OponyKilkanaście metrów różnicy! Tak „hamują” najlepsze i najgorsze opony

Kilkanaście metrów różnicy! Tak „hamują” najlepsze i najgorsze opony

O klasie opony dobitnie świadczą parametry drogi hamowania. Oto mistrzowie i przegrani w tej dziedzinie. Które z 50 opon letnich „hamuje” najlepiej, a które najgorzej?

Kierowcy poszukujący opon do swojego samochodu powinni je rozpatrywać w wielu kategoriach, m.in. głośności, oporów toczenia i zachowania ogumienia w gorszych warunkach atmosferycznych. Kluczowy parametr pełni jednak droga hamowania, bowiem właśnie dzięki tym pomiarom dowiemy się, z jakimi oponami istnieje choć cień szansy na uniknięcie ewentualnego zderzenia.

Dlatego też Auto Bild – niemiecki magazyn motoryzacyjny przeprowadzający, tak jak nasza redakcja, własne testy opon samochodowych – prowadzi swego rodzaju „odsiew” ogumienia wyznaczającego się długimi drogami hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Według testujących opony przekraczające pewne odległości podczas hamowania nie wzbudzają wystarczającego zaufania, by zakwalifikować je do pełnowymiarowych testów. Co poniekąd jest prawdą: i tak nie miały by żadnych szans na odegranie znaczącej roli w profesjonalnym teście opon.

Droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni – test 50 opon letnich

Oto wyniki pomiarów drogi hamowania dla 50 opon samochodowych. Wykonano je zarówno na mokrej nawierzchni (z prędkości 80 km/h), jak i na suchym asfalcie (wtedy samochód hamował ze 100 km/h). O ile w lepszych warunkach różnice w metrach między najlepszym a najgorszym ogumieniem wynoszą maksymalnie kilka metrów, tak mokra nawierzchnia dobitnie obnaża słabe strony opon budżetowych: auto na nich zatrzyma się niemal 10 metrów dalej niż samochód z założonymi Bridgestone’ami.

W nomenklaturze Auto Bilda opony z „zielonymi” wynikami uznawane są za dobrze rokujące i trafiają do tzw. finału, czyli pełnowymiarowego testu opon. „Pomarańczowe” rezultaty znalazły się poza kwalifikacją, z kolei „czerwone” mieszczą się w gronie opon niepolecanych przez redakcję.

Droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni – test 50 opon letnich (Auto Bild)
Marka i model oponyIndeksDroga hamowania na mokrym (z 80 km/h)Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h)Suma
1Bridgestone Turanza T00594 W27,5 m35,8 m 63,3 m 
2Hankook Ventus Prime 494 W27,8 m35,8 m 63,6 m 
3Kumho Ecsta HS5298 W28,6 m35,7 m 64,3 m 
3Vredestein Ultrac94 W28,2 m36,1 m 64,3 m 
5Falken Ziex ZE310 Ecorun98 W27,9 m36,5 m 64,4 m 
6Nokian Waterproof98 W28,9 m35,7 m 64,6 m 
7Dunlop Sport Maxx RT298 W28,8 m36,1 m 64,9 m 
8Michelin Primacy 494 W29,3 m36,2 m 65,5 m 
8Toyo Proxes Comfort98 W29,6 m35,9 m 65,5 m 
10Nexen N’Fera Primus98 W28,6 m37,2 m 65,8 m 
11Fulda SportControl 298 Y29,4 m36,5 m 65,9 m 
12Kleber Dynaxer HP494 W29,9 m36,2 m 66,1 m 
12Sava Intensa UHP 298 W29,8 m36,3 m 66,1 m 
14Maxxis Premitra 5 HP594 W28,9 m37,3 m 66,2 m 
15Dębica Presto UHP 298 W29,8 m36,5 m 66,3 m 
16Goodyear Efficient Grip Performance 294 W29,7 m36,8 m 66,5 m 
17GT Radial FE2 SUV94 W29,7 m37,0 m 66,7 m 
18BF Goodrich Advantage98 W31,0 m36,3 m 67,3 m 
19Laufenn S Fit EQ+98 W31,9 m36,5 m 68,4 m 
20Goodride Zuper Ace SA-5798 W31,3 m37,3 m 68,6 m 
21Continental EcoContact 698 W32,7 m36,4 m 69,1 m 
22Mirage MR-18298 W31,8 m37,7 m 69,5 m 
23Yokohama BluEarth-GT AE5198 W32,2 m37,7 m 69,9 m 
24Tomket Sport 394 W32,8 m37,2 m 70,0 m 
25Cooper Zeon CS898 W31,3 m39,1 m 70,4 m 
25Infinity Ecomax98 W32,7 m37,7 m 70,4 m 
25Starmaxx Ultra Sport ST76098 W32,9 m37,5 m 70,4 m 
28Firestone Roadhawk94 W32,8 m37,7 m 70,5 m 
28Hifly HF80598 W32,0 m38,5 m 70,5 m 
30Tyfoon Successor 598 W32,1 m38,5 m 70,6 m 
31Roadstone Eurovis Sport 0494 W32,6 m38,7 m 71,3 m 
32Mazzini Eco605 Plus98 W32,4 m39,0 m 71,4 m 
33Delinte DH298 W32,6 m39,1 m 71,7 m 
34Uniroyal RainSport 598 W33,5 m38,4 m 71,9 m 
35General Tire Altimax One S98 W32,9 m39,3 m 72,2 m 
35Kormoran Ultra High Performance98 W34,9 m37,3 m 72,2 m 
35Platin RP420 Summer98 Y33,7 m38,5 m 72,2 m 
38Zeetex HP2000 VFM98 W33,9 m38,9 m 72,8 m 
39Aplus A60798 W33,9 m39,0 m 72,9 m 
39Novex Super Speed A398 W33,5 m39,4 m 72,9 m 
41Semperit Speed-Life 398 W33,1 m40,0 m 73,1 m 
42Tracmax X-Privilo TX398 W34,3 m38,9 m 73,2 m 
42Viking ProTech NewGen98 W33,4 m39,8 m 73,2 m 
44Barum Bravirus 5HM94 W33,3 m40,0 m 73,3 m 
45Lassa Driveways94 W34,9 m39,0 m 73,9 m 
45Tomason Sportrace98 W34,7 m39,2 m 73,9 m 
47Imperial Ecosport 298 W33,8 m40,3 m 74,1 m 
48Rotalla Setula S-Race RU0198 W35,1 m39,8 m 74,9 m 
49Firemax FM60198 W36,0 m39,8 m 75,8 m 
50Atlas Sport Green 298 W36,6 m39,5 m 76,1 m 

Redakcja poleca także:

Nasz test opon letnich 205/55 R16 (2022)

Co to jest profil opony? Jaki wybrać?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji