TestyTestLexus UX – pierwsza jazda

Lexus UX – pierwsza jazda

W salonach debiutuje Lexus UX – pierwszy kompaktowy SUV/crossover japońskiej marki. Na tle rywali, takich jak Audi Q3 czy Mercedes GLA, wyróżnia się wyjątkowo niskim położeniem środka ciężkości i dostępnością napędu hybrydowego (także z napędem 4×4).

Lexus długo zwlekał z wprowadzeniem na rynek niewielkiego SUV-a, ale trudno powiedzieć, żeby się spóźnił – segment kompaktowych SUV-ów premium jest w nieustannym rozkwicie. I ciągle dołączają do niego kolejne nowości: tylko przez ostatnie 1,5 roku na rynku pojawiły się m.in. Jaguar E-Pace, Volvo XC40 i BMW X2, a każdy z nich zdążył już znaleźć kilkadziesiąt tysięcy nabywców.

UX to dla Lexusa szansa na istotne zwiększenie sprzedaży – zarówno w Europie (z ok. 70 tys. do 100 tys. szt. rocznie), jak i w Polsce (z 4,1 do 5 tys. szt.).

Platforma Lexusa UX: solidna baza

UX powstał na nowej, kompaktowej platformie GA-C – tej samej, z której korzysta np. Toyota C-HR. Leuxsa wiele jednak dzieli od Toyoty: po pierwsze, wyróżnia go dodatkowo usztywniona konstrukcja nadwozia (m.in. dzięki zastosowaniu na szeroką skalę niespotykanego w tej klasie spawania laserowego oraz szeregu rozpórek), a znaczną część paneli jego karoserii wykonano z aluminium (m.in. drzwi, błotniki, pokrywę silnika oraz stelaż klapy bagażnika). Po drugie, UX ma najniżej w swoim segmencie położony środek ciężkości (niespełna 60 cm). A to przekłada się na stabilność jazdy i „wyczucie” samochodu.

Lexus UX 250h (2019)
Lexus UX 250h – konstrukcja nadwozia

Nadwozie Lexusa ma 450 cm długości, 185 cm szerokości i 154 cm wysokości przy rozstawie osi 264 cm.  Dla porównania, nowe Audi Q3 jest zbliżone na długość i szerokość, ale sporo wyższe (o 8 cm) i ma nieco większy rozstaw osi (o 4 cm). Co ciekawe, nawet w wersji hybrydowej Lexus jest stosunkowo lekki: waży ok. 1600 kg, czyli tyle, co porównywalne Q3 (40 TFSI quattro, 2.0 benz. turbo 190 KM ze skrzynią S tronic: 1620 kg).

Zwarta, niewysoka bryła UX-a jasno wskazuje jego charakter: to „asfaltowy” SUV, bardziej podniesiony hatchback niż auto terenowe. I tak też można poczuć się za jego kierownicą: siedzi się tu z wyciągniętymi nogami, trochę jak w autach o sportowych aspiracjach. Kierowcy, którzy lubią obserwować drogę z góry, nie będą jednak narzekać – fotel ma spory zakres regulacji wysokości.

Kabina Lexusa jest dość przestronna: z przodu można się swobodnie rozsiąść, a i z tyłu dwie dorosłe osoby mogą podróżować całkiem wygodnie – pod warunkiem, że nie są ponadprzeciętnych gabarytów. Piętą achillesową UX-a jest nieduży bagażnik: 320 l (283 l w 4×4) to sporo poniżej możliwości większości rywali.

Wnętrze Lexusa UX: z naciskiem na jakość

Tym, co w szczególności zwraca uwagę w kabinie Lexusa, jest solidność wykonania, rozumiana zresztą odmiennie od europejskich norm. Producent chwali się np. dopracowanym odgłosem zamykania drzwi (regulowano je z dokładnością 0,1 mm), cichym dźwiękiem domykania szyb czy specjalnymi przeszyciami foteli, nawiązującymi do tradycji szycia strojów do judo. I to wszystko czuć: UX sprawia wrażenie samochodu wykonanego bardzo starannie, zbudowanego „na lata”.

To wrażenie nie mija po ruszenia z miejsca: UX ma przyjemnie sprężyste zawieszenie i żwawo reaguje na zmianę kierunku jazdy, a przy tym zachowuje mnóstwo neutralności. Przede wszystkim ceni jednak stabilność i spokój. Jego układ kierowniczy nie pracuje sztucznie, ale został jakby celowo nieco wytłumiony, aby kierowca czuł się zrelaksowany. To samo dotyczy komfortu jazdy – samochód wyjątkowo gładko pokonuje nierówności
i zdaje się mieć dobrze wygłuszoną kabinę.

UX jest oferowany w dwóch wersjach: ze 171-konnym wolnossącym benzynowym silnikiem 2.0 oraz jako benzynowa, 184-konna hybryda. Ten drugi wariant (także z 4×4) zdaje się nieźle łączyć oszczędność i płynną pracę z odrobiną „ikry”. Zapewnia dobre czasy elastyczności, a przy spokojnej jeździe chętnie korzysta z trybu elektrycznego (można w nim jechać ze stałą prędkością nawet do 115 km/h).

Lexus UX: nowy napęd hybrydowy

Wersja UX 250h korzysta z najnowszej generacji napędu hybrydowego (dostępnego również w nowej Corolli). Zespół ten generuje moc 184 KM i składa się z dwóch jednostek elektrycznych oraz 2-litrowego silnika benzynowego, który – z myślą o wysokiej wydajności – wyróżnia się wyjątkowo wysoką sprawnością (41%), jest lekki (112 kg), ma długoskokową konstrukcję i 2 rodzaje wtrysku (pośredni i bezpośredni) oraz wysoki stopień sprężania (14:1). Wersja 4×4 korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego przy tylnej osi.

Lexus UX 250h
Dodatkowa korzyść: mniejsze, lżejsze komponenty napędu to mniejsza średnica zawracania (tylko 10,4 m).

Lexus UX nie jest najtańszy, ale dobrze wyposażony. Benzynowy wariant 200 można kupić w specjalnej, promocyjnej wersji.

Lexus UX (2019): dane techniczne

Wersja UX 200 UX 250h UX 250h E-Four (4×4)
Silnik benzyznowy benz. + elektr. benz. + elektr.
Poj. 1598 ccm 1987 ccm 1987 ccm
Ukł. cyl./zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maks. 171 KM/6600 184 KM/b.d. 184 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy 205 Nm/4800 b.d. b.d.
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maks. 190 km/h 177 km/h 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 8,5 s 8,7 s
Średnie zużycie paliwa  6,6 l/100 km 5,3 l/100 km 5,8 l/100 km
Cena od 139 900 zł 166 600 zł 173 000 zł

 

8 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji