W salonach debiutuje Lexus UX – pierwszy kompaktowy SUV/crossover japońskiej marki. Na tle rywali, takich jak Audi Q3 czy Mercedes GLA, wyróżnia się wyjątkowo niskim położeniem środka ciężkości i dostępnością napędu hybrydowego (także z napędem 4×4).
Lexus długo zwlekał z wprowadzeniem na rynek niewielkiego SUV-a, ale trudno powiedzieć, żeby się spóźnił – segment kompaktowych SUV-ów premium jest w nieustannym rozkwicie. I ciągle dołączają do niego kolejne nowości: tylko przez ostatnie 1,5 roku na rynku pojawiły się m.in. Jaguar E-Pace, Volvo XC40 i BMW X2, a każdy z nich zdążył już znaleźć kilkadziesiąt tysięcy nabywców.
UX to dla Lexusa szansa na istotne zwiększenie sprzedaży – zarówno w Europie (z ok. 70 tys. do 100 tys. szt. rocznie), jak i w Polsce (z 4,1 do 5 tys. szt.).
Platforma Lexusa UX: solidna baza
UX powstał na nowej, kompaktowej platformie GA-C – tej samej, z której korzysta np. Toyota C-HR. Leuxsa wiele jednak dzieli od Toyoty: po pierwsze, wyróżnia go dodatkowo usztywniona konstrukcja nadwozia (m.in. dzięki zastosowaniu na szeroką skalę niespotykanego w tej klasie spawania laserowego oraz szeregu rozpórek), a znaczną część paneli jego karoserii wykonano z aluminium (m.in. drzwi, błotniki, pokrywę silnika oraz stelaż klapy bagażnika). Po drugie, UX ma najniżej w swoim segmencie położony środek ciężkości (niespełna 60 cm). A to przekłada się na stabilność jazdy i „wyczucie” samochodu.
Nadwozie Lexusa ma 450 cm długości, 185 cm szerokości i 154 cm wysokości przy rozstawie osi 264 cm. Dla porównania, nowe Audi Q3 jest zbliżone na długość i szerokość, ale sporo wyższe (o 8 cm) i ma nieco większy rozstaw osi (o 4 cm). Co ciekawe, nawet w wersji hybrydowej Lexus jest stosunkowo lekki: waży ok. 1600 kg, czyli tyle, co porównywalne Q3 (40 TFSI quattro, 2.0 benz. turbo 190 KM ze skrzynią S tronic: 1620 kg).
Zwarta, niewysoka bryła UX-a jasno wskazuje jego charakter: to „asfaltowy” SUV, bardziej podniesiony hatchback niż auto terenowe. I tak też można poczuć się za jego kierownicą: siedzi się tu z wyciągniętymi nogami, trochę jak w autach o sportowych aspiracjach. Kierowcy, którzy lubią obserwować drogę z góry, nie będą jednak narzekać – fotel ma spory zakres regulacji wysokości.
Kabina Lexusa jest dość przestronna: z przodu można się swobodnie rozsiąść, a i z tyłu dwie dorosłe osoby mogą podróżować całkiem wygodnie – pod warunkiem, że nie są ponadprzeciętnych gabarytów. Piętą achillesową UX-a jest nieduży bagażnik: 320 l (283 l w 4×4) to sporo poniżej możliwości większości rywali.
Wnętrze Lexusa UX: z naciskiem na jakość
Tym, co w szczególności zwraca uwagę w kabinie Lexusa, jest solidność wykonania, rozumiana zresztą odmiennie od europejskich norm. Producent chwali się np. dopracowanym odgłosem zamykania drzwi (regulowano je z dokładnością 0,1 mm), cichym dźwiękiem domykania szyb czy specjalnymi przeszyciami foteli, nawiązującymi do tradycji szycia strojów do judo. I to wszystko czuć: UX sprawia wrażenie samochodu wykonanego bardzo starannie, zbudowanego „na lata”.
To wrażenie nie mija po ruszenia z miejsca: UX ma przyjemnie sprężyste zawieszenie i żwawo reaguje na zmianę kierunku jazdy, a przy tym zachowuje mnóstwo neutralności. Przede wszystkim ceni jednak stabilność i spokój. Jego układ kierowniczy nie pracuje sztucznie, ale został jakby celowo nieco wytłumiony, aby kierowca czuł się zrelaksowany. To samo dotyczy komfortu jazdy – samochód wyjątkowo gładko pokonuje nierówności
i zdaje się mieć dobrze wygłuszoną kabinę.
UX jest oferowany w dwóch wersjach: ze 171-konnym wolnossącym benzynowym silnikiem 2.0 oraz jako benzynowa, 184-konna hybryda. Ten drugi wariant (także z 4×4) zdaje się nieźle łączyć oszczędność i płynną pracę z odrobiną „ikry”. Zapewnia dobre czasy elastyczności, a przy spokojnej jeździe chętnie korzysta z trybu elektrycznego (można w nim jechać ze stałą prędkością nawet do 115 km/h).
Lexus UX: nowy napęd hybrydowy
Wersja UX 250h korzysta z najnowszej generacji napędu hybrydowego (dostępnego również w nowej Corolli). Zespół ten generuje moc 184 KM i składa się z dwóch jednostek elektrycznych oraz 2-litrowego silnika benzynowego, który – z myślą o wysokiej wydajności – wyróżnia się wyjątkowo wysoką sprawnością (41%), jest lekki (112 kg), ma długoskokową konstrukcję i 2 rodzaje wtrysku (pośredni i bezpośredni) oraz wysoki stopień sprężania (14:1). Wersja 4×4 korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego przy tylnej osi.
Lexus UX nie jest najtańszy, ale dobrze wyposażony. Benzynowy wariant 200 można kupić w specjalnej, promocyjnej wersji.
Lexus UX (2019): dane techniczne
Wersja | UX 200 | UX 250h | UX 250h E-Four (4×4) | ||
Silnik | benzyznowy | benz. + elektr. | benz. + elektr. | ||
Poj. | 1598 ccm | 1987 ccm | 1987 ccm | ||
Ukł. cyl./zawory | R4/16 | R4/16 | R4/16 | ||
Moc maks. | 171 KM/6600 | 184 KM/b.d. | 184 KM/b.d. | ||
Maks. moment obrotowy | 205 Nm/4800 | b.d. | b.d. | ||
Osiągi (dane producenta) | |||||
Prędkość maks. | 190 km/h | 177 km/h | 177 km/h | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 8,5 s | 8,7 s | ||
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km | 5,3 l/100 km | 5,8 l/100 km | ||
Cena od | 139 900 zł | 166 600 zł | 173 000 zł |