PoradyPoradyNie daj się naciągnąć. Ile zapłacić mechanikowi za wymianę elementów zawieszenia?

Nie daj się naciągnąć. Ile zapłacić mechanikowi za wymianę elementów zawieszenia?

Typowe naprawy zawieszenia obejmują wymianę amortyzatorów, łożysk piast kół, wahaczy, katalizatora, tarcz hamulcowych, łączników stabilizatora i osłon przegubów. Ile trzeba za nie zapłacić u mechanika?

W przypadku napraw związanych z podwoziem samochodu wiele komplikacji mogą przynieść skutki długotrwałego kontaktu z wodą i wilgocią – zapieczone śruby i rdza skutecznie utrudniają pracę mechanikom. Najczęściej tego typu operacje, jak wymiana tarcz hamulcowych, łączników stabilizatora i wahacza nie są skomplikowane, dzięki czemu ich ceny kształtują się w okolicach 100 złotych. Poważniejsze naprawy (jak wymiana amortyzatorów lub naprawa tylnej belki) mogą już kosztować kilka razy więcej. Przyjrzyjmy się orientacyjnym kosztom napraw zawieszenia samochodu.

Wymiana amortyzatorów (jedna oś)

Typowy koszt: 200-250 zł (przód), 80-100 zł (tył)

Najczęściej przednionapędowy samochód ma z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Wymiana amortyzatorów z przodu wymaga demontażu kolumn i ściśnięcia sprężyn specjalnym przyrządem. Natomiast z tyłu łatwiej jest odkręcić amortyzator, ponieważ najczęściej jest mocowany do sprężyny. Gorzej jest w przypadku całych kolumn.

Łatwy przypadek: W Mercedesach 190 zarówno przednie, jak i tylne amortyzatory są przykręcane obok sprężyn i ich wymiana jest prosta. Koszt: 100 zł za przednie i 100 zł za tylne.

Trudny przypadek: Wymiana amortyzatorów w Peugeocie 407 jest bardzo skomplikowana. Trzeba nawet demontować podszybie. Koszt 400 zł za przednią oś i ok. 100 zł za tylną.

Wymiana amortyzatora

Wymiana łożyska koła

Typowy koszt: 150-200 zł

Operacja wymaga wymontowania piasty i wyciśnięcia łożyska na prasie, co może trwać nawet godzinę w przypadku jednej sztuki.

Łatwy przypadek: w przedniej osi Skody Octavii II piasta z łożyskiem jest odkręcana. Koszt ok. 80 zł.

Trudny przypadek: w przypadku tylnej osi Volkswagena Sharana 4×4 wymiana łożyska kosztuje nawet 300 zł.

Wymiana łożyska koła

Wymiana wahacza zawieszenia

Typowy koszt: 100-150 zł

Standardowa wymiana wahacza opiera się na odłączeniu sworznia zwrotnicy, łącznika stabilizatora i odkręceniu dwóch śrub poduszek wahacza. Może zająć więcej czasu przy autach z układem wielowahaczowym, gdzie jest gorszy dostęp.

Łatwy przypadek: Fiat Seicento – operacja kosztuje 60 zł.

Trudny przypadek: w Audi A4 z wielowahaczowym układem koszt to 250 zł.

Wymiana wahacza

Wymiana katalizatora spalin

Typowy koszt: 150-200 zł

W zależności od tego, czy stosuje się katalizator-zamiennik, czy też uniwersalny, przykręca się go lub wycina i spawa.

Łatwy przypadek: Peugeot 306 to model, w którym katalizator jest w łatwo dostępnym miejscu, pod autem. Koszt: 100 zł.

Trudny przypadek: w Suzuki Swifcie katalizator jest schowany w kolektorze. Trzeba wymontować kolektor i rozcinać obudowę. Koszt: 250 zł.

Jak tanio wyczyścić katalizator?

Katalizator Bosal

Wymiana tarcz hamulcowych

Typowy koszt: 150 zł

Najczęściej tarcze wymienia się wraz z klockami hamulcowymi. Wtedy koszt dotyczy kompletu obu tarcz i klocków na jednej osi.

Wymiana tarcz hamulcowych

Wymiana łączników stabilizatora

Typowy koszt: 60-100 zł

Prosta czynność, która w niektórych autach nie wymaga nawet zdjęcia kół. Koszty może podwyższyć zaawansowana korozja, uniemożliwiająca odkręcenie śrub. Przy braku komplikacji koszt wymiany pary łączników stabilizatora jednej osi zamyka się w kilkudziesięciu złotych.

Objawy zużytych łączników stabilizatora. Ile kosztuje wymiana?

Wymiana łączników stabilizatora

Wymiana osłony przegubu

Typowy koszt: 100-150 zł

Wymiana osłony przegubu wymaga rozłączenia piasty i wysunięcia z niej półosi. Podany koszt robocizny dotyczy jednej strony auta. Czasami konieczna jest korekta zbieżności.

Objawy zużytych przegubów półosi. Ile kosztuje wymiana?

Wymiana osłon półosi

Wymiana opon

Typowy koszt: 80-100 zł

Warsztaty czasami bezpodstawnie podwyższają koszty w przypadku wymiany opon na felgach aluminiowych. Kwota za taką usługę nie powinna przekraczać 100 złotych, a dodatkowo trzeba dopłacić jedynie w przypadku opon niskoprofilowych (profil nie niższy niż 50) i run-flat (do 50 zł).

Jak wybrać dobry serwis opon samochodowych?

Wymiana opon

Wymiana sworznia wahacza

Typowy koszt: 70-100 zł

Sworznie, występujące w wahaczach przedniej osi, najczęściej są do nich przykręcane. Wtedy wymiana nie powinna przekraczać 50 zł od sztuki, a koszt może wzrosnąć w przypadku, gdy trzeba rozwiercać nity np. w Fordzie Focusie.

Wymiana sworznia wahacza

Wymiana belki tylnego zawieszenia

Typowy koszt: 400 zł

Mimo, że belka podatna tylnego zawieszenia mocowana jest jedynie dwiema poduszkami, do jej wymontowania konieczny jest demontaż sprężyn, amortyzatorów, rozłączenie przewodów hamulcowych oraz połączeń czujników ABS-u. To w dużej mierze wpływa na wysoki koszt usługi.

Wymiana belki skrętnej

Wymiana klocków hamulcowych

Typowy koszt: 70-100 zł

Mechanicy często na tą czynność nie poświęcają zbyt dużo czasu. Jeżeli zacisk nie jest zapieczony, wymiana kompletu przedniej osi powinna oscylować w okolicy 60 zł. Gdy jednak konieczne jest rozruszanie i oczyszczenie prowadników oraz czyszczenie jarzma i zacisku, operacja trwa dłużej i będzie kosztować przynajmniej 80 zł. Klocki wymienia się zawsze na całej osi.

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych

Wymiana tłumika wydechu

Typowy koszt: 80 zł

Mechanicy zajmujący się wymianą wydechu przyzwyczajeni są pojawiającą się w ich okolicach korozją, utrudniającą operację. W przypadku samej wymiany robocizna nie powinna kosztować więcej niż 100 złotych. Kwota może wzrosnąć przy przeróbkach układu wydechowego.

Wymiana wydechu

Redakcja poleca:

Jakie są rodzaje zawieszeń w samochodach?

Co się psuje w zawieszeniu auta?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji