Lexus UX 250h (2019)

W salonach debiutuje Lexus UX – pierwszy kompaktowy SUV/crossover japońskiej marki. Na tle rywali, takich jak Audi Q3 czy Mercedes GLA, wyróżnia się wyjątkowo niskim położeniem środka ciężkości i dostępnością napędu hybrydowego (także z napędem 4×4).

Lexus długo zwlekał z wprowadzeniem na rynek niewielkiego SUV-a, ale trudno powiedzieć, żeby się spóźnił – segment kompaktowych SUV-ów premium jest w nieustannym rozkwicie. I ciągle dołączają do niego kolejne nowości: tylko przez ostatnie 1,5 roku na rynku pojawiły się m.in. Jaguar E-Pace, Volvo XC40 i BMW X2, a każdy z nich zdążył już znaleźć kilkadziesiąt tysięcy nabywców.

UX to dla Lexusa szansa na istotne zwiększenie sprzedaży – zarówno w Europie (z ok. 70 tys. do 100 tys. szt. rocznie), jak i w Polsce (z 4,1 do 5 tys. szt.).

Platforma Lexusa UX: solidna baza

UX powstał na nowej, kompaktowej platformie GA-C – tej samej, z której korzysta np. Toyota C-HR. Leuxsa wiele jednak dzieli od Toyoty: po pierwsze, wyróżnia go dodatkowo usztywniona konstrukcja nadwozia (m.in. dzięki zastosowaniu na szeroką skalę niespotykanego w tej klasie spawania laserowego oraz szeregu rozpórek), a znaczną część paneli jego karoserii wykonano z aluminium (m.in. drzwi, błotniki, pokrywę silnika oraz stelaż klapy bagażnika). Po drugie, UX ma najniżej w swoim segmencie położony środek ciężkości (niespełna 60 cm). A to przekłada się na stabilność jazdy i „wyczucie” samochodu.

Lexus UX 250h (2019)
Lexus UX 250h – konstrukcja nadwozia

Nadwozie Lexusa ma 450 cm długości, 185 cm szerokości i 154 cm wysokości przy rozstawie osi 264 cm.  Dla porównania, nowe Audi Q3 jest zbliżone na długość i szerokość, ale sporo wyższe (o 8 cm) i ma nieco większy rozstaw osi (o 4 cm). Co ciekawe, nawet w wersji hybrydowej Lexus jest stosunkowo lekki: waży ok. 1600 kg, czyli tyle, co porównywalne Q3 (40 TFSI quattro, 2.0 benz. turbo 190 KM ze skrzynią S tronic: 1620 kg).

Zwarta, niewysoka bryła UX-a jasno wskazuje jego charakter: to „asfaltowy” SUV, bardziej podniesiony hatchback niż auto terenowe. I tak też można poczuć się za jego kierownicą: siedzi się tu z wyciągniętymi nogami, trochę jak w autach o sportowych aspiracjach. Kierowcy, którzy lubią obserwować drogę z góry, nie będą jednak narzekać – fotel ma spory zakres regulacji wysokości.

Kabina Lexusa jest dość przestronna: z przodu można się swobodnie rozsiąść, a i z tyłu dwie dorosłe osoby mogą podróżować całkiem wygodnie – pod warunkiem, że nie są ponadprzeciętnych gabarytów. Piętą achillesową UX-a jest nieduży bagażnik: 320 l (283 l w 4×4) to sporo poniżej możliwości większości rywali.

Wnętrze Lexusa UX: z naciskiem na jakość

Tym, co w szczególności zwraca uwagę w kabinie Lexusa, jest solidność wykonania, rozumiana zresztą odmiennie od europejskich norm. Producent chwali się np. dopracowanym odgłosem zamykania drzwi (regulowano je z dokładnością 0,1 mm), cichym dźwiękiem domykania szyb czy specjalnymi przeszyciami foteli, nawiązującymi do tradycji szycia strojów do judo. I to wszystko czuć: UX sprawia wrażenie samochodu wykonanego bardzo starannie, zbudowanego „na lata”.

To wrażenie nie mija po ruszenia z miejsca: UX ma przyjemnie sprężyste zawieszenie i żwawo reaguje na zmianę kierunku jazdy, a przy tym zachowuje mnóstwo neutralności. Przede wszystkim ceni jednak stabilność i spokój. Jego układ kierowniczy nie pracuje sztucznie, ale został jakby celowo nieco wytłumiony, aby kierowca czuł się zrelaksowany. To samo dotyczy komfortu jazdy – samochód wyjątkowo gładko pokonuje nierówności
i zdaje się mieć dobrze wygłuszoną kabinę.

UX jest oferowany w dwóch wersjach: ze 171-konnym wolnossącym benzynowym silnikiem 2.0 oraz jako benzynowa, 184-konna hybryda. Ten drugi wariant (także z 4×4) zdaje się nieźle łączyć oszczędność i płynną pracę z odrobiną „ikry”. Zapewnia dobre czasy elastyczności, a przy spokojnej jeździe chętnie korzysta z trybu elektrycznego (można w nim jechać ze stałą prędkością nawet do 115 km/h).

Lexus UX: nowy napęd hybrydowy

Wersja UX 250h korzysta z najnowszej generacji napędu hybrydowego (dostępnego również w nowej Corolli). Zespół ten generuje moc 184 KM i składa się z dwóch jednostek elektrycznych oraz 2-litrowego silnika benzynowego, który – z myślą o wysokiej wydajności – wyróżnia się wyjątkowo wysoką sprawnością (41%), jest lekki (112 kg), ma długoskokową konstrukcję i 2 rodzaje wtrysku (pośredni i bezpośredni) oraz wysoki stopień sprężania (14:1). Wersja 4×4 korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego przy tylnej osi.

Lexus UX 250h
Dodatkowa korzyść: mniejsze, lżejsze komponenty napędu to mniejsza średnica zawracania (tylko 10,4 m).

Lexus UX nie jest najtańszy, ale dobrze wyposażony. Benzynowy wariant 200 można kupić w specjalnej, promocyjnej wersji.

Lexus UX (2019): dane techniczne

WersjaUX 200UX 250hUX 250h E-Four (4×4)
Silnik benzyznowybenz. + elektr.benz. + elektr.
Poj.1598 ccm1987 ccm1987 ccm
Ukł. cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maks.171 KM/6600184 KM/b.d.184 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy205 Nm/4800b.d.b.d.
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maks.190 km/h177 km/h177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,2 s8,5 s8,7 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km5,3 l/100 km5,8 l/100 km
Cena od139 900 zł166 600 zł173 000 zł

 

8 KOMENTARZE

  1. Miałem przyjemność jeździć lexus em ux co więcej z krakowa przyjechał pan do mnie na jazdę testowa.uważam ten samochód za rewelacyjny cichuteki w środku świetne zawieszenie duża moc bez turbo wyposażenie tez świetne. Cena rewelacyjna 139900 za wersję optimum która kosztuje 171600 obniżka ponad 31000.Szacun

  2. Również miałem przyjemność jechać UXem ,jednak jest kłopotliwe zajmowanie pozycji za kierownicą ,nogi obijają się o kolumnę kierownicy i wielki tunel środkowy – jest ciasno ,mała szyba przednia ,niezrozumiała i zawiła obsługa urządzeń, bagażnik bardzo mały -dyskwalifikacja przy tej wielkości samochodu ,niełatwe wsiadanie z tyłu -chociaż jestem szczupły. Samochód dla niskich i szczupłych skośnookich.

  3. Też jeździłem UX 200. Wspaniały samochód. Bagażnik..?! Po zdjęciu elastycznej półki bagaznika włożyłem wszystkie torby, jakie pakowalem do Q5. Jestem pod wrażeniem desgnu tego samochodu oraz jakości wykonania całości. Lubię jazdę „miękką”, dlatego bezstopniowa skrzynia biegów D-CVT jest dla mnie idealna. Kupilem go w wersji UX 200 benzyna 171 KM, Prestige plus Pakiety Premium i Executive z czarnym wnętrzem ze skórą naturalną i kolorze nadwozia biala perła Sonic Quartz 085. Silnik benzynowy 171 KM i momencie obrotowym 205 nm o sprezaniu 13:1 bez doładowania oferuje mi wszystko, czego od samochodu oczekuje. Jeździłem wiele lat doskonałym Q5 z napedem stałym 4×4, ale UX 200 to miłość.. Tyle.. Możecie hejtowac.. Swoje wiem..

  4. Witam…
    Ja również miałem przyjemność jeździć UX w wersji benzynowej czyli UX 200. Jestem zachwycony tym samochodem. To oczywiście moja subiektywna ocena, jednak zbieżna z założeniami, jakie mieli jego projektanci. Nic o tym samochodzie nie wiedziałem. Nawet nie byłem świadomy, że jest… Zobaczyłem go na parkingu hotelu, w którym przebywałem podczas weekendu czerwcowego no i stało się. Zamówiłem taki dla siebie, bo moje Q5, którym przejechałem już 380 tys. km mimo, że nic, ale to nic mu nie dolega, należy już sprzedać, bo rynek wtórny rządzi się swoimi nieubłaganymi prawami.
    Jestem zachwycony UX 200 pod każdym względem. Może też dlatego, że patrząc na konia nie widzę wielbłąda. Nie oczekuję też od wielbłąda, że będzie koniem…

    Co mnie tak zachwyca w UX 200?! Wszystko! Jego uroda i emocje, jakie we mnie wywołuje. Poza tym czysto praktyczne rzeczy jak; dwulitrowy, wolnossący silnik benzynowy o wysokim stopniu sprężania 13:1 bez doładowania – co najważniejsze. Silnik generuje moc 171 KM przy 6600 obrotach a max. moment obrotowy 205 Nm uzyskuje przy 4800 obrotach/min. Są to parametry, które w pełni zaspokajają moje potrzeby. Aż nadto…
    Poza tym bezstopniowa skrzynia biegów D-CVT jest dla mnie idealna. Może dlatego, że bardziej niż opinie na forach, cenię sobie własną subiektywną ocenę – to raz, a dwa – wierzę, że są istotne powodu, dla których projektanci Toyoty i Lexusa przy niej „trwają”… i stale ją usprawniają. Mi odpowiada w 100%. Nie piszę o wadach skrzyni D-CVT, które wielu dostrzega, bo ich nie doświadczyłem.
    A bagażnik…?! Włożyłem do niego (po zdjęciu elastycznej, bardzo praktycznej półki) wszystkie te torby, które mieszczą się w bagażniku mojego Q5. Wszystkie te, które zwykle zabieram na wakacje i… klapa bagażnika w UX sama się domykała – bez dopychania.

    Samochód mam do obioru na początku sierpnia br. w Salonie Lexusa w Szczecinie. Polecam Pana Dawida – doradcę ds. sprzedaży. Rzetelny jak Lexus nakazuje.

    Tyle… Możecie hejtować. Wiem, co napisałem… i nikt mi za to nie zapłacił, ani też o to nie prosił. Zwykła uczciwość i rzetelność w ocenie. Zwykły też szacunek i wiara w pracę projektantów, którą włożyli w to, aby ten samochód wyprodukować. Jak pisałem, nic o nim nie wiedziałem. Najpierw był zachwyt, później wiedza o nim… A jest o czym poczytać.
    No i jeszcze jedno. Cena… Nawet nie wszedłbym do Salonu Lexusa, gdyby nie to, że przeczytałem cenniki na stronie Lexus Polska. Do oficjalnych upustów otrzymałem dodatkowy rabat związany z wyprzedażą, a to „dodatkowa” zaleta tego samochodu. Jak wiemy cena czyni cuda…

    Reasumując. Jakość wykonania wszystkiego w tym samochodzie bez zarzutów, stosownie do oczekiwań. Mam tak dobrą opinie o tym samochodzie, bo nikt mnie z konkurencji Lexus-a nie „wynajął” i nie opłacił… i nie reprezentuje nikogo, komu by ten bezsprzecznie znakomity samochód na rynku przeszkadzał.
    Myślę, że też dlatego auto to mnie tak zachwyca, bo mimo moich 61 lat i niełatwego życia, nie dałem się zmanierować na tyle, aby nie umieć oddać Bogu co boskie, a Cesarzowi, co cesarskie…

    • Witam,
      Z uwagą (jak również z przyjemnością) przeczytałem powyższą opinię. Sam jestem zainteresowany UX-em, a jazda próbna była dla mnie doświadczeniem niezwykłym – pod wieloma względami. Mam następujące pytanie: Czy w Pana ocenie jazda szybka, z prędkością autostradową mocno nasila poziom hałasu w kabinie ?
      Pozdrawiam,
      Robert.

  5. Jest już Maj 2021 r czytam i oglądam wszystko na temat UX. Auto mi podchodzi choć przechodzę na emeryturę. Chcę mieć przyzwoite auto na resztę swoich dni w automacie. Testerzy aut mocno kadzą, dlatego czytam co użytkownicy piszą. W promocji wersja podstawowa jest ogłaszana za 124900 zł. Pewnie poczekam na koniec roku, może hybrydę puszczą w tej cenie ?

  6. Kupiłem w lutym 250h . Chciałem mieć podwyższony samochód , dla dwóch osób ( dzieci odchowane) , dynamiczny i wygodny. Mam to wszystko ( liczę jeszcze na niezawodność , ale to czas pokaże). Bagażnik w hybrydzie , faktycznie mały , na zakupy , dla dwóch osób na wyjazd ok, ale na rodzinny wyjazd z dziećmi raczej za mały. I to chyba jedyna wada. Pali , w jeździe miejskiej 6,5 l . W trasie tak do konca jeszcze nie sprawdzone , ale wygląda na ok 5.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here