i mocno geometryczna wersja logo została wprowadzona przez japońskiego producenta samochodów w 1951 roku. Zawierała bardzo interesującą abstrakcyjną kompozycję trzech trójkątów skierowanych w dół. Wszystkie zawierały różne elementy – czarno-białe cienkie linie z prostymi cięciami, umieszczone na różne sposoby i tworzące unikalne kształty symboli. To tajemnicze i nowoczesne logo było używane przez Mazdę przez ponad dwadzieścia lat, przede wszystkim na rodzimym rynku. Logo na pojazdach eksportowanych było inne.

Logo Mazda (1951 – 1972)

W 1954 roku powstało logo, które widniało głównie na pojazdach eksportowanych. Miało być proste i czytelne dla każdego, dlatego też wprowadzono tekstowe logo w nowej niebiesko-białej palecie kolorów. Był to napis „Mazda” – wykonany w zwężonym kursywą bezszeryfowym kroju pisma z solidnymi i ścisłymi wielkimi literami, czystymi konturami i liniami z wyraźnymi krawędziami.

Logo Mazda (1954 – 1975)

W 1959 roku do logotypu dodano również logo graficzne przedstawiające literę „M” w bardziej miękki sposób. Logo było również pewnym symbolem, bowiem pojawiło się na pierwszym, zbudowanym od podstaw samochodzie osobowym (do produkcji trafił model R360. Był to dwudrzwiowe auto do którego napędu posłużył silnik V2 chłodzony powietrzem, produkujący 16 KM). Pogrubione linie litery w okrągłej ramie odzwierciedlają markę, która ceni design.

Logo Mazda (1959 – 1975)

Przez prawie 30 lat firma używała logo literowego, bez dodatkowych szczegółów i symboli. Krój nowego logo z 1975 roku stał się kultowy i jest używany przez markę w podobnej formie do dziś. Logotyp jest futurystyczny i odważny, natychmiast rozpoznawalny.

Logo Mazda (1975 – 1991)

W 1991 roku Mazda postanowiła wrócić do symboliki w swoim logo. Marka używała emblematu w kształcie rombu, który był reprezentacją światła i słońca. Jego pierwsza wersja była geometryczna, a w 1992 roku została przeprojektowana przy użyciu gładkich i miękkich linii. Logo Mazdy z 1992 roku jest podstawą obecnego logo, które wszyscy znamy.

Logo Mazda (1991 – 1992)

W 1992 roku wszystkie kształty zostały oczyszczone i wykonane bardziej zaokrąglonymi i cieńszymi liniami. Jeśli chodzi o logotyp, stał się on nieco lżejszy, rozmiar liter został delikatnie zmniejszony. Diament i rama stały się bardziej okrągłe niż kanciaste, co zrównoważyło proste linie napisu, dodając lekkości i nowoczesności.

Logo Mazda (1992 – 1997)

Znany dziś symbol marki powstał w 1997 roku. „V” kształtuje skrzydła, natomiast litera „M” powstaje w połączeniu z owalną ramą. To wszystko ma odzwierciedlać elastyczne myślenie i witalność marki. Warto zaznaczyć, że pod logo znajduje się logotyp – praktycznie niezmieniony od lat 70.

Logo Mazda (1997 – 2015)

W 2015 dokonano odświeżenia emblematu. Kultowy srebrny emblemat Mazdy pozostał nietknięty, tylko jego błyszcząca powierzchnia stała się matowa. Jeśli chodzi o logotyp, teraz również zmienił kolor na srebrny, ale zyskał cienki, ale wyraźny niebieski kontur, który przypominał logo wczesnej marki i ich paletę kolorów, choć również wskazywał na postęp i rozwój producenta samochodów.

Logo Mazda (2015 – 2018)

Obecnie stosowane logo Mazdy to nieco przeprojektowany emblemat z 1988 roku i znak słowny, w którym wszystkie litery z wyjątkiem „D” są pisane małymi literami. Logo jest nowoczesne i wyrafinowane, co jest podkreślone srebrnoszarą paletą kolorów.

Logo Mazda (2018 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji