Lexus RX L - dynamiczne

Śladem rywali Lexus uzupełnił ofertę RX-a o wersję dla siedmiu osób. A raczej pięciu dorosłych i dwójki dzieci. Przedstawiamy test przedłużonego RX-a w hybrydowej odmianie – oto Lexus RX 450hL.

Audi Q7, BMW X5 oraz Volvo XC90 od dawna oferują możliwość dokupienia dodatkowych miejsc w trzecim rzędzie. Mercedes przez lata stosował jasny podział: „krótki” GLE był 5-, a „długi” GLS – 7-osobowy. W najnowszej odsłonie GLE również wprowadzono jednak opcję dodatkowego rzędu siedzeń. I nic dziwnego, bo wybiera ją wielu nabywców: np. w przypadku XC90 to jeden z najczęściej zamawianych dodatków na polskim rynku.

Lexus RX L - dynamiczne
Mimo 5 m długości sylwetka RX-a z efektem „wiszącego” dachu wygląda lekko. Współczynnik oporu powietrza wersji L pozostał bez zmian – wynosi 0,33.

Lexus RX 450hL – wymiary, przestronność, bagażnik

Teraz do grona 7-osobowych SUV-ów premium dołącza Lexus RX L. Na tle „zwykłego” RX-a wyróżnia go o 11 cm wydłużone nadwozie (z 489 do okrągłych 500 cm) oraz stromiej poprowadzona tylna szyba z wycieraczką przeniesioną z jej górnej na dolną krawędź. Zabieg ten pozwolił poprowadzić wyżej linię dachu i wygospodarować więcej miejsca nad głowami podróżujących „w bagażniku”. Aby zapewnić im miejsce na stopy, siedzenia w drugim rzędzie zostały zamontowane nieco wyżej.

Lexus RX L - dynamiczne
Lexus RX 450hL ma wycieraczkę tylnej szyby przy dolnej krawędzi.

Niestety, wydłużenie nadwozia w całości przypada na odcinek za tylną osią – projektanci Lexusa nie zdecydowali się na powiększenie rozstawu osi RX-a, który na tle rywali i tak nie należy do dużych (279 cm; u europejskich konkurentów to ponad 290 cm). W efekcie w ostatnim rzędzie wersji L jest po prostu bardzo ciasno. Miejsca wystarczy tam jedynie dla osób o wzroście 170-175 cm. Czeka ich podróż z udami w powietrzu, a żeby mogli zmieścić kolana, podróżujący w pierwszym i drugim rzędzie muszą solidarnie „podzielić się” przestrzenią i przesunąć swoje fotele do przodu. Trzeba jednak oddać sprawiedliwość Lexusowi, który w materiale prasowym zaznacza, iż są to miejsca dla dzieci, a spośród konkurencji znośne warunki podróży na fotelach umieszczonych „w bagażniku” zapewniają tylko Q7 i GLS.

Lexus RX L - trzeci rząd siedzeń
Tylne fotele zapewniają symboliczną przestrzeń – nadają się dla dzieci.

Szkoda, że Lexus nie oferuje większej przestrzeni, bo pod względem funkcjonalnym okazuje się przemyślanym samochodem. Zajmowanie dwóch ostatnich miejsc ułatwia specjalny stopień przy progu, a luka powstająca po odsunięciu foteli drugiego rzędu jest pozbawiona wystających elementów. Pasażerowie numer 6 i 7 mają do dyspozycji „własne” otwory nawiewu i osobny panel sterowania wentylacją.

Co więcej, ich siedzenia są składane i rozkładane elektrycznie. To efektowne, acz wątpliwe udogodnienie: operacja podnoszenia siedzenia lub chowania go w podłodze odbywa się powoli i przez cały ten czas, ze względów bezpieczeństwa, wymaga przytrzymywania klawisza. Pocieszający jest fakt, że fotele całkowicie „znikają” w podłodze, tworząc płaską powierzchnię, a pod podłogą bagażnika nie zabrakło specjalnego schowka na roletę. Sama pojemność bagażnika względem „krótkiego” RX-a pozostała niemal bez zmian: bazowo, ze złożonymi ostatnimi siedzeniami, wynosi skromne 432 l (5-osobowy RX: 453 l). Na szczęście nawet z kompletem pasażerów zmieści się tam jedna duża walizka lub dwie kabinowe (objętość przestrzeni bagażowej wynosi wówczas 176 l). Powodów do narzekań nie daje ładowność (635 kg).

Lexus RX L - bagażnik
Niezbyt duży (432 l), ale funkcjonalny bagażnik z haczykami na torby. Jest nawet „dojazdówka” – przykręcono ją jednak od strony podwozia.

Lexus RX 450hL – wnętrze, jakość materiałów, ergonomia

Przednia część kabiny RX L nie odbiega od wersji 5-osobowej. Bardzo dobre wrażenie sprawia „osobowa” pozycja kierowcy: fotel można opuścić dość nisko, a kierownica jest umieszczona stosunkowo pionowo. Choć przednia szyba została wysunięta daleko w kierunku pokrywy silnika, także widoczność w przód okazuje się przyzwoita. Kokpit zmontowano bardzo porządnie, nie ustrzeżono się jednak drobnych wpadek jakościowych: plastikowe elementy po bokach kolumny kierownicy, w przeciwieństwie do wszystkich pozostałych okładzin znajdujących w zasięgu wzroku kierowcy, są twarde i połyskliwe niczym w tańszych autach.

Lexus RX L - deska rozdzielcza
Tradycyjna koncepcja obsługi z licznymi przyciskami sprawdza się doskonale. Pomijając plastik obok kierownicy – wykończenie jest staranne i szlachetne. Dobra widoczność w przód, szerokie podłokietniki.

Deskę rozdzielczą rozplanowano „po japońsku” – praktycznie wszystkie podstawowe funkcje mają przyporządkowane osobne przyciski. Nie wymagają zatem „przedzierania” się przez dotykowe ekrany. Przyzwyczajenia wymaga natomiast sposób obsługi multimediów (opcjonalnie z wielkim, 12,3-calowym ekranem). Ich interfejs jest przejrzysty, ale poruszanie się po nim panelem przypominającym komputerową myszkę okazuje się niekiedy zbyt angażujące. Lepiej sprawdziłoby się tu ruchome pokrętło znane z BMW.

Lexus RX L - sterowanie multimediami
Panel z lewej to „myszka” do obsługi multimediów – co wymaga nieco zaangażowania. Pokrętło z prawej służy do zmiany programu jazdy.

Lexus RX 450hL – silnik, osiągi, spalanie, prowadzenie

RX L oferowany jest tylko z hybrydowym układem 4×4 – z 3,5-litrowym benzynowym silnikiem V6 i dwoma elektrycznymi (łącznie 313 KM). Napęd zapewnia przyzwoite osiągi i wysoką elastyczność, pracuje płynnie, a widlasta „szóstka” ma przyjemne, szlachetne brzmienie. Pomijając ekonomiczny tryb jazdy, Lexus żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu i mimo masy 2,2 t chętnie przyspiesza nawet przy prędkościach autostradowych. Na tle konkurencyjnych diesli doskwiera mu tylko jedno: wzmożony apetyt właśnie podczas jazdy autostradą (12,5 l/100 km). Zużycie paliwa na trasie i w mieście okazuje się umiarkowane (odpowiednio, około 7,5 oraz 11 l na „setkę”).

Lexus RX L - fotel kierowcy
Komfortowe, obszerne fotele z regulacją długości siedzisk i wygodna, „osobowa” pozycja. Minus za bardzo mały zakres ustawienia zagłówków.

Na drodze RX L ma wybitnie łagodny charakter. Wyczuwalnie nurkuje przy zmianie obciążenia, jego układowi kierowniczemu brakuje precyzji, a napęd 4×4 pełni tu funkcję wspomagającą – w zakrętach auto objawia bezpieczną podsterowność. Owszem, zapewnia wysoki komfort, aczkolwiek w tej stawce cenowej można by już oczekiwać „pneumatyki”, która zapobiegałaby skłonności do bujania – pogłębianą przez długie nadwozie. W rezultacie RX-em najlepiej jeździ się w… sportowym trybie jazdy – tłumienie wciąż jest komfortowe, a przechyły mniejsze.

Lexus RX L - dynamiczne
RX L ma miękko zestrojone, komfortowe zawieszenie i najlepiej czuje się na prostych drogach.

Lexus RX 450hL Omotenashi – podsumowanie

Jako komfortowy SUV premium – tak. Jako 7-osobowy SUV premium – nie. Lexus RX L ma wiele zalet, w tym „analogowość” kokpitu, bogata specyfikacja oraz zrelaksowany charakter napędu i zawieszenia, ale rozczarowuje tym, co mierzalne – przestronnością kabiny i wielkością bagażnika. Nie zadowoli też kierowców preferujących dynamiczne prowadzenie.

Lexus RX 450hL Omotenashi – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze:

 +  wygodna pozycja za kierownicą, staranne wykończenie, dobra ergonomia;
 –  ciasnota z tyłu, nieco angażująca obsługa multimediów, brak Apple CarPlay.

Układ napędowy:

 +  cicha i płynna praca, zadowalająca dynamika, szybka reakcja na dodanie gazu;
 –  niska prędkość maksymalna, wysokie zużycie paliwa na autostradzie.

Właściwości jezdne:

 +  łagodne tłumienie, skuteczne wygłuszenie;
 –  „bujanie” przy zmianie obciążenia, mało precyzyjny układ kierowniczy, napęd 4×4 pełni tylko funkcję wspomagającą.

Wyposażenie i cena:

 +  bardzo bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, 3-letnia gwarancja mechaniczna;
 –  wysoka dopłata do wersji 5-os. (15 tys. zł), ograniczona lista opcji.

Lexus RX 450hL Omotenashi – dane techniczne

Silnik benzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa 3456 cm³
Układ cylindrów/zawory V6/24
Moc maksymalna (benz.) 263 KM/6000
Moc maksymalna (elektr.) 167+68 KM
Moc maksymalna (łączna) 313 KM
Maks. moment obrotowy (benz.) 335 Nm/4600
Maks. moment obrotowy (elektr.) 335+139 Nm
Maks. moment obrotowy (łączny) b.d.
Napęd 4×4
Skrzynia biegów aut./bezstopniowa
Długość/szerokość/wysokość 500/190/170 cm
Rozstaw osi 279 cm
Średnica zawracania 11,8 m
Masa/ładowność 2205/635 kg
Pojemność bagażnika 176/1656 l
Poj. zbiornika paliwa 65 l (Pb 95)
Opony 235/55 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,0 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 6,3/6,1/6,0
Zasięg 1080 km

Lexus RX 450hL Omotenashi – dane testowe

Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 3,0/8,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) 41,5/42,5 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h 58,9/61,7 dB
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) 11,3/7,6/9,5
Rzeczywisty zasięg 730 km

Lexus RX 450hL Omotenashi – galeria zdjęć

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here