kia xceed mazda cx-30 test 2020 przód

Dwa samochodowe mieszańce – Kia XCeed i Mazda CX-30 plasują się gdzieś pomiędzy typowymi hatchbackami a SUV-ami. Z jednej strony mają zwarte nadwozia, z drugiej – zwiększony prześwit i „bojową” stylizację. Ile w tym mody, a ile sensu?

Kia XCeed i Mazda CX-30 to typowe crossovery, czyli auta łączące cechy pojazdów z różnych segmentów. Słowo „crossover” w języku angielskim oznacza mieszankę, krzyżówkę. Coś, co łączy różne style albo koncepcje.

Crossovery stanowią swego rodzaju „superrasę” samochodów, do której zaliczają się zarówno SUV-y, jak i uterenowione kombi czy hatchbacki. Innymi słowy, każdy SUV jest crossoverem, ale nie każdy crossover jest SUV-em.

Niedawno do grona crossoverów dołączyły dwie azjatyckie nowości: Kia XCeed oraz Mazda CX-30. Porównujemy XCeeda z 1,4-litrowym benzynowym silnikiem turbo T-GDI o mocy 140 KM i 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową 7DCT w wersji wyposażenia XL (na zdjęciach wystąpiła odmiana L) oraz CX-30 z 2-litrową jednostką wolnossącą Skyactiv-G o mocy 122 KM i 6-biegowym automatem w wersji Hikari. Oba modele dysponują napędem na przednie koła (zresztą napęd 4×4 można dokupić tylko do Mazdy).

kia xceed mazda cx-30 test 2020 tył

Kia XCeed, Mazda CX-30: nadwozia

Kia XCeed nie pozostawia wątpliwości co do swojego pochodzenia – jest po prostu podniesionym hatchbackiem. Choć od klasycznego Ceeda różnią ją niemal wszystkie panele karoserii (poza przednimi drzwiami) i większy prześwit (17,5 cm z obręczami o średnicy 16” i 18,5 cm z „osiemnastkami”), to zasadnicza bryła pozostała bez zmian. Także pod względem wysokości nadwozia – 150 cm – XCeedowi bliżej do kompaktowych hatchbacków niż SUV-ów.

kia xceed test 2020
Bazowy XCeed na felgach 16″ ma 16,5 cm prześwitu, a wersje L i XL z obręczami 18″ – 17,5 cm. Napęd 4×4 nie jest dostępny.

Mazda CX-30 bardziej przypomina SUV-a, ale i tu nietrudno dopatrzeć się podobieństw do „trójki” hatchback – wystarczy spojrzeć na mocno pochyloną tylną szybę. Nadwozie auta jest nieco wyższe niż XCeeda, ale 154 cm to nadal sporo mniej niż wynosi norma wśród kompaktowych SUV-ów (ok. 160-165 cm). Prześwit CX-30 wynosi ok. 17,5 cm.

mazda cx-30 test 2020
Mazda CX-30 udowadnia, że nawet samochód z masywnymi plastikowymi osłonami może wyróżniać się atrakcyjną stylizacją. 17,5 cm prześwitu, napęd 4×4 w opcji.

Poza tym Kia jest nieco szersza od Mazdy (183 wobec 180 cm). Długości nadwozia i rozstawy osi są już bardzo zbliżone. Szkoda, że w obu autach zabrakło osłon progów zintegrowanych z dolnymi partiami drzwi – przez błoto osadzające się na progach nietrudno pobrudzić sobie nogawki. Także wsiadanie i wysiadanie nie jest tak wygodne jak w przypadku wyższych, bardziej pudełkowatych SUV-ów. Paradoksalnie lepiej wypada tu niższa Kia, która ma większy otwór tylnych drzwi. Obła linia dachu Mazdy sprawia, że osoby niezaznajomione z pojazdem muszą uważać, by nie zawadzić głową o słupek.

Kia XCeed, Mazda CX-30: wnętrza

Pod względem przestronność kabiny oba modele oferują zbliżone warunki – bardzo dobre z przodu i przeciętne z tyłu. Subiektywnie Mazda jest nieco bardziej klaustrofobiczna z powodu mocno pochylonych przednich słupków. Kia XCeed zapewnia podróżującym więcej „powietrza” nad głowami, ale ma to swoją cenę w przypadku pasażerów drugiego rzędu siedzeń: nisko zamocowana kanapa nie zapewnia im odpowiedniego podparcia ud. CX-30 oferuje lepsze warunki podróży z tyłu. I tam siedzisko nie jest zbyt długie, ale przynajmniej zamontowano je wyżej.

Kia XCeed, Mazda CX-30: bagażniki

Także pod względem możliwości transportowych oba modele oferują zbliżone możliwości. Pojemność bagażnika Kii XCeed wynosi 426 l, czyli o symboliczne 4 l mniej niż Mazda CX-30 (430 l).

Kia wygrywa jednak funkcjonalnością. Ma podwójną podłogę, niższą krawędź załadunku i haki na torby, a jej tylna klapa podnosi się wyżej. W Maździe brakuje akcesoriów do mocowania drobniejszych przedmiotów. Jej bagażnik jest za to bardziej foremny i wykończony lepszej jakości wykładziną, a seryjna specyfikacja już od drugiej wersji elektrycznie sterowanie pokrywy bagażnika (w Kii: tylko topowy wariant XL).

Kia XCeed, Mazda CX-30: ergonomia, obsługa

Kierowca CX-30 jest przyjemnie „obudowany” kokpitem i może cieszyć się lepszą widocznością – przednie słupki odseparowano od mocowań lusterek bocznych, a tylna szyba jest nieco większa niż u rywala z Korei. W dodatku fotel Mazdy zamocowano wyżej, bardziej jak w SUV-ie.

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G Hikari - deska rozdzielcza kokpit
Kokpit Mazdy łączy szlachetne wykonanie z bezproblemową obsługą. Cyfrowe zegary mają analogową formę.

W Kii XCeed siedzi się niżej, trochę jak w zwyczajnym hatchbacku. Koreański crossover oferuje jednak nieco lepszą ergonomię i większe możliwości dopasowania pozycji za kierownicą do swoich potrzeb. Fotel jest tu bardziej anatomiczny i obszerniejszy. Pochylenie oparcia reguluje się płynnie, a zagłówki mają dwupłaszczyznową regulację, jak w znacznie droższych autach. Oba przednie siedzenia wyposażono w regulację podparcia lędźwiowego.

Kia XCeed 1.4 T-GDI XL - deska rozdzielcza kokpit
Doskonale rozplanowany i porządnie wykonany kokpit Kii – ale nie z tak okazałych materiałów jak ten w Maździe.

Jeśli chodzi o przejrzystość obsługi, znowu mamy remis. Oba samochody mają nieskomplikowane, funkcjonalne systemy multimedialne (w Kii z ekranem dotykowym, w Maździe – sterowany kontrolerem) oraz rozsądnie rozlokowane instrumenty. Szkoda, że w CX-30 indukcyjną ładowarkę dla smartona umieszczono w podłokietniku. W XCeedzie zlokalizowano ją w zasięgu ręki, ale jest dostępna tylko w topowej wersji.

Mazda bez wątpienia góruje nad Kią w kategorii jakości wykończenia. Okładziny udające metal są tu bardziej „metalowe”, a skóra – bardziej „skórzana”. W kokpicie panuje atmosfera klasy premium, którą wzmacnia oszczędne wzornictwo. Okładziny we wnętrzu XCeeda zmontowane bardzo porządnie, ale tworzywa nie są tu tak efektowne ani miłe w dotyku jak w CX-30.

Kia XCeed, Mazda CX-30: silniki

W dziedzinie napędu Kię od Mazdy dzieli już naprawdę wiele. XCeeda napędza zbudowany w duchu downsizingu silnik 1.4 turbo (140 KM) połączony z dwusprzęgłową skrzynią o 7 przełożeniach.

Mazda korzysta z wolnossącej jednostki o większej pojemności (2.0, 122 KM), współpracującej z układem mikrohybrydowym, oraz tradycyjnego 6-biegowego automatu. I tylko CX-30 za dopłatą występuje z napędem 4×4 (10 000 zł; w porównaniu wystąpiła jednak odmiana przednionapędowa).

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G Hikari - silnik
2-litrowy silnik odznacza się stonowaną reakcją, ale zapewnia wystarczające osiągi (lepsze niż deklaruje „fabryka”) i jest oszczędny. Z uwagi na 6-biegową skrzynię niezbyt nadaje się do jazdy autostradowej.

Wbrew pozorom bardziej „staroświecki” napęd CX-30 ma swoje zalety: automat pracuje płynniej, a silnik zużywa nieco mniej paliwa w zakresie dwucyfrowych prędkości. Osiągi są dużo lepsze niż podaje producent (przyspieszenie 0-100 km/h według pomiarów trwa o 0,5 s krócej, 10,7 zamiast 11,2 s) i wystarczą do sprawnej jazdy.

Ale turbodoładowany motor XCeeda zapewnia jeszcze lepsze osiągi przy ograniczonym hałasie, a przekładnia o większej rozpiętości przełożeń reaguje żwawiej. Kia bardziej nadaje się do jazdy autostradowej – wydatnie pomaga jej dodatkowy, siódmy bieg. W Maździe na autostradzie robi się nieprzyjemnie głośno, a skrzynia często redukuje przełożenie.

Kia XCeed 1.4 T-GDI XL - silnik
Mocniejsza jednostka 1.4 turbo Kii niemal wszystko robi lepiej: zapewnia lepsze osiągi, ma więcej momentu, a 7-biegowa skrzynia sprawia, że żwawiej reaguje na gaz i lepiej sprawdza się przy szybkiej jeździe. Spalanie – nieco wyższe niż rywalki.

Kia XCeed, Mazda CX-30: zawieszenie, komfort, prowadzenie

Na drodze niższa Kia okazuje się samochodem bardziej zwartym i bezpośrednim w reakcjach. Mimo że nie ma napędu 4×4, legitymuje się wystarczającą trakcją, a jej restrykcyjne ESP w zarodku gasi skłonności do wyjeżdżania przodem z zakrętu. Zaletą XCeeda jest cicha praca zawieszenia, które w dodatku filtruje nierówności skuteczniej niż to w CX-30.

Wyższa Mazda toporniej tłumi dziury i bardziej przechyla się w zakrętach, choć jej podwozie też ma spory ładunek dynamiki. Neutralne zachowanie pod obciążeniem sprawia, że system kontroli stabilności nie ma tu za dużo do roboty, dając kierowcy więcej swobody. Tak jak w Kii układ kierowniczy CX-30 jest nieco gąbczasty, ale pracuje nad wyraz precyzyjnie, a pedał hamulca zapewnia lepsze wyczucie.

Kia XCeed, Mazda CX-30: ceny, wyposażenie

Cenowo oba modele grają już raczej w lidze SUV-ów, a nie zwyczajnych hatchbacków. Testowana topowa wersja Mazdy o nazwie Hikari kosztuje 127,9 tys. zł, a Kia XCeed 1.4 T-GDI w wersji XL – 119,5 tys. zł, choć ta druga wymaga doposażenia w pakiet Premium za 6 tys. zł, obejmujący m.in. aktywny tempomat (cena rośnie wówczas do 125,5 tys. zł). Plus za bardzo bogate specyfikacje obu modeli oraz dobre warunki gwarancyjne (Mazda: 3 lata lub 100 tys. km, Kia: 7 lat lub 150 tys. km i pierwsze 3 lata bez limitu, choć z wyłączeniami).

Kia XCeed 1.4 T-GDI 7DCT, Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G AT6: podsumowanie porównania

Kia XCeed i Mazda CX-30 mają zwiększony prześwit, ale prowadzą się zwinnie niczym hatchbacki. Niestety nie są tak praktyczne jak SUV-y, np. pod względem wsiadania i wysiadania czy wielkości bagażników.

W porównaniu zwycięża Kia, która jest bardziej komfortowa, ma wszechstronniejszą przekładnię i niższą cenę. Mazda jest atrakcyjniej wykończona i bardziej przypomina typowego SUV-a, w dodatku na życzenie oferuje napęd 4×4.

kia xceed mazda cx-30 test 2020 opinie

Kia XCeed 1.4 T-GDI 7DCT, Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G AT6: dane techniczne, osiągi, spalanie, ceny
DANE TECHNICZNEKia XCeed 1.4 T-GDI 7DCTMazda CX-30 2.0 Skyactiv-G AT6
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowaR4/16/1353 cm³R4/16/1998 cm³
Moc140 KM/6000122 KM/6000
Maks. moment obrotowy242 Nm/1500213 Nm/4000
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówaut./7-biegowaaut./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość4,40/1,83/1,50 m4,40/1,80/1,54 m
Rozstaw osi2,65 m2,66 m
Średnica zawracania10,6 m10,6 m
Masa/ładowność1300/560 kg1347/610 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)426/1378 l430/1406 l
Poj. zbiornika paliwa50 l (Pb 95)51 l (Pb 95)
Opony (testowanego egzemplarza)235/45 R18215/55 R18
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna200 km/h186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s11,2 s
Średnie zużycie paliwa6,4 l/100 km6,6 l/100 km
DANE TESTOWE
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s10,7 s
Droga hamowania 100-0 km/h (hamulce ciepłe/zimne)35,4/35,2 m36,8/36,5 m
Poziom hałasu przy 50/100 km/h56,8/64,2 dB56,5/62,6 dB
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50)9,1/5,8/7,58,5/5,2/6,9
CENA
Cena119 400 zł
(XCeed 1.4 T-GDI 7DCT XL)
127 900 zł
(CX-30 2.0 Skyactiv-G AT6 Hikari)

Kia XCeed 1.4 T-GDI 7DCT, Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G AT6: punktacja i klasyfikacja końcowa
WYBÓR KIEROWCÓWMaks.
liczba pkt.
KiaMazda
NADWOZIE I WNĘTRZE
Wymiary wnętrza401714
Wykończenie i ergonomia201618
Wyciszenie1077
Bagażnik2077
SUMA904746
UKŁAD NAPĘDOWY
Osiągi201210
Praca silnika1087
Skrzynia biegów/napęd1087
Zużycie paliwa201617
SUMA604441
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Trzymanie się drogi201716
Komfort jazdy201715
Układ kierowniczy1078
SUMA504139
BEZPIECZEŃSTWO
Wyposażenie z zakr. bezp.201217
Hamulce1098
SUMA302125
SUMA (bez wyposażenia i kosztów)230153151
MIEJSCE12
WYPOSAŻENIE I KOSZTY
Cena zakupu402220
Poziom wyposażenia201714
Wyposażenie dodatkowe1032
SUMA704236
RAZEM300195187
MIEJSCE12

Kia XCeed 1.4 T-GDI 7DCT: galeria zdjęć

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-G AT6: galeria zdjęć

Oceny czytelników
[Głosów: 18 Średnia: 3.9]

2 KOMENTARZE

  1. Testowałem Mazdę cx30 i byłem rozczarowany, elektryczny hamulec przy ruszaniu puszczał z znacznym opóźnieniem powodując szarpnięcia, przejeżdżanie przez spawalnicze drogowe to horror

    • Elektryczny hamulec sluży tylko do postoju na miejscu parkingowym, co za różnica czy szarpie? Chyba nie zaciągasz ręcznego na światłach?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here