Proces elektryfikacji motoryzacji przybiera na sile. Po samochodach osobowych przyszedł czas na ciężarówki. Mercedes już udostępnił klientom eActrosa.

Możliwości i przydatność auta do pracy sprawdzi firma Logistik Schmitt. 25-tonowa ciężarówka będzie eksploatowana w transporcie wahadłowym do transportu obudów skrzyń biegów pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim a zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Oznacza to dzienny przebieg 168 km w trzyzmianowym trybie pracy. Deklarowany przez producenta zasięg wynosi 200 km. Nie można też zapominać o możliwości doładowania akumulatorów podczas załadunku i rozładunku, co tworzy dodatkową rezerwę zasięgu. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).

Redakcja poleca: Zasięg samochodów elektrycznych

W planach są też jazdy porównawcze z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych w ramach projektu eWayBW. Przez okres od jednego do dwóch tygodni eActros będzie pokonywał dokładnie tę trasę, którą wyposażono w napowietrzne linie trakcyjne (mimo że Daimler nie planuje w tej chwili prac nad ciężarówką zasilaną z sieci napowietrznej). Jako neutralny punkt wyjścia do porównania obu koncepcji posłuży konwencjonalny Actros z silnikiem wysokoprężnym zgodnym z normą emisji spalin Euro VI, który zostanie wyposażony w systemy pomiarowe i będzie poruszał się po trasie projektu linii napowietrznej. W ten sposób porównane zostanie zużycie energii elektrycznej w elektrycznych samochodach ciężarowych – napędzanych akumulatorowo i z napowietrznej linii trakcyjnej – ze zużyciem paliwa ciężarówki napędzanej silnikiem wysokoprężnym.

Silniki elektryczne znajdują się przy piastach kół. Każdy rozwija 485 Nm. Dzięki przekładni na koła trafia jednak znacznie większy moment obrotowy.

Warto dodać, że nie są to pierwsze testy eActrosa. W firmach spedycyjnych z Niemiec i Szwajcarii elektryczna ciężarówka pokonała już kilkadziesiąt tysięcy kilometrów – nierzadko z pełnym ładunkiem oraz w skrajnie niskich lub wysokich temperaturach. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa zaplanowano na 2021 rok.

Elektryczny eActros jest zbudowany na ramie Actrosa. Architektura tego pojazdu została całkowicie dostosowana do napędu elektrycznego i charakteryzuje się wysokim udziałem specjalnych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi. Każdy z nich osiąga moc 171 KM i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po przełożeniu daje to 2 x 11 000 Nm moment, który nie ustępuje sile konwencjonalnych ciężarówek. Energii dostarczają eActrosowi akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh.

Oceny czytelników
[Głosów: 3 Średnia: 2.7]

1 KOMENTARZ

  1. No to czekamy niecierpliwie aż eActros pojawi się w naszych polskich salonach – w Siedlcach lub emilianowie. Może w ramach testu będzie można się nim przejechac 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here