Łańcuchy śniegowe

By zimą nie mieć problemów z podjazdem pod zaśnieżone wzniesienia, warto wyposażyć się w łańcuchy na koła auta. Jak je założyć? Ile dają łańcuchy śniegowe?

Niespodziewany śnieg w górach może skutecznie udaremnić dalszą jazdę autem. Czasami kłopoty kierowców zaczynają się już podczas wyjazdu z parkingu, nie mówiąc nawet o pokonaniu określonej odległości po zaśnieżonych/oblodzonych górskich serpentynach. Wtedy nie pomoże nawet komplet najwyższej klasy opon zimowych, choć w niektórych sytuacjach pomogą nam one wyjść z opresji. Kluczową sprawą jest kupno montowanych na koła łańcuchów śniegowych. Choć wymagają wielu wyrzeczeń i niełatwo je założyć, tylko one, w połączeniu z dobrymi „zimówkami”, pozwolą w miarę swobodnie poruszać się po zaśnieżonych rejonach górskich.

Kto produkuje najlepsze opony? Te marki to pewniaki!

Kiedy zakładać łańcuchy na koła?

Znak C-18O konieczności montażu łańcuchów śniegowych informuje nas znak C-18 „nakaz używania łańcuchów przeciwpoślizgowych” (z prawej strony). Z uwagi na warunki geograficzne i aurę pogodową spotkamy go głównie w obszarach górskich, także na terenie Polski. Musimy się do niego bezwzględnie dostosować, gdy podłoże jest zaśnieżone lub oblodzone. W niektórych europejskich krajach (Francja, Włochy, Austria, Szwajcaria) konieczności założenia łańcuchów nie regulują znaki: trzeba je zamontować, gdy jezdnię zasypie śnieg (w rejonach podgórskich). Z uwagi na własne bezpieczeństwo komplet łańcuchów śniegowych zawsze warto wozić ze sobą w bagażniku. Nigdy nie wiadomo, kiedy się przydadzą.

Jak jeździć z łańcuchami śniegowymi?

Stosowanie łańcuchów powinno się odbywać na drogach o dużym nachyleniu w warunkach zalegania na nich warstwy śnieżnej lub lodu. Łańcuchy należy zdjąć przed wjazdem na suchą drogę. Dopuszczalna prędkość jazdy z założonymi łańcuchami wynosi 50 km/h. Powinno się unikać nagłych przyspieszeń oraz wciskania pedału hamulca. Pamiętajmy, by łańcuchy zakładać zawsze na oś napędową auta, a w przypadku samochodów ze stałym napędem 4×4 – na obie osie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa w autach tylnonapędowych łańcuchy można założyć także na przód.

Łańcuchy śniegowe
Łańcuchy powinny mieć kontakt tylko z zaśnieżoną nawierzchnią. Jazda po suchym asfalcie momentalnie je niszczy, zwiększając ryzyko zerwania i obicia bliskich elementów samochodu.

Jakie łańcuchy wybrać?

Łańcuchy śniegowe dobiera się na podstawie rozmiaru kół w samochodzie. Przed tą inwestycją lepiej sprawdzić w instrukcji obsługi auta, czy producent w ogóle przewiduje możliwość założenia łańcuchów: wyklucza ją m.in. niewielka odległość między nadkolem a oponą lub między oponą a zawieszeniem. Komplet markowych łańcuchów kosztuje ok. 200-400 zł. Cenę winduje rozmiar koła, przeznaczenie łańcucha (np. do samochodów terenowych, dostawczych lub ciężarowych) oraz dodatkowe udogodnienia, np. samonapinacz, eliminujący konieczność sprawdzania napięcia łańcucha na oponie.

Łańcuchy śniegowe
Po założeniu łańcuchów nie powinno się zwiększać ciśnienia w oponach. W przypadku produktów bez samonapinaczy, stopień naciągnięcia trzeba sprawdzać co kilka kilometrów.

Jaka powinna być współczesna opona zimowa? Zobacz!

Montaż łańcuchów śniegowych

Zakładanie łańcuchów za pierwszym razem może sprawić sporo problemów i zająć sporo czasu, dlatego warto przećwiczyć tą operację przed zimowym wyjazdem w góry. W kilku krokach zaprezentujemy, co po kolei należy zrobić.

Krok 1: Przekładamy linkę opasającą za kołem, jednocześnie uważając, by łańcuch się nie splątał.

Łańcuchy śniegowe

Krok 2: Zapinamy zamek na głównej lince i opuszczamy ją tak, by znalazła się po wewnętrznej stronie opony.

Łańcuchy śniegowe

Krok 3: Na zewnętrzną część opony przeciągamy oplatające ją łańcuchy i łączymy je ze sobą haczykami.

Łańcuchy śniegowe

Krok 4: Przejeżdżamy kilkanaście metrów i kontrolujemy stan naciągu łańcuchów. Nie musimy tego robić w przypadku łańcuchów z samonapinaczami.

Łańcuchy śniegowe

Demontaż łańcuchów śniegowych

Krok 1: Odpinamy zewnętrzne połączenia łańcuchów i zjeżdżamy z nich kołami (wystarczy cofnąć auto o ok. 30 cm).

Łańcuchy śniegowe

Krok 2: Skręcamy koła w odpowiednią stronę, dając sobie dostęp do zamka wewnętrznego. Po rozpięciu łańcuch opadnie na ziemię.

Łańcuchy śniegowe

Czy łańcuchy na koła coś dają?

Niełatwy montaż i ograniczenia w jeździe nie zachęcają kierowców do stosowania łańcuchów śniegowych. Kierowcy, których wybawiły one z opresji, twierdzą jednak, że zdecydowanie warto się poświęcić i je założyć. Sens jazdy z łańcuchami widać zresztą w naszych pomiarach: zwiększają siłę napędową o 36% i skracają drogę hamowania z 40 km/h o 2 metry. Poza tym łańcuchy poprawiają przyczepność i pozwalają wjechać tam, gdzie same koła zaczynają buksować.

Wyniki porównania opony zimowej bez łańcucha z oponą zimową z łańcuchem
Przysp. 0-20 km/hDroga ham. z 40 km/hJazda po drodze
Opona zimowa0,1835 g17,0 m5 pkt
Opona zimowa z łańcuchem0,2494 g15,0 m7 pkt
Różnica na korzyść opony z łańcuchem36%12%40%

Test 8 opon zimowych 205/55 R16 – które „zimówki” warto kupić?

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 3.7]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here