NowościAktualnościKoniec kolejnej epoki. BMW kończy produkcję legendarnych silników!

Koniec kolejnej epoki. BMW kończy produkcję legendarnych silników!

Niebawem do klientów trafią ostatnie sztuki BMW serii 7 z silnikami V12. Producent z Bawarii pożegna wyjątkowe jednostki napędowe limitowaną serią M760Li „The Final V12”.

BMW ma niemałe doświadczenie w projektowaniu 12-cylindrowych silników. Pierwsza tego typu jednostka napędowa (5.0 V12) pojawiła się w 1987 r. pod maską BMW serii 7 (E32). Stosowano ją również w pierwszym wcieleniu „Ósemki” (E31). W kolejnych odmianach potężnych silników z Bawarii stopniowo rosła pojemność skokowa i moc, by w ostatnim wariancie N74 stać się już 6,6-litrowym V12 o mocy ponad 600 KM. Właśnie taki „potwór” zagościł pod maską aktualnie produkowanej „Siódemki”, ukryty pod oznaczeniem M760Li. Niemiecką „V-dwunastkę” już od lat 90. montowano również do Rolls-Royce-ów.

BMW M760Li V12 (2)

Aktualnie jesteśmy świadkami upadku kolejnego bastionu w świecie motoryzacji – BMW ogłosiło definitywne wygaszenie produkcji 12-cylindrowego silnika na rynku, gdzie przetrwał „do końca”, mianowicie w Stanach Zjednoczonych. Z polskiej oferty odmiana M760Li wycofana została bowiem już jesienią 2020 r. Ostatnie wyprodukowane BMW z silnikami V12 nie odejdzie jednak „po cichu”. Producent planuje przygotować pożegnalną serię „The Final V12”, złożoną z zaledwie 12 samochodów – ale takich, by nie ulegało wątpliwości, że pochodzą z limitowanej edycji. Poza licznymi oznaczeniami i ogromnymi możliwościami personalizacji istotne będzie również, do kogo trafią ostatnie „V-dwunastki”. Pojawią się na wyłącznie na rynku amerykańskim, a pierwszeństwo zakupu otrzymają osoby, które od wielu lat systematycznie kupowali „Siódemki” z V12.

BMW M760Li V12 (2)

Czym się będzie wyróżniać „pożegnalna” edycja serii 7 V12? Plakietkami i innymi oznaczeniami limitowanej wersji (w tym „1/2/3/… OF 12” na konsoli środkowej), lakierem z palety BMW Individual i różnymi kolorami felg czy zacisków hamulcowych, które przyszły właściciel wybierze sam.

Ostatnie wyprodukowane niemieckie V12 będą 609-konnymi jednostkami o pojemności 6,6 litra, które rozpędzają limuzynę BMW do 100 km/h w 3,7 sekundy. Samochody trafią do klientów w lipcu 2022 r.

Polecamy również:

Wyjątkowy projekt: BMW serii 3 E36 Compact z silnikiem V12!

Bawarskie arcydzieło: silnik V16 w BMW serii 7

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji