OponyKoło dojazdowe czy koło zapasowe? Zalety i wady obu rozwiązań

Koło dojazdowe czy koło zapasowe? Zalety i wady obu rozwiązań

Na wypadek uszkodzenia opony dobrze jest mieć w samochodzie koło zapasowe. Pojawia się jednak pytanie, jakie wybrać – pełnowymiarowe czy dojazdowe? Przedstawiamy zalety i wady obu rozwiązań.

Kiedyś koło zapasowe było standardem w każdym aucie, natomiast dziś coraz częściej jest oferowane jako wyposażenie dodatkowe. Zamiast niego producenci powszechnie stosują teraz zestawy naprawcze z kompresorem, jednak one nie zawsze się sprawdzają. W dodatku jeśli w wyniku np. wjechania w dziurę w jezdni uszkodzeniu ulegnie także felga, jedynym wyjściem pozostaje wezwanie pomocy drogowej i oczekiwanie na poboczu na przyjazd lawety.

Dlatego jeśli nasz samochód nie jest fabrycznie wyposażony w koło zapasowe, warto rozważyć jego zakup. Na początek jednak należy upewnić się, czy w bagażniku na pewno mamy miejsce na „zapas” – w autach z oponami typu runflat producenci zazwyczaj całkowicie rezygnują z wnęki pod podłogą kufra, z kolei w hybrydach często właśnie tam umieszczony jest akumulator trakcyjny.

Pełnowymiarowe koło zapasowe

Pełnowymiarowe koło zapasowe ma co do zasady taki sam rozmiar jak fabryczne ogumienie, dzięki czemu nie wpływa negatywnie na prowadzenie auta czy działanie systemu ABS. Trzeba jednak pamiętać, że na „zapasie” zwykle założona jest letnia opona, co może mieć duże znaczenie zimą. Ponadto warto regularnie sprawdzać ciśnienie w kole zapasowym, aby w sytuacji awaryjnej nie okazało się, że nie da się na nim jechać, bo nie ma powietrza.

W razie złapania gumy samo koło zapasowe nie wystarczy. Przed podróżą upewnijmy się, że mamy także wszystkie niezbędne narzędzia i podnośnik.

Pełnowymiarowe koło zapasowe – zalety

  • W przypadku przebicia opony czy uszkodzenia felgi pozwala kontynuować jazdę, bez konieczności wzywania pomocy drogowej.
  • Pełnowymiarowy „zapas” ma z reguły takie same parametry co pozostałe koła i pozwala na jazdę z dowolną prędkością nawet na długim dystansie.
  • W optymalnych warunkach wymiana koła trwa 10-15 minut.

Pełnowymiarowe koło zapasowe – wady

  • Samodzielna wymiana koła jest możliwa tylko na twardym, równym terenie, tak aby można było bezpiecznie podstawić podnośnik, a samochód nie stoczył się.
  • Do wymiany koła potrzeba sporo siły – pełnowymiarowy „zapas” ze stalową felgą waży zazwyczaj więcej niż aluminiowe koło, samo podniesienie auta też wymaga wysiłku.
  • Podczas wymiany koła łatwo się ubrudzić – niezbędne będą rękawiczki i np. plastikowy worek, w który można zapakować zdjęte koło.
  • Jeśli samochód porusza się na kołach zimowych, a na „zapasie” mamy letnią oponę, to ze względów bezpieczeństwa rozsądniej jest nie rozpędzać się do maksymalnej dopuszczalnej prędkości.
  • Dodatkowo jeśli na „zapasie” jest założona inna opona niż na pozostałych kołach, to prowadzenie auta może się pogorszyć, a komfort jazdy obniżyć.

Koło dojazdowe

Koło dojazdowe ma zazwyczaj mniejszą średnicę i jest węższe od fabrycznego ogumienia. Dlatego też, zgodnie ze swoją nazwą, służy jedynie do jazdy na krótkim dystansie, np. do najbliższego wulkanizatora czy serwisu. Ponadto należy pamiętać o dwóch kwestiach. Po pierwsze, ze względów bezpieczeństwa na „dojazdówce” można jechać z prędkością maks. 80 km/h. Po drugie, tak jak w przypadku pełnowymiarowego koła, trzeba regularnie kontrolować ciśnienie w oponie.

Dzięki niewielkim rozmiarom koło dojazdowe zajmuje znacznie mniej miejsca w bagażniku.

Koło dojazdowe – zalety

  • Dojazdowe koło zapasowe jest mniejsze od standardowego, dzięki czemu zajmuje mniej miejsca w bagażniku.
  • „Dojazdówka” jest lżejsza od pełnowymiarowego koła i łatwiej ją założyć.
  • Koło dojazdowe jest tańsze od pełnowymiarowego „zapasu”.

Koło dojazdowe – wady

  • Tak jak w przypadku pełnowymiarowego koła, samodzielny montaż „dojazdówki” wymaga optymalnych warunków (równy teren, twarde podłoże).
  • Po założeniu „dojazdówki” uszkodzone koło może nie mieścić się we wnęce w bagażniku.
  • Koło dojazdowe pozwala kontynuować jazdę z maksymalną prędkością do 80 km/h.
  • „Dojazdówka” ma inny rozmiar od pozostałych kół, w związku z czym mogą pojawić się problemy z prawidłowym działaniem ABS czy ESP.
  • Z tego samego powodu system kontroli ciśnienia w oponach również może informować o usterce.
  • Ze względu na to, że koło dojazdowe jest węższe (czyli powierzchnia styku opony z nawierzchnią jest mniejsza), zaleca się, aby unikać nagłych manewrów i gwałtownego hamowania, bo łatwiej wpaść w poślizg.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji