LogotypyLogo Chrysler – jak zmieniało się logo tej amerykańskiej marki?

Logo Chrysler – jak zmieniało się logo tej amerykańskiej marki?

Firma nazwana na cześć swojego założyciela – Waltera Chryslera – jest ikoną i jedną z „Wielkiej Trójki” amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Jak zmieniało się logo Chryslera?

Krótka historia marki Chrysler

Chrysler jest zaliczany do „Wielkiej Trójki” producentów samochodów ze Stanów Zjednoczonych. Siedziba koncernu mieści się w Auburn Hills w stanie Michigan. Chrysler Corporation zostało założone w 1925 roku przez Waltera Chryslera z pozostałości Maxwell Motor Company. Marka została przejęta przez Daimler-Benz, który w 1998 roku zmienił nazwę na Daimler Chrysler. Po zbyciu Chryslera przez Daimlera firma działała jako Chrysler LLC (2007–2009) i Chrysler Group LLC (2009–2014). Później została przejęta przez Fiat S.p.A. i stała się spółką zależną nowo utworzonego Fiat Chrysler Automobiles (FCA) w 2014 roku. Chrysler od 2021 roku jest spółką zależną Stellantis – firmy powstałej z połączenia FCA i Grupy PSA (Peugeot Société Anonyme).

Jak zmieniało się logo Chryslera?

Na początku warto wspomnieć, że pierwsze logo Chryslera powstało rok przed oficjalnym wprowadzeniem marki w 1924 roku. Ta wersja logo została zaprojektowana przez jednego z inżynierów firmy samochodowej, Olivera Clarka, który miał wiedzę i talent do projektowania i to on miał wpływ na zmieniającą się z biegiem lat tożsamość marki Chrysler.

Pierwszym emblematem Chryslera była złota woskowa pieczęć, ze stylizowaną niebiesko-złotą wstążką wiszącą po prawej stronie. Emblemat miał wiele elementów m.in. ciemnoniebieski pasek z nazwą marki, czerwone wnętrze, znaki błyskawicy, wieniec itp. Logo naśladowało wygląd oficjalnej pieczęci woskowej co miało reprezentować prestiż, niezawodność i jakość firmy. Istnieje również kilka odmian tego logo Chryslera w całej historii, w tym jeden, który zawierał zestaw srebrnych skrzydeł – istotnych dla tożsamości marki w późniejszych latach.

 

Logo Chrysler (1925 – 1928)

Poniżej wersja ze skrzydłami wprowadzona w 1928 roku.

Chrysler Logo (1928 – 1955)

W 1955 roku emblemat Chryslera ewoluował całkowicie, zastępując woskową pieczęć zestawem dwóch kształtów strzałek skierowanych w prawo. Strzałka na pierwszym planie miała ostry, szpiczasty kształt w kolorze czarnym, podczas gdy ta z tyłu była szersza, krótsza i wykończona czerwonym kolorem. Co ciekawe, marka Dodge również przez pewien czas używała tego samego logo.

Logo Chrysler (1955 – 1962)

Na początku lat 60-tych pojawiło się jedno z najsłynniejszych logo Chryslera na przestrzeni lat. Logo gwiazdy Chryslera zostało zaprojektowane przez firmę marketingową Lippincott and Margulies. Słynne logo „pentastar” miało pięć punktów i zmieniło kolory marki na niebieski, biały i czarny. Ciekawostką jest fakt, że wymyślony przez Roberta Stanleya projekt nigdy nie pojawił się na osłonach chłodnic, ale był powszechną cechą na maskach niektórych samochodów Chryslera. Według twórcy logo „pentastar” reprezentowało prostotę, dynamikę i styl. Niektórzy twierdzą, że wierzchołki gwiazdy reprezentują szereg firm motoryzacyjnych, Dodge, Dodge Trucks, Imperial, Plymouth i Chrysler. Artyści stwierdzili, że gwiazda tworzy wizualną iluzję ruchu.

Logo Chrysler (1962 – 1993)

W latach 90-tych powróciła wersja oryginalnego logo Chryslera. Woskowa pieczęć wyglądała prawie dokładnie tak samo jak wcześniej, co świadczy o dziedzictwie firmy i długotrwałym zaangażowaniu w jakość przez lata. Jednak starszy obraz pozostał tylko przez kilka lat. W 1995 roku Chrysler zaktualizował swój znak słowny o futurystyczną czcionkę bezszeryfową. Zarówno ten wizerunek, jak i emblemat z woskową pieczęcią zostały wykorzystane w materiałach marketingowych Chryslera.

Logo Chrysler (1993 – 1998)

Poniżej logotyp z futurystyczną czcionką, który stosowany był w komunikacji marketingowej.

Logotyp Chrysler (1995 – 1998)

Pod koniec 1998 roku Chrysler zdecydował się obrać nowy kierunek ze swoim logo. Firma umieściła woskową pieczęć pośrodku zestawu srebrnych skrzydeł, z trzema „piórami” po każdej stronie. Nad obrazem umieszczono zmodernizowaną wersję znaku słownego Chryslera, tym razem w jednolitej czerni. To właśnie ten obraz ostatecznie ustąpił miejsca nowemu logo Chryslera, które znamy dzisiaj.

Logo Chrysler (1998 – 2010)

Dzisiejsze logo samochodów Chryslera to elegancki i nowoczesny design, daleki od obrazu, który widzieliśmy prawie 100 lat temu. Emblemat jest teraz wolny od tradycyjnej pieczęci woskowej. Zamiast tego nazwa firmy jest zapisana w niebieskiej tabliczce. Na górze znajduje się znak słowny Chryslera, teraz napisany w jasnoszarym kolorze bezszeryfowym.

Logo Chrysler (2010 – obecnie)

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji