Proces elektryfikacji motoryzacji przybiera na sile. Po samochodach osobowych przyszedł czas na ciężarówki. Mercedes już udostępnił klientom eActrosa.
Możliwości i przydatność auta do pracy sprawdzi firma Logistik Schmitt. 25-tonowa ciężarówka będzie eksploatowana w transporcie wahadłowym do transportu obudów skrzyń biegów pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim a zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Oznacza to dzienny przebieg 168 km w trzyzmianowym trybie pracy. Deklarowany przez producenta zasięg wynosi 200 km. Nie można też zapominać o możliwości doładowania akumulatorów podczas załadunku i rozładunku, co tworzy dodatkową rezerwę zasięgu. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).
Redakcja poleca: Zasięg samochodów elektrycznych
W planach są też jazdy porównawcze z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych w ramach projektu eWayBW. Przez okres od jednego do dwóch tygodni eActros będzie pokonywał dokładnie tę trasę, którą wyposażono w napowietrzne linie trakcyjne (mimo że Daimler nie planuje w tej chwili prac nad ciężarówką zasilaną z sieci napowietrznej). Jako neutralny punkt wyjścia do porównania obu koncepcji posłuży konwencjonalny Actros z silnikiem wysokoprężnym zgodnym z normą emisji spalin Euro VI, który zostanie wyposażony w systemy pomiarowe i będzie poruszał się po trasie projektu linii napowietrznej. W ten sposób porównane zostanie zużycie energii elektrycznej w elektrycznych samochodach ciężarowych – napędzanych akumulatorowo i z napowietrznej linii trakcyjnej – ze zużyciem paliwa ciężarówki napędzanej silnikiem wysokoprężnym.
Warto dodać, że nie są to pierwsze testy eActrosa. W firmach spedycyjnych z Niemiec i Szwajcarii elektryczna ciężarówka pokonała już kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – nierzadko z pełnym ładunkiem oraz w skrajnie niskich lub wysokich temperaturach. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa zaplanowano na 2021 rok.
Elektryczny eActros jest zbudowany na ramie Actrosa. Architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi. Każdy z nich osiąga moc 171 KM i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11 000 Nm ‒ moment, który nie ustępuje sile konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh.