Z roku na rok wzrasta liczba miłośników jazdy na jednośladach – rowerach, motocyklach czy hulajnogach. Wiosną przybywa ich na drogach – a co za tym idzie, trzeba zachować większą uwagę na drodze. Oto, jak zachować bezpieczeństwo w trakcie wykonywania najbardziej newralgicznych manewrów.

W dzisiejszych czasach po drogach poruszają się nie tylko samochody, ale także motocykle i coraz więcej rowerów. Skoda, której początki związane są z produkcją i serwisem rowerów, pielęgnuje dobre relacje drogowe między rowerzystami a kierowcami – nie tylko doskonali własne produkty, ale także edukuje uczestników ruchu na temat bezpieczeństwa na drodze.

Badania przeprowadzone przez zespół ekspertów z działu bezpieczeństwa ruchu drogowego Skoda wraz z czeską policją, firmami sportowymi zajmującymi się bezpieczeństwem, firmami odzieżowymi Garmin i POC oraz Jiřím Ježkiem, światowej sławy kolarzem paraolimpijskim, pozwoliły zidentyfikować najbardziej ryzykowne sytuacje drogowe przy udziale rowerzystów i kierowców.

1. Poruszanie się rowerem wzdłuż pasa zaparkowanych samochodów

Po pierwsze, podróżujący, którzy wysiadają od strony kierowcy z samochodu zaparkowanego równolegle przy ulicy, powinni zwrócić uwagę, czy nie nadjeżdża żaden pojazd – także rower, który może być mniej widoczny. Również rowerzysta powinien zachować bezpieczny dystans od zaparkowanych aut, aby uniknąć gwałtownego hamowania czy zderzenia. Najniebezpieczniejsze są gwałtownie otwierające się drzwi, albo samochody niespodziewanie włączające się do ruchu.

2. Wyprzedzanie

Kierowcy zobowiązani są zachować bezpieczny odstęp podczas wyprzedzania. W przypadku mijania rowerzystów lub innych użytkowników jednośladów odstęp powinien wynosić minimum 1 metr. Należy zasygnalizować manewr kierunkowskazem, tak by ostrzec innych kierowców o wyprzedzanych pojazdach.

Rowerzyści mogą wyprzedzać pojazdy zarówno z lewej, jak i prawej strony. Wyprzedzanie z prawej dotyczy jednak tylko wolno jadących samochodów, stojących w korku czy zbliżających się do świateł.

3. Skręcanie

Jednym z bardziej newralgicznych manewrów na drodze z udziałem kierowców i rowerzystów jest skręcanie. Kierowcy skręcający w prawo powinni upewnić się, że z tyłu nie zbliża się żaden rowerzysta, któremu mógłby zajechać drogę. Należy pamiętać, że niezależnie od tego, czy wzdłuż ulicy biegnie ścieżka rowerowa, czy nie, kierujący rowerem ma pierwszeństwo. Ta sama zasada tyczy się sytuacji, kiedy kierowca sygnalizuje skręt w lewo na jednokierunkowej ulicy, na której wydzielony jest kontrapas.

kontrapas rowerowy
Kontrapas rowerowy, fot. Wikipedia.

4. Bądź widoczny i bezpieczny

Rowerzyści powinni być dobrze widoczni na drodze, dlatego powinni zadbać nie tylko o sprawne światła rowerowe, ale także odblaski na odzieży. Dodatkowo, warto pamiętać o kasku, który w razie wypadku ochroni głowę przed stłuczeniem.

Skoda regularnie wprowadza do swoich pojazdów rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, które wspierają kierowców w różnych sytuacjach drogowych. Jedną z funkcji, wyjątkowo przydatną w sytuacjach opisanych powyżej, jest SIDE ASSIST – system z możliwością monitorowania martwych punktów wraz z adaptacyjnym tempomatem i system wspomagania pasa ruchu.

System SIDE ASSIST jest w stanie wykryć wyprzedający nas samochód lub pojazd znajdujący się w martwym polu już z odległości 70 m. W razie zagrożenia kolizją system uruchamia widoczne, ale niedekoncentrujące kierowcy sygnały ostrzegawcze. Integralną częścią SIDE ASSIST jest REAR TRAFFIC ALERT, informujący o pojazdach zbliżających się z boku, a w przypadku braku reakcji kierowcy, automatycznie uruchamiający hamulce – tłumaczy Radosław Jaskulski, trener ŠKODA Auto Szkoła.

Oceny czytelników
[Głosów: 1 Średnia: 4]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here