Dacia jest jedną z marek, które „podniosły się” po nieciekawej, pełnej wpadek historii. Poznajmy najważniejsze samochody tej budżetowej marki od zawsze powiązanej z Renault.
Dacia od zawsze kojarzyła się z Renault. Nic z tym dziwnego, bowiem jej pierwsze modele z lat 60. były licencyjnymi kopiami francuskich modeli 8 i 12 i nazywały się Dacia 1100 i Dacia 1300. W międzyczasie Dacia na własną rękę opracowywała kolejne wersje nadwoziowe, a po rozstaniu z Renault w latach 70. nawet osobne modele, m.in. mikrosamochód Lastun albo poprzednika Logana, czyli Dacię Novę. Historia zatoczyła koło w 1999 roku, gdy Renault kupiło większość udziałów Dacii, a kilka lat później całkowicie przejęło markę z Rumunii. Właśnie wtedy rozpoczął się rozkwit Dacii, czyli przestawienie Logana, który osiągnął globalny sukces. Na jego fali powstawały kolejne bestsellery, m.in. hatchback Sandero, tani SUV Duster i przestronny minivan Lodgy.
Choć sukces Dacii opiera się na mało skomplikowanych konstrukcyjnie samochodach z niezbędnym wyposażeniem, przyszłe lata zapewne przyniosą nam model elektryczny. Ma nim zostać miejska Dacia Spring, oparta na sprzedawanym w Chinach Renault City K-ZE. Auto ma cechować się zasięgiem na poziomie 200 km i umiarkowaną ceną w okolicach 60 tys. zł.
Zobaczmy, jaką drogę przeszła Dacia, by z wyśmiewanej marki ostatecznego wyboru stać się producentem-gigantem, który przez ostatnie 16 lat sprzedał 6,5 miliona samochodów.
Dacia 1100 (1968-1971)
Dacia co prawda próbowała swoich sił w opracowaniu własnego auta, ale ostatecznie pierwszym samochodem opuszczającym bramy fabryki w Pitesti została licencyjna odmiana Renault 8 – Dacia 1100. Produkcja trwała tylko 3 lata, gdyż szybko pojawił się nowy, pierwotnie zakładany dla tej fabryki model, czyli Renault 12.
Dacia 1300/1310 (1969-2006)
Licencyjne Renault 12. Najdłużej produkowany rumuński samochód (37 lat) i pierwsza Dacia na eksport. Łącznie wytworzono prawie 2 miliony sztuk. W 1979 roku zmieniono nazwę na 1310, w międzyczasie auto sukcesywnie poddawano licznym liftingom. Kształt nadwozia pozostał jednak bez zmian. Dacia samodzielnie opracowała 2-drzwiowy model 1410 Sport i hatchbacka o nazwie Liberta. Oferowano też pick-upa w kilku wersjach długości przestrzeni ładunkowej.
Dacia 2000 (1980)
Ostatnie auto Dacii bezpośrednio oparte na modelu Renault. Powstawało w rumuńskich zakładach przez zaledwie rok i przeznaczone było dla dygnitarzy i tajnych służb rządu. Samochody prawdopodobnie napędzał silnik o pojemności 2,7 l. Malowano je tylko na dwa kolory – czarny i niebieski.
Dacia 500 Lastun (1988-1991)
Mikrosamochód (prawie 3 metry długości) z silnikiem o pojemności 499 cm³, generującym 22,5 KM i dającym prędkość maksymalną 106 km/h. Nadwozie Lastuna wykonano z włókna szklanego. Niestety, okazał się zbyt mały i za słabo wykonany, by trafić w gusta szerszego grona odbiorców. Produkcję zakończono już po 3 latach.
Dacia Nova (1995-2000)
Pierwsza konstrukcja w całości opracowana przez rumuńskich inżynierów. Wizualną inspirację stanowiły francuskie modele – Peugeot 309 i Renault 11. Do napędu posłużyły jednostki 1.4 i 1.6 z Dacii 1310. Ten drugi w 1998 r. doczekał się wtrysku paliwa i otrzymał oznaczenie GTi. Nova była też pierwszą Dacią z możliwością wyposażenia w klimatyzację.
Dacia SupeRNova (2000-2003)
Przeprojektowana Dacia Nova, produkowana już po przejęciu firmy przez Renault. Francuski producent użyczył swojego silnika 1.4 z wtryskiem paliwa i 5-biegowej skrzyni biegów. Poprawiono poziom wyposażenia i dostosowano samochód do spełnienia norm emisji spalin (Euro 2 i później Euro 3).
Dacia Solenza (2003-2005)
Ostatni model przed wprowadzeniem Logana był kolejną wariacją Novy, dostępną także z silnikiem wysokoprężnym (1.9 D/63 KM).
Dacia Logan (od 2004 r.)
Globalny sukces opracowanej przez Renault pierwszej generacji Logana zdziwił nawet przedstawicieli francuskiego przedsiębiorstwa. Po Loganie Dacia nabrała rozpędu i zaczęła tworzyć nowe modele. Samochód występował jako pojemne, 7-osobowe kombi (MCV) i pick-up. Produkowano go w 7 fabrykach na całym świecie pod kilkoma markami, m.in. jako Renault Logan, Łada Largus, Nissan Aprio, Saipa Logan, Mahindra Verito.
Dacia Sandero (od 2008 r.)
Opracowany na bazie Logana 4-metrowy hatchback zadebiutował z lekkim opóźnieniem, ale druga generacja – już wraz z Loganem II (w 2012 r.). Pomimo niezaprzeczalnych wad Dacii (słabe silniki, tandetne wykonane wnętrze) auto wciąż okupuje wysokie miejsca w rankingach sprzedaży w Europie. Na niektórych rynkach oferowane jako Renault Sandero.
Używana Dacia Sandero I (2008-2012) – opinie użytkowników
Zobacz, jak będzie wyglądała nowa Dacia Sandero!
Dacia Duster (od 2010 r.)
Duster już od 10 lat chlubi się przede wszystkim… ceną: bazowa odmiana kosztuje bowiem mniej niż 40 tys. zł. Klienci mimo tego nie cofali się przed kupowaniem ładnie wyglądających i nieźle wyposażonych Dusterów z napędem 4×4. W 2011 r. Duster został najlepiej sprzedającym się SUV-em w Europie, a dwa lata później – najpopularniejszym modelem koncernu Renault. Jego dobra passa nadal trwa: od 2018 r. dostępna jest druga generacja modelu.
Używana Dacia Duster I (2010-2018) – który silnik wybrać?
Dacia Lodgy (od 2012 r.)
Prawdopodobnie najprzestronniejszy i najtańszy kompaktowy van na rynku: w niezłych warunkach przewiezie 7 osób i w najbogatszej specyfikacji kosztuje prawie 65 tys. zł. Lodgy został Rodzinnym Samochodem Roku 2012. Na jego bazie w tym samym roku wprowadzono do produkcji kombivana Dokker, dostępnego także w wersji dostawczej.
Polecamy nasze zestawienie 10 używanych modeli Dacii. To auta tanie, ale czy na pewno bezawaryjne?