LogotypyLogo Ford – jak zmieniał się emblemat z błękitnym owalem?

Logo Ford – jak zmieniał się emblemat z błękitnym owalem?

Ford to jedna z najpopularniejszych marek motoryzacyjnych na świecie, a jej początki sięgają 1903 roku. Jak na przestrzeni lat wyglądało logo Forda?

Samochody Forda są dobrze znane na całym świecie. W historii było mnóstwo modeli, które stały się legendarne, jak np. Mustang, Explorer czy Focus. Jeśli chodzi o logo, to dzięki swojej niezmienności od 1927 roku stało się jednym z najbardziej rozpoznawalnych w świecie motoryzacji.

Jak zmieniało się logo marki Ford?

Historia identyfikacji wizualnej legendarnego amerykańskiego producenta samochodów jest dość skromna i nie ma w niej żadnych eksperymentalnych wzorów. Co prawda początkowe projekty nie przypominają tych obecnych, ale już po 1927 roku zmiany były raczej kosmetyczne. Jeden z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie, nazwany na cześć swojego założyciela – Henry’ego Forda. Ten ambitny przedsiębiorca zawsze był konsekwentny we wszystkim, w tym w projektowaniu logo.

Logo Ford (1903 – 1907)

Pierwsze logo Ford Motor Company składało się z zaokrąglonej plakietki w ramie z liśćmi i krzywiznami. Emblemat był w kolorze czarnym, a na niej widniał biały napis, któremu towarzyszy biała ramka. Litery były wygięte w łuk i umieszczone w fali, z hasłem „Detroit, Michigan” pogrubionym, bezszeryfowym krojem pisma. W tamtym czasie był to typowy wygląd tego typu emblematów. Trzeba jednak przyznać, że logo Forda było proste, a zarazem eleganckie.

Logo Ford (1907 – 1909)

W 1907 roku Ford postanowił zmienić swoje logo na nowoczesne i mocne. Odznaka zyskała zupełnie nowy styl i kształt – romb z zaokrąglonymi gładkimi kątami posiadał odważny czarny napis „Ford” pośrodku i dodatkowe napisy – nad i pod nim. Przypominający oko kształt nowej plakietki sprawił, że całe logo było bardzo oryginalne, a jego metaliczno-szara i czarna paleta kolorów dodała poczucia profesjonalizmu i progresywnego podejścia. Ta wersja logo Forda jest obecnie mało znana – choćby z tego powodu, że była w użyciu tylko przez dwa lata.

Logo Ford (1909 – 1911)

W 1909 roku producent samochodów zmienił swoje logo i oparł je na odręcznym podpisie Ford’a. Do dziś jest to rdzeń całej koncepcji firmy – na przestrzeni lat tylko nieznacznie zmodyfikowany i z nową paletą kolorów. Napis skryptowy ma wydłużony ogon litery „D”, który został usunięty w następnych wersjach.

Logo Ford (1911 – 1912)

W 1911 roku firma przeprojektowuje swoje logo. Podpis założyciela zostaje zamknięty w podwójnym poziomym owalu, gdzie napis „The Famous Motor Cars” zostaje umieszczony na obwodzie.

Logo Ford (1912 – 1917)

Bardzo ciekawie prezentuje się wersja z 1912 roku. Nadal ma ten sam styl tabliczki znamionowej, ale teraz znajduje się na niebieskiej plakietce, stylizowanej na ptaka w locie. Wszystkie szczegóły są wykonane w kolorze białym. Dodano również slogan „The Universal Car”. Ten projekt pozostał w firmie przez pięć lat i jest jedynym o tak nietypowym kształcie.

Logo Ford (1917 – 1927)

W 1917 roku Ford postanawia powrócić do minimalizmu i udoskonalić logo z 1911 roku. Teraz podpis Henry’ego Forda jest umieszczony wewnątrz białego owalu z cienką ramą. Było to proste, ale bardzo eleganckie logo, które przetrwało dziesięć lat.

Logo Ford (1927 – 1957)

Paleta kolorów została zmieniona na niebiesko-białą w 1927 roku. Rama została nieznacznie zmieniona, teraz jest podwójna – z grubymi białymi i cienkimi niebieskimi liniami. To logo stało się początkiem tego, które wszyscy znamy dzisiaj.

Logo Ford (1957 – 1961)

Ford ponownie przeprojektowuje swoje logo w 1957 roku. Owal jest teraz wydłużony, a litery są odważniejsze, z wydłużonymi liniami. Niebieski kolor tła zyskał nowy intensywny odcień, a ramka składa się teraz z dwóch cienkich białych i dwóch niebieskich linii. To był projekt, który nie pozostał na długo, choć miał swój wpływ w przyszłych wersjach.

Logo Ford (1961 – 1976)

Logo, które zostało zaprojektowane w 1961 roku i używane przez producenta samochodów jako główne przez 15 lat, jest nadal w użyciu jako drugorzędny emblemat np. w materiałach marketingowych. Biały tradycyjny logotyp znajduje się pośrodku niebieskiego owalu z grubą białą ramką. Całość jest prosta, elegancka i natychmiast rozpoznawalna.

Logo Ford (1976 – 2003)

W 1976 roku Ford decyduje się na zastosowanie wersji trójwymiarowej, zmieniając kolor biały na srebrny i dodając połysk do powierzchni odznaki. Niebieski tutaj jest ciemniejszy i ma gradientowe odcienie.

Logo Ford (2003 – obecnie)

Wersja z 2003 roku wygląda niemal tak samo, jak ta z 1961 roku, ale z większą objętością i światłem. Napis ma delikatny cień, a tło – gradientowy niebieski kolor, więc teraz całość wygląda bardziej żywo i dynamicznie. Kontury napisu są wyrafinowane, gładkie i wyglądają klasycznie oraz ponadczasowo.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji