Lexus UX 250h (2019)

W salonach debiutuje Lexus UX – pierwszy kompaktowy SUV/crossover japońskiej marki. Na tle rywali, takich jak Audi Q3 czy Mercedes GLA, wyróżnia się wyjątkowo niskim położeniem środka ciężkości i dostępnością napędu hybrydowego (także z napędem 4×4).

Lexus długo zwlekał z wprowadzeniem na rynek niewielkiego SUV-a, ale trudno powiedzieć, żeby się spóźnił – segment kompaktowych SUV-ów premium jest w nieustannym rozkwicie. I ciągle dołączają do niego kolejne nowości: tylko przez ostatnie 1,5 roku na rynku pojawiły się m.in. Jaguar E-Pace, Volvo XC40 i BMW X2, a każdy z nich zdążył już znaleźć kilkadziesiąt tysięcy nabywców.

UX to dla Lexusa szansa na istotne zwiększenie sprzedaży – zarówno w Europie (z ok. 70 tys. do 100 tys. szt. rocznie), jak i w Polsce (z 4,1 do 5 tys. szt.).

Platforma Lexusa UX: solidna baza

UX powstał na nowej, kompaktowej platformie GA-C – tej samej, z której korzysta np. Toyota C-HR. Leuxsa wiele jednak dzieli od Toyoty: po pierwsze, wyróżnia go dodatkowo usztywniona konstrukcja nadwozia (m.in. dzięki zastosowaniu na szeroką skalę niespotykanego w tej klasie spawania laserowego oraz szeregu rozpórek), a znaczną część paneli jego karoserii wykonano z aluminium (m.in. drzwi, błotniki, pokrywę silnika oraz stelaż klapy bagażnika). Po drugie, UX ma najniżej w swoim segmencie położony środek ciężkości (niespełna 60 cm). A to przekłada się na stabilność jazdy i „wyczucie” samochodu.

Lexus UX 250h (2019)
Lexus UX 250h – konstrukcja nadwozia

Nadwozie Lexusa ma 450 cm długości, 185 cm szerokości i 154 cm wysokości przy rozstawie osi 264 cm.  Dla porównania, nowe Audi Q3 jest zbliżone na długość i szerokość, ale sporo wyższe (o 8 cm) i ma nieco większy rozstaw osi (o 4 cm). Co ciekawe, nawet w wersji hybrydowej Lexus jest stosunkowo lekki: waży ok. 1600 kg, czyli tyle, co porównywalne Q3 (40 TFSI quattro, 2.0 benz. turbo 190 KM ze skrzynią S tronic: 1620 kg).

Zwarta, niewysoka bryła UX-a jasno wskazuje jego charakter: to „asfaltowy” SUV, bardziej podniesiony hatchback niż auto terenowe. I tak też można poczuć się za jego kierownicą: siedzi się tu z wyciągniętymi nogami, trochę jak w autach o sportowych aspiracjach. Kierowcy, którzy lubią obserwować drogę z góry, nie będą jednak narzekać – fotel ma spory zakres regulacji wysokości.

Kabina Lexusa jest dość przestronna: z przodu można się swobodnie rozsiąść, a i z tyłu dwie dorosłe osoby mogą podróżować całkiem wygodnie – pod warunkiem, że nie są ponadprzeciętnych gabarytów. Piętą achillesową UX-a jest nieduży bagażnik: 320 l (283 l w 4×4) to sporo poniżej możliwości większości rywali.

Wnętrze Lexusa UX: z naciskiem na jakość

Tym, co w szczególności zwraca uwagę w kabinie Lexusa, jest solidność wykonania, rozumiana zresztą odmiennie od europejskich norm. Producent chwali się np. dopracowanym odgłosem zamykania drzwi (regulowano je z dokładnością 0,1 mm), cichym dźwiękiem domykania szyb czy specjalnymi przeszyciami foteli, nawiązującymi do tradycji szycia strojów do judo. I to wszystko czuć: UX sprawia wrażenie samochodu wykonanego bardzo starannie, zbudowanego „na lata”.

To wrażenie nie mija po ruszenia z miejsca: UX ma przyjemnie sprężyste zawieszenie i żwawo reaguje na zmianę kierunku jazdy, a przy tym zachowuje mnóstwo neutralności. Przede wszystkim ceni jednak stabilność i spokój. Jego układ kierowniczy nie pracuje sztucznie, ale został jakby celowo nieco wytłumiony, aby kierowca czuł się zrelaksowany. To samo dotyczy komfortu jazdy – samochód wyjątkowo gładko pokonuje nierówności
i zdaje się mieć dobrze wygłuszoną kabinę.

UX jest oferowany w dwóch wersjach: ze 171-konnym wolnossącym benzynowym silnikiem 2.0 oraz jako benzynowa, 184-konna hybryda. Ten drugi wariant (także z 4×4) zdaje się nieźle łączyć oszczędność i płynną pracę z odrobiną „ikry”. Zapewnia dobre czasy elastyczności, a przy spokojnej jeździe chętnie korzysta z trybu elektrycznego (można w nim jechać ze stałą prędkością nawet do 115 km/h).

Lexus UX: nowy napęd hybrydowy

Wersja UX 250h korzysta z najnowszej generacji napędu hybrydowego (dostępnego również w nowej Corolli). Zespół ten generuje moc 184 KM i składa się z dwóch jednostek elektrycznych oraz 2-litrowego silnika benzynowego, który – z myślą o wysokiej wydajności – wyróżnia się wyjątkowo wysoką sprawnością (41%), jest lekki (112 kg), ma długoskokową konstrukcję i 2 rodzaje wtrysku (pośredni i bezpośredni) oraz wysoki stopień sprężania (14:1). Wersja 4×4 korzysta z dodatkowego silnika elektrycznego przy tylnej osi.

Lexus UX 250h
Dodatkowa korzyść: mniejsze, lżejsze komponenty napędu to mniejsza średnica zawracania (tylko 10,4 m).

Lexus UX nie jest najtańszy, ale dobrze wyposażony. Benzynowy wariant 200 można kupić w specjalnej, promocyjnej wersji.

Lexus UX (2019): dane techniczne

Wersja UX 200 UX 250h UX 250h E-Four (4×4)
Silnik benzyznowy benz. + elektr. benz. + elektr.
Poj. 1598 ccm 1987 ccm 1987 ccm
Ukł. cyl./zawory R4/16 R4/16 R4/16
Moc maks. 171 KM/6600 184 KM/b.d. 184 KM/b.d.
Maks. moment obrotowy 205 Nm/4800 b.d. b.d.
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maks. 190 km/h 177 km/h 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s 8,5 s 8,7 s
Średnie zużycie paliwa  6,6 l/100 km 5,3 l/100 km 5,8 l/100 km
Cena od 139 900 zł 166 600 zł 173 000 zł

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

1 KOMENTARZ

  1. Miałem przyjemność jeździć lexus em ux co więcej z krakowa przyjechał pan do mnie na jazdę testowa.uważam ten samochód za rewelacyjny cichuteki w środku świetne zawieszenie duża moc bez turbo wyposażenie tez świetne. Cena rewelacyjna 139900 za wersję optimum która kosztuje 171600 obniżka ponad 31000.Szacun

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here