TestyTestJeep Renegade FL Trailhawk 2.0 MultiJet – TEST

Jeep Renegade FL Trailhawk 2.0 MultiJet – TEST

Panuje przekonanie, że SUV nie nadaje się do zjechania z asfaltu, a co dopiero do jazdy w terenie. W przypadku Jeepa Renegade w wersji Trailhawk to stwierdzenie jest więcej niż błędne.

Jeep przez lata był rozpoznawalnym i szanowanym, ale mało istotnym na europejskim rynku graczem. Sytuacja zmieniła się w 2014 r., kiedy ruszyła sprzedaż modelu Renegade – kompaktowego SUV-a o niepowtarzalnej linii nadwozia oraz z licznymi akcentami nawiązującymi do historii marki. Pierwszy produkowany poza USA model Jeepa okazał się strzałem w dziesiątkę. Duża liczba zamówień potwierdziła, że na Starym Kontynencie nie brakuje miłośników Jeepów, których dotychczas hamowały wysokie ceny amerykańskich aut, ich rozmiary bądź paliwożerne silniki V6 lub V8.

Jeep Renegade - sylwetka
Regularna bryła nadwozia sprawia, że w kabinie nie brakuje miejsca. Daje się jednak we znaki przy szybszej jeździe – generuje znaczny opór powietrza, co wpływa na spalanie i poziom hałasu w kabinie.

Renegade został skrojony pod nasze gusta. Pomogła w tym współpraca amerykańskiej marki z Fiatem. Z technicznego punktu widzenia to bliźniak modelu 500X. Wizualnie nic nie zdradza jednak rodzinnych konotacji.

Jeep Renegade FL Trailhawk: nadwozie i wnętrze

4,27 m długości oznacza, że rozmiarowo Renegade jest zbliżony do Opla Mokka czy Mazdy CX-3. Masywne nadwozie sprawia, że Jeep sprawia wrażenie znacznie większego samochodu. Auto pozytywnie wyróżnia się też z masy bardzo podobnych do siebie crossoverów i SUV-ów – w przypadku części modeli można by pozamieniać miejscami loga producentów, a mało kto zorientowałby się, że coś jest nie tak. Jeep jest inny. Charakterystycznej atrapy chłodnicy z siedmioma otworami, okrągłych reflektorów i regularnej bryły nadwozia nie sposób przypisać żadnej innej marce. Ale nie mogło być inaczej, skoro projektanci Renegade’a szukali inspiracji w starszych modelach Jeepa – także w legendarnym Willysie.

Jeep Renegade - wnętrze
Kokpit wygląda ciekawie, a do tego okazuje się ergonomiczny. Poszczególne elementy czy rozwiązania są stosowane także w innych modelach koncernu FCA.

Wodzę fantazji popuścili również twórcy wnętrza. Zakres granicznych obrotów na obrotomierzu oznaczono brązowym polem, w osłonie lusterka wycięto motyw przodu Jeepa, który jest też powielony na wewnętrznej części tylnej klapy, w rogu przedniej szyby znajduje się mały rysunek Willysa, a pod klapką wlewu paliwa „zagnieździł” się pająk wytłoczony z tworzywa. Małe rzeczy, a cieszą i budują klimat kompaktowego SUV-a z największym dziedzictwem. Jakość tworzyw wykończeniowych – podobnie jak w innych autach tej klasy – jest zróżnicowana. Najlepszym materiałem wykończono górną część deski rozdzielczej. Miękkie są także centralne panele na drzwiach. W niższych partiach kabiny plastiki są już twarde, ale wyglądają nieźle i zostały dobrze spasowane – nic nie trzeszczy nawet podczas jazdy po dużych nierównościach.

Jeep Renegade - fotele
Spory zakres regulacji fotela i kierownicy ułatwiają znalezienie wygodnej pozycji za sterami Renegade.

W kabinie nie zabrakło schowków, skrytek i kieszeni. Mają one spore rozmiary, więc rozmieszczenie podręcznego bagażu nie stanowi problemu. Siedziska foteli umieszczono dosyć wysoko, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie, zapewnia dobry wygląd w sytuację na drodze oraz daje poczucie bezpieczeństwa.

Jeep Renegade FL Trailhawk: silnik, osiągi i zużycie paliwa

170 KM w aucie długim na niecałe 4,3 m zwykle utożsamiamy z bardzo dobrymi osiągami. W przypadku Renegade’a lepiej nie liczyć na przyspieszenia wgniatające w fotel.  Oczywiście możliwość rozpędzenia się do 100 km/h w niecałe 9 sekund i sięgająca niemal 200 km/h prędkość maksymalna to więcej niż wystarczające wartości. Subiektywnie Jeepa odbieramy jako wolniejszy samochód. To w dużej mierze zasługa niezbyt szybko działającej skrzyni biegów, która nie spieszy się z redukcjami czy włączaniem wyższego przełożenia. Wbrew aktualnym trendom przekładnia nie posiada sportowego trybu pracy. Zabrakło też łopatek za kierownicą – biegi można zmieniać ręcznie tylko lewarkiem na tunelu środkowym. Czy to rzeczywiście wady? Od terenowej wersji Trailhawk nikt nie oczekuje sportowych wrażeń z jazdy, a całość przypomina nieco świat amerykańskiej motoryzacji, w którym najważniejsze jest dostojne i wygodne dotarcie do celu podróży.

Jeep Renegade - silnik
Pochodzący od Fiata diesel 2.0 to sprawdzone źródło mocy. Jeżeli nie jedziemy zbyt szybko, pozytywnie zaskakuje małym zapotrzebowaniem na paliwo.

Pudełkowate nadwozie sprawia, że tempo jazdy jest bardzo wyraźnie skorelowane ze zużyciem paliwa. Dopóki nie przekraczamy 80-90 km/h, samochód jest oszczędny i zadowala się ok. 5 l/100 km. Dokręcanie śruby istotnie zwiększa wir w baku. Przy prędkościach autostradowych zużycie oleju napędowego przekracza 8 l/100 km. Wyciszenie jednostki napędowej jest przeciętne, co najbardziej słychać przy próbach dynamicznego rozpędzania. Po ustabilizowaniu prędkości w kabinie znów robi się cicho – pomaga duża rozpiętość przełożeń 9-biegowej skrzyni. Przy 140 km/h wskazówka na obrotomierzu znajduje się na 2200 obr./min.

Jeep Renegade FL Trailhawk: układ kierowniczy i zawieszenie

Renegade nawet przez chwilę nie próbuje udawać, że jest sportowcem, który został stworzony z myślą o dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Mocno wspomagany układ kierowniczy jest precyzyjny, ale dosyć skutecznie filtruje informacje o stanie nawierzchni czy rezerwach przyczepności. W podobny sposób pracuje zawieszenie – spełnia swoje zadanie i zapewnia przewidywalne oraz neutralne prowadzenie – jednak niespecjalnie angażuje kierującego w prowadzenie pojazdu, co nie każdemu może odpowiadać. Bezdyskusyjnym plusem jest natomiast sposób filtrowania nierówności. Nieprzesadnie sztywne nastawy zawieszenia w połączeniu z wysokim profilem opon sprawiają, że Renegade zapewnia duży komfort jazdy nawet podczas jazdy po zniszczonych drogach czy poza nimi.

Jeep Renegade w blocie
Standardem w odmianie Trailhawk są opony wielosezonowe, a więc z bieżnikiem oznaczanym kodem M+S, który lepiej radzi sobie w błocie czy piasku.

Jeep Renegade FL Trailhawk: napęd Active Drive Low

Diesel o mocy 140 KM opcjonalnie, a 170-konny standardowo, jest łączony z 9-stopniowym automatem ZF9HP. Tak skonfigurowane auta mają napęd na obie osie o nazwie Active Drive Low. Do sterowania nim służą przyciski na konsoli środkowej. W trybie 4WD Low nie tylko następuje maksymalne spięcie sprzęgła międzyosiowego (wymusza je również 4WD Lock), ale Jeep rusza również z pierwszego, bardzo krótkiego biegu, który zastępuje reduktor. W podstawowym trybie pracy skrzyni Jeep startuje z „dwójki”.

Jeep Renegade - tryby jazdy
Podczas gdy inne SUV-y mają komfortowe czy sportowe programy jazdy, Jeep otrzymał nastawy do jazdy w trudnych warunkach. Naprawdę czuć ich działanie.

Funkcja 4WD Low współpracuje z systemem Selec-Terrain, który ingeruje w sposób działania ABS-u, pedału gazu, elektronicznych blokad mechanizmów różnicowych czy kontroli trakcji, która może tolerować większy uślizg kół, by nie dopuścić do nagłej utraty sił napędowych. ESP można także wyłączyć. Poza trybem Auto dostępne są programy do jazdy po śniegu, piasku, błocie i kamieniach (ostatni z wymienionych tylko w wersji Trailhawk).

Aby jazda nie zakończyła się szybkim zrujnowaniem podwozia, Trailhawk otrzymuje zawieszenie ze zwiększonym prześwitem oraz osłony silnika, zbiornika paliwa i wału napędowego. Ciekawą funkcją napędu, która służy zmniejszaniu zużycia paliwa, jest  odłączanie wału przez przekładnię planetarną przy przedniej osi – następuje to podczas jazdy po przyczepnej drodze. Po odłączeniu wału kręcą się tylko przednie i tylne półosie. Warto dodać, że system opracowany przez firmę GKN trafia także do znacznie droższego Range Rovera Evoque.

Jeep Renegade FL Trailhawk: jazda w terenie

Wiele osób twierdzi że SUV-y powinny trzymać się z daleka od luźnych nawierzchni. Stoi to jednak w sprzeczności z filozofią Jeepa, który deklaruje, że każdy model marki nadaje się do wyruszenia ku przygodzie. Nie pozostało nam więc nic innego, jak sprawdzenie Trailhawka na leśnych i błotnistych drogach, w żwirowni i torze motocrossowym – szczególnie bywalcy tego ostatniego miejsca z niedowierzaniem przecierali oczy, gdy widzieli Jeepa zmierzającego w ich kierunku. Jeżeli liczyli na widok auta zakopanego po osie, zawieszonego na muldzie czy na napęd 4×4 rozłączony z powodu przegrzanego sprzęgła międzyosiowego, to niestety przeliczyli się. Renegade, mimo masy na poziomie 1660 kg, zaskakująco dzielnie brnął przed siebie.

Jeep Renedage w offroadzie
Na czas jazdy po bezdrożach można zblokować sprzęgło międzyosiowe oraz włączyć tryb jazdy, który blokuje skrzynię na pierwszym biegu – jest krótki, więc całkiem skutecznie zastępuje reduktor.

Z największymi obawami pokonywaliśmy piaszczysty podjazd – gdy prędkość zaczęła spadać, mieliśmy przed oczyma czarne scenariusze, ale wtedy do gry na poważnie weszły elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych – hamując wybrane koła ograniczyły ich poślizg, a Jeep brnął przed siebie. Wystarczyło jedynie mocniej docisnąć gaz. Pokonywanie przeszkód istotnie ułatwiają też duże wartości kątów terenowych – odpowiednio 30° (natarcia), 24° (rampowy) i 34° (zejścia) oraz wysoki prześwit (210 mm). Gdyby przyszło do brodzenia, Jeepa można bezpiecznie zanurzyć na 48 cm, czyli wysokość kolana. Wątpliwe, by od małego SUV-a ktokolwiek oczekiwał więcej.

Jeep Renegade FL Trailhawk: cena i wyposażenie

Najtańszy Renegade z napędem na przednią oś, ręczną skrzynią i 120-konnym, benzynowym silnikiem 1.0 R3 został wyceniony na 75 790 zł. Na drugim krańcu oferty znajduje się testowany wariant Trailhawk. W jego przypadku standard obejmuje 170-konnego diesla 2.0 MultiJet (o takiej mocy jest dostępny tylko w Trailhawku), automatyczną, 9-biegową, automatyczną skrzynię oraz AWD Active Drive Low – najbardziej zaawansowany z dostępnych w tym modelu napęd 4×4. Standard obejmuje też m.in. dwustrefową klimatyzację, system multimedialny Uconnect 7.0 z Bluetooth i obsługą Apple Carplay/Android Auto, asystenta pasa ruchu, funkcję rozpoznawania znaków, przednie i tylne czujniki parkowania oraz tempomat z ogranicznikiem prędkości. To wszystko za 132 200 zł.

Jeep Renegade - logo TrailHawk
Efektowny logotyp nie został nadany na wyrost – Renegade Trailhawk to prawdziwa terenówka wśród SUV-ów.

Dobierając opcje, np. ciekawszy lakier, ozdobne naklejki, skórzaną tapicerkę, kamerę cofania, systemy wspomagające kierowcę, diodowe reflektory czy panoramiczny dach nie przekroczymy progu 160 tys. zł, co jak na nowoczesnego, kompletnie wyposażonego SUV-a z dieslem wydaje się być rozsądną kwotą, o ile Renegade’a będziemy porównywali z modelami pokroju Qashqaia czy Tiguana, a nie samochodami o rozmiar mniejszymi.

Jeep Renegade FL Trailhawk – test: PODSUMOWANIE

Słabsze odmiany kompaktowego Jeepa są wybierane ze względu na atrakcyjny wygląd, przestronne wnętrze i rozsądną relację ceny do wyposażenia. Topowy Jeep Renegade nie jest propozycją dla każdego. Kupowanie tego modelu wyłącznie przez pryzmat 170-konnego diesla jest pozbawione większego sensu. By w pełni poczuć, za co u dealera zostawiło się pieniądze, trzeba zabrać Trailhawka poza utarty szlak i przekonać się, jak zaskakująco dzielny w terenie potrafi być SUV.

Jeep Renegade FL Trailhawk: opinie, zalety i wady 

Nadwozie i wnętrze:

 +   atrakcyjna i niepowtarzalna stylizacja nadwozia, ciekawie urządzone i ergonomiczne wnętrze, pojemne schowki, ustawny bagażnik
    widoczność ograniczana przez masywne słupki dachu, wysoka masa własna, przeciętna pojemność bagażnika

Układ napędowy:

 +  niewielkie zużycie paliwa przy spokojnej jeździe, dobra elastyczność
   ospałe reakcje na gaz, skrzynia wolno i niechętnie redukuje biegi, spora hałaśliwość silnika

Właściwości jezdne:

 +  niezłe filtrowanie nawet dużych nierówności, ponadprzeciętne właściwości terenowe
   mało bezpośredni układ kierowniczy

Wyposażenie i cena:

 +  brak konieczności dopłacania za opcje – Trailhawk otrzymuje w standardzie wszystko, co niezbędne
   system multimedialny odstaje od rozwiązań oferowanych przez konkurencję, atrakcyjność cenowa zależy od spojrzenia klienta na samochód – długość nadwozia stawia Renegade’a w segmencie B-SUV, ale poczucie przestrzeni w kabinie czy zaawansowanie napędu 4×4 o szczebel wyżej

Jeep Renegade FL 2.0 MultiJet: dane techniczne, osiągi, spalanie, cena
DANE TECHNICZNE Jeep Renegade FL
Silnik turbodiesle
Układ cylindrów/liczba zaworów/pojemność skokowa R4/16/3996 cm³
Moc 170 KM/3750
Maks. moment obrotowy 350 Nm/1750
Napęd dołączany 4×4
Skrzynia biegów automatyczna/9-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 4,27/1,80/1,70 m
Rozstaw osi 2,57 m
Średnica zawracania 10,8 m
Masa/ładowność 1660/510 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 351/1297 l
Poj. zbiornika paliwa 55 (ON)
Opony (testowanego egzemplarza)
215/60 R17
OSIĄGI (DANE PRODUCENTA)
Prędkość maksymalna 196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km
DANE TESTOWE (OPONY WIELOSEZONOWE)
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa/średnie 50:50) 8,5/7,4/7,9
CENA
Wersja Jeep Renegade FL Trailhawk
Cena od 132 200 zł

Jeep Renegade FL Trailhawk: galeria zdjęć

 

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji