NowościPremieryNowa Kia EV9 – oficjalne zdjęcia i informacje

Nowa Kia EV9 – oficjalne zdjęcia i informacje

Za nami światowa premiera nowej Kii EV9. Według zapowiedzi ten elektryczny SUV będzie mógł przejechać blisko 550 km na jednym ładowaniu. Dowiedz się więcej o tym aucie.

Elektryfikacja w koreańskim wydaniu nabiera rozpędu. Do nowej rodziny elektrycznych modeli opartych na platformie E-GMP dołączył kolejny przedstawiciel. To Kia EV9, która robi wrażenie futurystycznym designem i funkcjonalnym wnętrzem, jak również możliwościami napędu. Opisywane auto będzie największym SUV-em marki w Europie, jednak trzeba jeszcze trochę poczekać, zanim trafi do sprzedaży. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat Kii EV9.

Kia EV9 (2024) – nadwozie, wymiary

Kia EV9 mierzy 501,0 cm długości, 198,0 cm szerokości i 175,5 cm wysokości, a odległość między osiami wynosi 310,0 cm. Wystarczy rzut oka na te wymiary, aby mieć odpowiedź na pytanie, czy nowy model zastąpi Sorento w ofercie koreańskiej marki. Z danych jasno wynika, że EV9 będzie pozycjonowana powyżej wspomnianego auta i trafi na szczyt gamy SUV-ów – jest o 20 cm dłuższa, o 8 cm szersza i o 5,5 cm wyższa, a do tego ma o 28,5 cm większy rozstaw osi. Pod względem gabarytów znacznie bliżej jej do niedostępnej w Europie Kii Telluride.

Kia EV9 (2024)

Nowy, elektryczny SUV z Korei został zaprojektowany zgodnie z filozofią „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, a jego wygląd jest zaskakująco bliski prototypowej Kii Concept EV9 z 2021 roku. Masywna, kanciasta sylwetka kojarzy się ze wspomnianym Telluride, a także… konkurencyjnym Volvo EX90. W projekcie nadwozia dominują geometryczne kształty, proste linie i gładkie powierzchnie.

Najbardziej efektownie prezentuje się przód auta, którego głównym elementem jest tzw. cyfrowa twarz tygrysa. Podkreślają ją pionowe reflektory wraz innowacyjnymi światłami do jazdy dziennej Star Map LED, których wzór można zmieniać. Patrząc na EV9 z boku, uwagę zwracają przede wszystkim chowane klamki drzwi i podnosząca się ku tyłowi dolna krawędź szyb. W tylnej części nadwozia również zrezygnowano ze zbędnych ozdobników, a wygląd lamp nawiązuje do przednich świateł.

Kia EV9 (2024)

Kia EV9 (2024) – wnętrze, deska rozdzielcza

Połączenie ponad trzymetrowego rozstawu osi z całkowicie równą podłogą przekłada się na dużą ilość miejsca dla pasażerów we wszystkich trzech rzędach siedzeń. Klienci będą mieli do wyboru wnętrze w konfiguracji sześcio- oraz siedmiomiejscowej. Przednie fotele mają wszechstronną regulację i odchylane oparcia, dzięki czemu pomagają zrelaksować się np. podczas ładowania. W środkowym rzędzie w zależności od wersji znajdziemy kanapę lub dwa indywidualne siedzenia, które można obrócić o 180 stopni, zamieniając kabinę w salon. W trzecim rzędzie udało się wygospodarować dwa pełnowymiarowe miejsca z uchwytami na kubki i portami USB dla pasażerów.

Do wykończenia wnętrza użyto przyjaznych środowisku, pochodzących z recyklingu materiałów, całkowicie rezygnując z naturalnej skóry. Projektanci postawili na minimalizm i prosty design. Ograniczono liczbę fizycznych przycisków, zostawiając wyłącznie te do obsługi podstawowych funkcji, jak regulacja temperatury i siły nawiewu czy głośności radia. Kokpit składa się z trzech umieszczonych w jednej linii wyświetlaczy – 12,3-calowego cyfrowego zestawu wskaźników, 5-calowego panelu klimatyzacji oraz 12,3-calowego ekranu multimediów. Pomiędzy kierowcą a pasażerem umieszczono wysoki tunel środkowy, w którym znalazły się liczne schowki.

Kia EV9 (2024)

Kia EV9 (2024) – silniki

Kia EV9 będzie oferowana w czterech wersjach silnikowych, a w 2025 roku powinniśmy poznać jeszcze piąty wariant – topową odmianę GT.

  • Standard Range RWD (218 KM, 350 Nm) z akumulatorem o pojemności 76,1 kWh i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s
  • Long Range RWD (204 KM, 350 Nm) z akumulatorem o pojemności 99,8 kWh i tylnym napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
  • Long Range AWD (385 KM, 600 Nm) z akumulatorem o pojemności 99,8 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,0 s
  • Long Range AWD Boost (385 KM, 700 Nm) z akumulatorem o pojemności 99,8 kWh i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s

Kia EV9 (2024)

Pozostałe parametry, takie jak prędkość maksymalna, czy zużycie energii, nie zostały jeszcze ujawnione. Wiemy natomiast, że wersja Long Range RWD może pochwalić się zasięgiem do 541 km, a dzięki funkcji szybkiego ładowania w ciągu zaledwie 15 minut przy ładowarce można odzyskać 239 km zasięgu.

Kia EV9 (2024) – cena, wyposażenie

W gamie Kii EV9 obok standardowej wersji pojawi się także sportowo stylizowana odmiana GT Line, a na koniec dołączy najmocniejszy wariant GT. Na liście wyposażenia tego elektrycznego SUV-a znajdziemy m.in. funkcję Vehicle-to-Load (V2L), która pozwala wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze do zasilania zewnętrznych urządzeń, jak również system Highway Driving Pilot, który umożliwia jazdę autonomiczną na poziomie 3.

Kia EV9 (2024)

Rynkowy debiut nowego modelu jest spodziewany pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Za wcześnie więc, aby mówić o cenach, jednak należy się spodziewać, że cennik EV9 będzie startować w okolicach 300 000 zł. Najdroższe wersje powinni zbliżyć się do pół miliona zł.

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji