Skoda Klement

Dwukołowy koncepcyjny pojazd Skody ma odpowiadać na wyzwania tzw. mikromobilności. Wyposażono go m.in. w system odzyskiwania energii z hamowania oraz hydrauliczne hamulce z ABS-em.

Skoda Klement to kolejny krok marki w kierunku rozwoju usług z zakresu elektromobilności. Producent deklaruje, że w epokę elektromobilności wkracza „całościowo” – nie ogranicza się wyłącznie do poszerzenia swojej oferty samochody elektryczne i hybrydy plug-in, ale tworzy też ekosystem usług i wszelkiego rodzaju rozwiązań z tej dziedziny.

Niedawno Skoda zaprezentowała dwa pierwsze modele z nowej submarki iV: Superb iV z hybrydowym napędem plug-in oraz w pełni elektryczny wariant miejskiego Citigo. Klement – dwukołowy pojazd koncepcyjny na prąd – może natomiast stanowić odpowiedź na wyzwania mikromobilności, czyli ekologicznego przemieszczania się na terenie miast, szczególnie w obszarach niedostępnych dla samochodów.

Skoda Klement
Skoda Klement elektryczny moped

Skoda Klement korzysta z elektrycznego silnika o mocy 4 kW (ok. 5,5 KM), który pozwala osiągnąć prędkość do 45 km/h. Dzięki swojej „rowerowej” konstrukcji i zwinności pojazd może stanowić przydatny środek transportu służący do dojeżdżania do pracy lub przedostania się przez zakorkowane części miasta.

Klement jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 1250 Wh – w rezultacie na jednym ładowaniu może pokonać do 62 km. Akumulator można naładować, podłączając go do standardowego gniazdka. Co więcej, część energii będzie uzupełniania w trakcie jazdy za sprawą odzyskiwania energii podczas hamowania.

Nowy koncept Skody wyróżnia się bardzo intuicyjną obsługą. Poruszanie i sterowanie nim przypomina standardową jazdę rowerem, jednak zamiast pedałów pod stopami zainstalowano dwa panele służące do kontrolowania prędkości. Naciskając panele do przodu, przyspieszamy, z kolei przenosząc ciężar na ich tył, jesteśmy w stanie zahamować. Układ hamulcowy wyposażono w system ABS, który pozwala zachować kierowalność podczas hamowania i ominąć przeszkodę.

W konstrukcji Klementa Skoda zastosowała lekkie aluminium, przez co pojazd ma ważyć ok. 25 kg i zapewnić łatwość manewrowania. Wyposażono go w energooszczędne oświetlenie LED, obejmujące przedni reflektor, światło dzienne, światło hamowania oraz kierunkowskazy zintegrowane ze wspomnianymi wcześniej panelami.

Czy Skoda Klement trafi do produkcji? Inżynierowie producenta chcą dalej pracować nad pojazdem i zastosować w nim systemy bezpieczeństwa dostępne w samochodach Skody, np. możliwości szybkiego wybierania połączenia alarmowego, funkcję Coming Home, a także dopasować opony do jeszcze bardziej komfortowej i cichszej jazdy.

Skoda Klement
Skoda Klement
Oceny czytelników
[Głosów: 4 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here