O klasie opony dobitnie świadczą parametry drogi hamowania. Oto mistrzowie i przegrani w tej dziedzinie. Które z 50 opon letnich „hamuje” najlepiej, a które najgorzej?
Kierowcy poszukujący opon do swojego samochodu powinni je rozpatrywać w wielu kategoriach, m.in. głośności, oporów toczenia i zachowania ogumienia w gorszych warunkach atmosferycznych. Kluczowy parametr pełni jednak droga hamowania, bowiem właśnie dzięki tym pomiarom dowiemy się, z jakimi oponami istnieje choć cień szansy na uniknięcie ewentualnego zderzenia.
Dlatego też Auto Bild – niemiecki magazyn motoryzacyjny przeprowadzający, tak jak nasza redakcja, własne testy opon samochodowych – prowadzi swego rodzaju „odsiew” ogumienia wyznaczającego się długimi drogami hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Według testujących opony przekraczające pewne odległości podczas hamowania nie wzbudzają wystarczającego zaufania, by zakwalifikować je do pełnowymiarowych testów. Co poniekąd jest prawdą: i tak nie miały by żadnych szans na odegranie znaczącej roli w profesjonalnym teście opon.
Droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni – test 50 opon letnich
Oto wyniki pomiarów drogi hamowania dla 50 opon samochodowych. Wykonano je zarówno na mokrej nawierzchni (z prędkości 80 km/h), jak i na suchym asfalcie (wtedy samochód hamował ze 100 km/h). O ile w lepszych warunkach różnice w metrach między najlepszym a najgorszym ogumieniem wynoszą maksymalnie kilka metrów, tak mokra nawierzchnia dobitnie obnaża słabe strony opon budżetowych: auto na nich zatrzyma się niemal 10 metrów dalej niż samochód z założonymi Bridgestone’ami.
W nomenklaturze Auto Bilda opony z „zielonymi” wynikami uznawane są za dobrze rokujące i trafiają do tzw. finału, czyli pełnowymiarowego testu opon. „Pomarańczowe” rezultaty znalazły się poza kwalifikacją, z kolei „czerwone” mieszczą się w gronie opon niepolecanych przez redakcję.
Marka i model opony | Indeks | Droga hamowania na mokrym (z 80 km/h) | Droga hamowania na suchym (ze 100 km/h) | Suma | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Bridgestone Turanza T005 | 94 W | 27,5 m | 35,8 m | 63,3 m |
2 | Hankook Ventus Prime 4 | 94 W | 27,8 m | 35,8 m | 63,6 m |
3 | Kumho Ecsta HS52 | 98 W | 28,6 m | 35,7 m | 64,3 m |
3 | Vredestein Ultrac | 94 W | 28,2 m | 36,1 m | 64,3 m |
5 | Falken Ziex ZE310 Ecorun | 98 W | 27,9 m | 36,5 m | 64,4 m |
6 | Nokian Waterproof | 98 W | 28,9 m | 35,7 m | 64,6 m |
7 | Dunlop Sport Maxx RT2 | 98 W | 28,8 m | 36,1 m | 64,9 m |
8 | Michelin Primacy 4 | 94 W | 29,3 m | 36,2 m | 65,5 m |
8 | Toyo Proxes Comfort | 98 W | 29,6 m | 35,9 m | 65,5 m |
10 | Nexen N’Fera Primus | 98 W | 28,6 m | 37,2 m | 65,8 m |
11 | Fulda SportControl 2 | 98 Y | 29,4 m | 36,5 m | 65,9 m |
12 | Kleber Dynaxer HP4 | 94 W | 29,9 m | 36,2 m | 66,1 m |
12 | Sava Intensa UHP 2 | 98 W | 29,8 m | 36,3 m | 66,1 m |
14 | Maxxis Premitra 5 HP5 | 94 W | 28,9 m | 37,3 m | 66,2 m |
15 | Dębica Presto UHP 2 | 98 W | 29,8 m | 36,5 m | 66,3 m |
16 | Goodyear Efficient Grip Performance 2 | 94 W | 29,7 m | 36,8 m | 66,5 m |
17 | GT Radial FE2 SUV | 94 W | 29,7 m | 37,0 m | 66,7 m |
18 | BF Goodrich Advantage | 98 W | 31,0 m | 36,3 m | 67,3 m |
19 | Laufenn S Fit EQ+ | 98 W | 31,9 m | 36,5 m | 68,4 m |
20 | Goodride Zuper Ace SA-57 | 98 W | 31,3 m | 37,3 m | 68,6 m |
21 | Continental EcoContact 6 | 98 W | 32,7 m | 36,4 m | 69,1 m |
22 | Mirage MR-182 | 98 W | 31,8 m | 37,7 m | 69,5 m |
23 | Yokohama BluEarth-GT AE51 | 98 W | 32,2 m | 37,7 m | 69,9 m |
24 | Tomket Sport 3 | 94 W | 32,8 m | 37,2 m | 70,0 m |
25 | Cooper Zeon CS8 | 98 W | 31,3 m | 39,1 m | 70,4 m |
25 | Infinity Ecomax | 98 W | 32,7 m | 37,7 m | 70,4 m |
25 | Starmaxx Ultra Sport ST760 | 98 W | 32,9 m | 37,5 m | 70,4 m |
28 | Firestone Roadhawk | 94 W | 32,8 m | 37,7 m | 70,5 m |
28 | Hifly HF805 | 98 W | 32,0 m | 38,5 m | 70,5 m |
30 | Tyfoon Successor 5 | 98 W | 32,1 m | 38,5 m | 70,6 m |
31 | Roadstone Eurovis Sport 04 | 94 W | 32,6 m | 38,7 m | 71,3 m |
32 | Mazzini Eco605 Plus | 98 W | 32,4 m | 39,0 m | 71,4 m |
33 | Delinte DH2 | 98 W | 32,6 m | 39,1 m | 71,7 m |
34 | Uniroyal RainSport 5 | 98 W | 33,5 m | 38,4 m | 71,9 m |
35 | General Tire Altimax One S | 98 W | 32,9 m | 39,3 m | 72,2 m |
35 | Kormoran Ultra High Performance | 98 W | 34,9 m | 37,3 m | 72,2 m |
35 | Platin RP420 Summer | 98 Y | 33,7 m | 38,5 m | 72,2 m |
38 | Zeetex HP2000 VFM | 98 W | 33,9 m | 38,9 m | 72,8 m |
39 | Aplus A607 | 98 W | 33,9 m | 39,0 m | 72,9 m |
39 | Novex Super Speed A3 | 98 W | 33,5 m | 39,4 m | 72,9 m |
41 | Semperit Speed-Life 3 | 98 W | 33,1 m | 40,0 m | 73,1 m |
42 | Tracmax X-Privilo TX3 | 98 W | 34,3 m | 38,9 m | 73,2 m |
42 | Viking ProTech NewGen | 98 W | 33,4 m | 39,8 m | 73,2 m |
44 | Barum Bravirus 5HM | 94 W | 33,3 m | 40,0 m | 73,3 m |
45 | Lassa Driveways | 94 W | 34,9 m | 39,0 m | 73,9 m |
45 | Tomason Sportrace | 98 W | 34,7 m | 39,2 m | 73,9 m |
47 | Imperial Ecosport 2 | 98 W | 33,8 m | 40,3 m | 74,1 m |
48 | Rotalla Setula S-Race RU01 | 98 W | 35,1 m | 39,8 m | 74,9 m |
49 | Firemax FM601 | 98 W | 36,0 m | 39,8 m | 75,8 m |
50 | Atlas Sport Green 2 | 98 W | 36,6 m | 39,5 m | 76,1 m |
Redakcja poleca także: