Logo Cadillaca zawsze było bogato zdobione i dość charakterystyczne, ale zmieniało się wiele razy w długiej historii marki. Jak teraz wygląda logo Cadillaca?
Krótka historia marki Cadillac
Cadillac Motor Car Division to marka amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors Company (GMC), która projektuje i buduje luksusowe pojazdy. Jego głównymi rynkami są Stany Zjednoczone, Kanada i Chiny, ale modele tej marki są dystrybuowane na 34 dodatkowych rynkach na całym świecie. W 2019 roku Cadillac sprzedał 390 458 pojazdów na całym świecie, co jest rekordem dla marki.
Cadillac jest jedną z pierwszych marek motoryzacyjnych na świecie i czwartą w samych w Stanach Zjednoczonych. Został nazwany na cześć Antoine’a de la Mothe Cadillaca, który założył Detroit w stanie Michigan. Logo Cadillaca oparte jest na jego herbie. Zanim General Motors kupił firmę w 1909 roku, Cadillac stał się już jednym z czołowych amerykańskich producentów luksusowych samochodów. Całkowita wymienność części (uzyskana m.in. dzięki ich precyzji wykonania) pozwoliła mu położyć podwaliny pod nowoczesną masową produkcję samochodów. Był w czołówce postępu technologicznego, wprowadzając pełne systemy elektryczne czy też stalowy dach.
Jak zmieniało się logo Cadillaca?
Cadillac zaprezentował swoje pierwsze logo w 1902 roku. Niektórzy uznawali je za herb rodziny La Mothe we Francji. Kultowy emblemat składał się z korony, herbu, kaczek, równoległych linii i znaku słownego. Wszystkie te elementy umieszczono w ozdobnym kręgu, który przypominał łańcuch z kwietnych płatków. Logo było w użytku przez trzy lata.

Drugie logo Cadillaca pojawiło się w 1905 roku i czerpało inspirację z poprzedniej wersji. Ten znaczek składał się z mniejszego koła wewnątrz większego z czarnymi elementami wokół niego. Co więcej, mniejszy pierścień mieścił sześć kaczek i kilka prostokątów. Mniejszy pierścień był dodatkowo ozdobiony elementami kwiatowymi i koroną.

Dążąc do prostoty, Cadillac zaktualizował swoją identyfikację wizualną w 1908 roku. To logo zawierało koronę, herb i słowny slogan – „Standard of the World”. Oprócz tego nadal w centralnej części znajdowały się kaczki oraz kwadraty z różnym wypełnieniem. Nad koroną pojawił się również logotyp marki.

W 1914 roku Cadillac ponownie zmienił swoje logo. Była to trzecia aktualizacja w ciągu dwunastu lat. To logo składało się owalnej tabliczki znamionowej oraz logotypu „Cadillac” wykonanego w ozdobnej typografii. Projektant podkreślił znak słowny i umieścił go w czarnej sferycznej ramie. Ten projekt był w użytku zaledwie przez rok.

Piąte logo Cadillaca zapożyczyło niektóre elementy projektu z edycji z 1908 roku. Oprócz herbu i kaczek projektant dodał kwiatowy wieniec i koronę. Następnie przymocował dwa liście na końcach ramy. Graficznie te wydłużone liście przywoływały widok skrzydeł. Ten emblemat reprezentował firmę przez około pięć lat.

W 1920 roku Cadillac wypuścił kolejne okrągłe logo, które było w użytku przez prawie trzynaście lat. Ponownie dość mocno inspirowano się projektem z 1908 roku, ale z niewielką zmianą. Oprócz wieńca, kaczek i ozdobnych kwiatów, stylizowana korona miała siedem głowic. W przeciwieństwie do poprzedniego logo, ten projekt nie posiadał żadnego napisu.

Przez następne sześć lat Cadillac używał skrzydlatego emblematu. Projektantów zainspirowały linie lotnicze w Stanach Zjednoczonych. Logo składało się z kultowego herbu Cadillaca z kaczkami i szachownicą. Herb miał szerokie skrzydła i siedem głowic, reprezentujących koronę.

W 1939 roku Cadillac wprowadził ósmą wersję identyfikacji wizualnej. Logo przypominało proporzec, posiadało tradycyjny dla Cadillaca herb i jego elementy w górnej części trójkątnej ramy. Oprócz korony rama miała kilka rzędów i kolumn prostokątów. Elastycznie występował zarówno w kolorowych, jak i monochromatycznych schematach kolorów. Ta wersja logo Cadillaca obowiązywała przez około trzy lata.

Zachowując wiarę w metaliczny styl, Cadillac zdecydował się na kolejne, radykalne przeprojektowanie swojego logo. Tutaj kultowy herb z koroną znajdował się pośrodku skrzydlatej tarczy. Bardzo długie skrzydła unosiły się niemal pionowo w górę. Ta wersja obowiązywała przez kolejne sześć lat.

Przez około dziewięć lat producent samochodów korzystał z kolejnego projektu. Chociaż zawiera kilka elementów, możemy się ograniczyć do dwóch głównych – kształtu litery V i oficjalnego herbu. Tradycyjny emblemat Cadillaca z kaczkami i szachownicą umieszczono nad szeroko otwartym symbolem V.

Po dziewięciu latach Cadillac zaktualizował swoje logo z elementem „V”. W porównaniu do swojego poprzednika, ta edycja jest szersza i odważniejsza. Poza tą zmianą pozostałe elementy pozostały nienaruszone. Logo obowiązywało przez prawie sześć lat.

Aby stworzyć logo z 1963 roku, Cadillac połączył dwa symbole graficzne ze swojej przeszłości. Składały się one z wieńca kwiatowego wokół oficjalnego herbu. Ponownie w projekcie pojawiły się znane kolory – czarny, niebieski, czerwony, biały i żółty. Uważane za najsłynniejsze logo Cadillaca, przetrwało aż trzydzieści siedem lat.

Aby przywołać odrobinę innowacji, Cadillac ponownie udoskonalił swoją identyfikację wizualną w 2000 roku co było dwunastą zmianą w historii. Herb i wieniec zostały wykończone w metalicznym kolorze, a tradycyjne kaczki i korony zniknęły. Emblemat wyglądał nowocześnie, elegancko i progresywnie i był stosowany przez około czternaście lat.

Obecnie logo Cadillac składa się z emblematu i znaku słownego. Logotyp zapisano odręczną kursywą i umieszczono pod logo. Bliższe spojrzenie pokazuje, że herb uległ subtelnemu dopracowaniu, dodano również efekt przestrzenny. Całość wygląda elegancko, nowocześnie i przyciąga wzrok.
