NowościRozrywkaKamienie milowe Dacii. Oto najważniejsze modele rumuńskiej marki

Kamienie milowe Dacii. Oto najważniejsze modele rumuńskiej marki

Dacia jest jedną z marek, które „podniosły się” po nieciekawej, pełnej wpadek historii. Poznajmy najważniejsze samochody tej budżetowej marki od zawsze powiązanej z Renault.

Dacia od zawsze kojarzyła się z Renault. Nic z tym dziwnego, bowiem jej pierwsze modele z lat 60. były licencyjnymi kopiami francuskich modeli 8 i 12 i nazywały się Dacia 1100 i Dacia 1300. W międzyczasie Dacia na własną rękę opracowywała kolejne wersje nadwoziowe, a po rozstaniu z Renault w latach 70. nawet osobne modele, m.in. mikrosamochód Lastun albo poprzednika Logana, czyli Dacię Novę. Historia zatoczyła koło w 1999 roku, gdy Renault kupiło większość udziałów Dacii, a kilka lat później całkowicie przejęło markę z Rumunii. Właśnie wtedy rozpoczął się rozkwit Dacii, czyli przestawienie Logana, który osiągnął globalny sukces. Na jego fali powstawały kolejne bestsellery, m.in. hatchback Sandero, tani SUV Duster i przestronny minivan Lodgy.

Choć sukces Dacii opiera się na mało skomplikowanych konstrukcyjnie samochodach z niezbędnym wyposażeniem, przyszłe lata zapewne przyniosą nam model elektryczny. Ma nim zostać miejska Dacia Spring, oparta na sprzedawanym w Chinach Renault City K-ZE. Auto ma cechować się zasięgiem na poziomie 200 km i umiarkowaną ceną w okolicach 60 tys. zł.

Zobaczmy, jaką drogę przeszła Dacia, by z wyśmiewanej marki ostatecznego wyboru stać się producentem-gigantem, który przez ostatnie 16 lat sprzedał 6,5 miliona samochodów.

Dacia 1100 (1968-1971)

Dacia co prawda próbowała swoich sił w opracowaniu własnego auta, ale ostatecznie pierwszym samochodem opuszczającym bramy fabryki w Pitesti została licencyjna odmiana Renault 8 – Dacia 1100. Produkcja trwała tylko 3 lata, gdyż szybko pojawił się nowy, pierwotnie zakładany dla tej fabryki model, czyli Renault 12.

Dacia 1100

Dacia 1300/1310 (1969-2006)

Licencyjne Renault 12. Najdłużej produkowany rumuński samochód (37 lat) i pierwsza Dacia na eksport. Łącznie wytworzono prawie 2 miliony sztuk. W 1979 roku zmieniono nazwę na 1310, w międzyczasie auto sukcesywnie poddawano licznym liftingom. Kształt nadwozia pozostał jednak bez zmian. Dacia samodzielnie opracowała 2-drzwiowy model 1410 Sport i hatchbacka o nazwie Liberta. Oferowano też pick-upa w kilku wersjach długości przestrzeni ładunkowej.

 

Dacia 2000 (1980)

Ostatnie auto Dacii bezpośrednio oparte na modelu Renault. Powstawało w rumuńskich zakładach przez zaledwie rok i przeznaczone było dla dygnitarzy i tajnych służb rządu. Samochody prawdopodobnie napędzał silnik o pojemności 2,7 l. Malowano je tylko na dwa kolory – czarny i niebieski.

Dacia 2000
Renault 20 – pierwowzór Dacii 2000

Dacia 500 Lastun (1988-1991)

Mikrosamochód (prawie 3 metry długości) z silnikiem o pojemności 499 cm³, generującym 22,5 KM i dającym prędkość maksymalną 106 km/h. Nadwozie Lastuna wykonano z włókna szklanego. Niestety, okazał się zbyt mały i za słabo wykonany, by trafić w gusta szerszego grona odbiorców. Produkcję zakończono już po 3 latach.

Dacia 500 Lastun
Dacia 500 Lastun (fot. Flickr.com)

Dacia Nova (1995-2000)

Pierwsza konstrukcja w całości opracowana przez rumuńskich inżynierów. Wizualną inspirację stanowiły francuskie modele – Peugeot 309 i Renault 11. Do napędu posłużyły jednostki 1.4 i 1.6 z Dacii 1310. Ten drugi w 1998 r. doczekał się wtrysku paliwa i otrzymał oznaczenie GTi. Nova była też pierwszą Dacią z możliwością wyposażenia w klimatyzację.

Dacia Nova

Dacia SupeRNova (2000-2003)

Przeprojektowana Dacia Nova, produkowana już po przejęciu firmy przez Renault. Francuski producent użyczył swojego silnika 1.4 z wtryskiem paliwa i 5-biegowej skrzyni biegów. Poprawiono poziom wyposażenia i dostosowano samochód do spełnienia norm emisji spalin (Euro 2 i później Euro 3).

Dacia SupeRNova

Dacia Solenza (2003-2005)

Ostatni model przed wprowadzeniem Logana był kolejną wariacją Novy, dostępną także z silnikiem wysokoprężnym (1.9 D/63 KM).

Dacia Solenza

Dacia Logan (od 2004 r.)

Globalny sukces opracowanej przez Renault pierwszej generacji Logana zdziwił nawet przedstawicieli francuskiego przedsiębiorstwa. Po Loganie Dacia nabrała rozpędu i zaczęła tworzyć nowe modele. Samochód występował jako pojemne, 7-osobowe kombi (MCV) i pick-up. Produkowano go w 7 fabrykach na całym świecie pod kilkoma markami, m.in. jako Renault Logan, Łada Largus, Nissan Aprio, Saipa Logan, Mahindra Verito.

Dacia Logan

Dacia Sandero (od 2008 r.)

Opracowany na bazie Logana 4-metrowy hatchback zadebiutował z lekkim opóźnieniem, ale druga generacja – już wraz z Loganem II (w 2012 r.). Pomimo niezaprzeczalnych wad Dacii (słabe silniki, tandetne wykonane wnętrze) auto wciąż okupuje wysokie miejsca w rankingach sprzedaży w Europie. Na niektórych rynkach oferowane jako Renault Sandero.

Używana Dacia Sandero I (2008-2012) – opinie użytkowników

Zobacz, jak będzie wyglądała nowa Dacia Sandero!

Dacia Sandero

Dacia Duster (od 2010 r.)

Duster już od 10 lat chlubi się przede wszystkim… ceną: bazowa odmiana kosztuje bowiem mniej niż 40 tys. zł. Klienci mimo tego nie cofali się przed kupowaniem ładnie wyglądających i nieźle wyposażonych Dusterów z napędem 4×4. W 2011 r. Duster został najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie, a dwa lata później – najpopularniejszym modelem koncernu Renault. Jego dobra passa nadal trwa: od 2018 r. dostępna jest druga generacja modelu.

Używana Dacia Duster I (2010-2018) – który silnik wybrać?

Test Dacii Duster 1.3 TCe 4WD

Dacia Duster

Dacia Lodgy (od 2012 r.)

Prawdopodobnie najprzestronniejszy i najtańszy kompaktowy van na rynku: w niezłych warunkach przewiezie 7 osób i w najbogatszej specyfikacji kosztuje prawie 65 tys. zł. Lodgy został Rodzinnym Samochodem Roku 2012. Na jego bazie w tym samym roku wprowadzono do produkcji kombivana Dokker, dostępnego także w wersji dostawczej.

Dacia Lodgy
Dacia Lodgy
Dacia Dokker
Dacia Dokker

Polecamy nasze zestawienie 10 używanych modeli Dacii. To auta tanie, ale czy na pewno bezawaryjne?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji