LogotypyLogo Łada – jak zmieniało się logo rosyjskiej marki?

Logo Łada – jak zmieniało się logo rosyjskiej marki?

Historia Łady sięga początku lat 70. XX wieku. Auta tej marki nie są już powszechne na naszych ulicach, ale można je spotkać na wschodzie Europy. Jak wygląda logo Łady?

Krótka historia marki Łada

Lada to nazwa rosyjskiego producenta samochodów, założonego na początku 1970 roku przez AutoVAZ. Dziś marka, specjalizująca się w produkcji niedrogich aut i pojazdów użytkowych, jest własnością Grupy Renault i dystrybuuje swoje produkty w całej Europie Wschodniej i niektórych krajach azjatyckich.

Jak zmieniało się logo Łada?

Historia logo marki Łada sięga drugiej połowy lat 60. XX wieku. Zaczyna się od emblematu stworzonego dla AutoVAZ, który nigdy nie wszedł do oficjalnego użytku. Jego prototyp leżał na półce przez prawie pięć lat, aż pierwsze oficjalne logo zostało zaakceptowane i wprowadzone w 1970 roku.

Logo VAZ (1966 – 1970)

Pierwsza, próbna wersja logo została zaprojektowana przez rosyjskiego artystę, Vladimira Antipina. Był to napis w cyrylicy, umieszczony wewnątrz trapezowej odznaki z zaokrąglonymi kątami. W tym projekcie było silne podobieństwo do kultowego, historycznego logo Fiata, więc prawdopodobnie był to jeden z powodów, dla których nigdy nie został użyty.

Logo Łada (1970 – wersja z logotypem)
Logo Łada (1970 – 1974)

Pierwsze oficjalne logo Łada zostało wprowadzone w 1970 roku i przedstawiało stylizowany wizerunek łodzi żaglowej, która wyglądała jak ta, której używali ludzie z północy – Wariagowie i Wikingowie. Nazwa marki, Łada, to rosyjska nazwa tej łodzi. Symbol w kolorze białym został umieszczony na czarnym tle zamkniętym w pięciokątnej biało-czarnej ramie. W użytku przez kilka miesięcy było również logo z podpisem „Tolyatti”, czyli nazwą miasta, w której powstała marka.

Logo Łada (1974 – 1985)

W 1974 roku kształt odznaki uproszczono do pionowo umieszczonego prostokąta, a ramę usunięto. Był to bardzo minimalistyczny i prosty emblemat.

Logo Łada (1985 – 1993)

W 1985 roku paleta kolorów emblematu została zmieniona na niebieską, białą i szarą. Logo stało się węższe i wyższe. Biała Łada szczyciła się delikatnymi szarymi akcentami na żaglu i wyglądała jasno na eleganckim niebieskim tle. Szare akcenty równoważył szary kontur prostokątnego godła z zaokrąglonymi kątami. Logo ma również cień w prawym dolnym rogu i błysk w lewym górnym rogu. Projektanci jeszcze bardziej wysunęli prostokąt w górę i zarysowali go cienką linią krawędzi. Umieścili szare pociągnięcia na łodzi i żaglu, co dało obrazowi trójwymiarowy efekt.

Logo Łada (1993 – 2002)

Na przełomie XX i XXI wieku dokonano rewizji starej koncepcji logo. Projektant Vladislav Pashko zaproponował swoją wizję, która została zatwierdzona przez włodarzy marki. Pojawił się poziomy owal, w którym wpisano łódź z żaglem przypominającym literę „V”. Niebieski kolor został przekształcony w neonowe spektrum, a biały pozostał czysty, bez światłocienia.

Logo Łada (2002 – 2007)

Na przestrzeni lat 2002-2007 obowiązywało delikatnie zmodyfikowane logo. Zmiany w tym okresie były niewielkie. Projektanci wybrali kolor ciemnoniebieski, zmniejszyli górny prześwit między masztem a żaglem i podnieśli dziób statku, co spowodowało, że połączył się z żaglem.

Logo Łada (2007 – 2015)

W 2007 roku do logo dodano gradientowe efekty, dzięki czemu logo stało się trójwymiarowe.

Logo Łada (2015 – obecnie)

Aby jak najbardziej zbliżyć logo do motywu motoryzacyjnego, projektant Steve Mattin zmienił barwy na metaliczne. Przechylił też lekko maszt i wyciągnął żagiel, aby sprawiał wrażenie, że jest pełen wiatru. Logo stało się bardziej nowoczesne i eleganckie.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji