LogotypyLogo Abarth: co oznacza? Historia znaczka Abarth

Logo Abarth: co oznacza? Historia znaczka Abarth

Logo Abartha nie jest powszechnie spotykane na ulicach, a szkoda, bo symbolizuje – włoską fantazję i sportowy charakter auta. Jaka jest historia znaczka Abarth i co on symbolizuje?

Krótka historia marki Abarth

Firma Abarth została założona w 1949 roku przez włosko-austriackiego motocyklistę Carlo Abartha, który na skutek ciężkiego wypadku musiał porzucić rozwijającą się karierę i zająć się czymś innym. Początkowo zajmował się on produkcją innowacyjnych, jak na ówczesne czasy, układów wydechowych pokrytych włóknem szklanym, by po pewnym czasie spróbować swoich sił w projektowaniu samochodów. Pierwsze kroki Abartha były dość proste i ograniczały się do produkcji zestawów, które pozwalały właścicielom Garbusów na prostą i niedrogą modyfikację. Tak rozpoczęła się długoletnia i pełna wzlotów i upadków historia marki Abarth.

Co oznacza logo Abarth? Jak wygląda?

Logo włoskiej marki od samego początku miało ten sam charakter i podstawę – wizerunek skorpiona, który był jego kluczowym elementem. Carlo Abarth chciał, aby logo było nietypowe, dynamiczne, nieco drapieżne i trudne do podrobienia. Na początku skorpion był wolny od jakiegokolwiek konturu i zawierał napis „Abarth & Co.- Torino”. W 1954 roku dodano tarczę (jako symbol zwycięstwa) z żółtym napisem „Abarth & Co” na niebieskim tle. Symbol skorpiona umieszczono natomiast na żółto-czerwonym tle – ówczesnych barwach charakterystycznych dla świata wyścigów. Jedna z legend głosi, że kolory były w rzeczywistości hołdem dla Merano – miasta, z którego pochodził ojciec Carlo.

Logo Abarth (1949 -1954)

Właśnie tak zaprojektowane logo zaczęło pojawiać się na pierwszych samochodach wyścigowych, zmontowanych na bazie podwozia Cisitalia, kupionego od upadłego włoskiego producenta samochodów. W 1958 roku logotyp zawierał tylko literę „C” zamiast „Co”. W 1961 roku skorpion stał się prostszy w kolorze i kształcie. W 1969 roku dokonano kolejnej restylizacji: sam logotyp „Abarth” stał się biały i niebieski, natomiast czarny symbol skorpiona zdecydowanie uproszczono i umieszczono na żółto-czerwonej tarczy.

Logo Abarth (1954 – 1969)

Pewna rewolucja nastała w 1971 roku, kiedy Abarth został kupiony przez Fiata. Od tego czasu marka Abarth zaczęła być używana w sportowych i wyścigowych wersjach modeli produkowanych przez koncern z Turynu. Oczywiście przy okazji logotyp również przeszedł odświeżenie. Skorpiona zamienionego z czarnego na niebieski, a  włoskiej flagi użyto jako tła dla napisu „Abarth”. Na przestrzeni lat moc Abartha słabła – z czasem został on zdegradowany do roli wersji wyposażeniowej (niestety nie zawsze wyróżniającej się osiągami, jak w przypadku Fiata Stilo Abarth).

Abarth logo (1969 – 2007)

Obecny stan marki i wygląd logo Abarth

Po wielu latach posuchy, w 2007 roku, koncern Fiat postanawia tchnąć nowe życie w markę Abarth. Jej trzonem są sportowe odmiany Fiata 500, do których dołączyły także odmienione Grande Punto czy roadster 124. Przy okazji wskrzeszenia Abartha odświeżono i unowocześniono jego logo. Zmianą stylistyki zajęła się firma Carre Noir z Turynu, znana włoska agencja projektowa, która postanowiła mocno zmienić najważniejszy element logotypu – skorpiona. Jego szczypce i głowa umiejscowiono na żółtej części tła, a resztę na czerwonej, zachowując przy tym symetrię i równowagę. Oprócz tego napis Abarth wykonano przy użyciu czcionki „Microgramma” – biały kolor na czarnym tle, a pomiędzy napisem i logotypem jest wąski trójkolorowy pas podkreślający filozofię „Made in Italy”.

Logo Abarth (2007 – obecnie)
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji