OponyKupowanie opon - o czym nie zapomnieć, jak nie przepłacić?

Kupowanie opon – o czym nie zapomnieć, jak nie przepłacić?

Zakup nowego lub używanego kompletu opon do samochodu jest tylko pozornie prosty. Można popełnić wiele drobnych błędów, które wpłyną na późniejszą eksploatację pojazdu.

Nowy komplet opon do samochodu kupuje się co kilka lat. Ich wybór warto dobrze przemyśleć – nie tylko dlatego, że wydatek związany z zakupem opon jest jednym z najwyższych rachunków związanych z eksploatacją pojazdu. Przez część kierowców niedoceniane opony mają ogromny wpływ na zachowanie pojazdu na drodze. Zależy od nich przyspieszanie, hamowanie, zachowanie na zakrętach, precyzja prowadzenia, komfort resorowania, hałas, a nawet zużycie paliwa!

Rozmiar opon

W pierwszej kolejności trzeba zweryfikować rozmiar opon zalecanych dla naszego samochodu. W używanych autach zdarza się, że obecnie znajdujące się na felgach opony wcale nie są optymalnym wyborem. Zmieniając opony warto to uwzględnić , bo ogumienie w rozmiarze rekomendowanym przez producenta może korzystnie wpłynąć na prowadzenie i komfort jazdy. Jak ustalić prawidłowy rozmiar opon? – Istnieje kilka miejsc, w których można szybko znaleźć informacje o rozmiarze kół do naszego auta. Znajdują się one między innymi w instrukcji pojazdu, zwykle w rozdziale ze specyfikacją techniczną. Rozmiar opon podany jest także na klapce wlewu paliwa lub na naklejce umieszczonej na słupku drzwi kierowcy. Można też sprawdzić takie informacje u dilera samochodowego naszej marki, w serwisie wulkanizacyjnym, na stronach producentów lub skorzystać z konfiguratora opon na Oponeo, który pomoże dobrać odpowiednie ogumienie do naszego samochodu – wyjaśnia Ernest Pujszo z firmy Oponeo.

Opony budzetowe i premium
Wizualnie opony budżetowe nie różnią się od ogumienia premium. Wpływ na zachowanie auta mają niuanse w konstrukcji bieżnika, jak również skład mieszanki i wynikająca z nich plastyczność.

Półka cenowa

Nie tylko samochody doczekały się marek premium i budżetowych. Taki podział obowiązuje również w świecie opon – wyróżnia się opony segmentu ekonomicznego, średniego u premium. Najlepsze parametry oferują opony premium. Są one jednak najdroższe, przez co wcale nie przekonują nabywców. Według danych serwisu Oponeo.pl w 2020 r. 39% Polaków zamawiało ogumienie klasy ekonomicznej. Za nimi uplasowały się opony klasy premium (32%), a na trzecim miejscu – klasa średnia (29%). Ten trend utrzymał się także w pierwszym półroczu 2021 roku. – Opony klasy ekonomicznej są przeznaczone do niewielkich samochodów miejskich. Jest to ogumienie idealne dla kierowców preferujących spokojny styl jazdy, którzy poruszają się głównie po mieście, a ich przebiegi roczne są raczej umiarkowane. Po opony premium powinny sięgnąć osoby oczekujące najwyższej jakości i świetnych osiągów, w tym właściciele samochodów o dużej mocy – sugeruje Ernest Pujszo z Oponeo.pl.

Opony sezonowe czy całoroczne?

Jak wybrac opony
Konstrukcja opon wielosezonowych stale ewoluuje. Modele wiodących producentów zapewniają zaskakująco dobre prowadzenie nawet na śniegu.

Aby właściwie dopasować opony do swoich potrzeb trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy potrzebujemy opon sezonowych (letnie/zimowe) czy całorocznych. Pierwsze zapewniają lepszą trakcję, drugie to kompromis, który zwalania nas z konieczności wymian i przechowywania opon. Opony całoroczne nie wgryzają się w śnieg tak dobrze, jak zimówki, ani nie zapewniają takiego prowadzenia czy ochrony przed aquaplaningiem jak letnie opony klasy premium. Kto pokonuje rocznie kilka tysięcy kilometrów po zwykle odśnieżonych drogach może śmiało stawiać na ogumienie całoroczne.

Bieżnik opon

Do planowanych warunków jazdy warto również dopasować bieżnik opon. Wyróżnia się trzy – symetryczny, kierunkowy i asymetryczny. Opony symetryczne są tanie i proste w montażu. Można je także w dowolny sposób przekładać między osiami, by wyrównać ich zużycie. Bieżnik kierunkowy zapewnia dobre odprowadzanie wody i wysoką siłę ciągu na śniegu. Z kolei najdroższe opony asymetryczne zapewniają najlepsze prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni – część bieżnika odpowiada za trakcję, a jego druga część za odprowadzanie wody.

Indeksy nośności i prędkości opony

Część osób dobierając opony do auta nie przykłada wagi do indeksów prędkości i nośności opon. Indeks prędkości opony jest maksymalną dopuszczalną prędkością, z jaką może poruszać się pojazd, w którym zamontowana jest dana opona pod maksymalnym obciążeniem określonym za pomocą indeksu nośności. Parametry te podane są m.in. na ściance bocznej opony i zapisane są za pomocą liter oraz cyfr. Są od siebie zależne i trzeba je brać pod uwagę zawsze, gdy kupujemy nowe ogumienie. Nawet jeżeli nie planujemy wykorzystywania prędkości maksymalnych, nie rekomendujemy celowego zaniżania indeksu prędkości w oponach. Dlaczego? Opony przeznaczone do szybkiej jazdy są z założenia przeznaczone do przenoszenia wysokich mocy i momentów obrotowych. Wybierając te o niższym indeksie możemy doświadczyć problemów z trakcją i szybszego zużywania się opon.

Unijna etykieta informacyjna

Aby ułatwić kierowcom dobranie opon, Unia Europejska nakazała ich etykietowanie. Obowiązujący od 1 maja 2021 r. system oznaczania nowych opon przewiduje umieszczanie na etykiecie informacji o przyczepności na mokrej nawierzchni, oporu toczenia i zewnętrznego hałasu, jak również przydatności opon do jazdy w warunkach zimowych.

Testy opon

Dużym ułatwieniem w doborze optymalnych opon pozostają ich testy – nasze testy opon znajdują się tutaj. W testach opony nie tylko są porównywane ze swoją konkurencją. Eksperci mierzą również ich odporność na zużycie czy wpływ na spalanie. Wychodzą na jaw także różne niuanse – np. podatność danego modelu opon do wywoływania nadsterownych zachowań auta.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji