Jeep Grand Cherokee to auto, któremu przybywa lat, ale nie chce się starzeć. W segmencie dużych SUV-ów ciągle jest wyjątkową propozycją.
Obecna generacja Jeepa Grand Cherokee debiutowała w 2010 roku i przeszła już dwie modernizacje (w 2013 i 2017 r.). W dzisiejszej motoryzacji 9 lat to wiek całkiem zaawansowany, choć z drugiej strony, poprzednie wcielenie Volvo XC90 funkcjonowało z sukcesami przez 12 lat.
Czy wobec tego flagowe SUV-y wolniej się starzeją? Z pewnością nie wszystkie, ale topowy Jeep doskonale maskuje swój staż rynkowy. Atrakcyjny i ponadczasowy styl, bogate wyposażenie, nowoczesne multimedia czy systemy aktywnego wsparcia kierowcy sprawiają, że nawet na tle młodszych rywali Jeep trzyma formę. Daje też coś, czego coraz trudniej doszukać się u konkurentów, czyli charakterystyczną dla marki, mechaniczną tradycję. To SUV z genami autentycznego auta terenowego i zaawansowanym napędem, doskonalonym latami na najtrudniejszych off-roadowych szlakach.
W starym, dobrym stylu
Hybryda plug-in, a może 2-litrowy silnik benzynowy? Nic z tych rzeczy. Pod maską Grand Cherokee może się kryć 3-litrowy diesel V6 w dwóch wersjach mocy (190 lub 250 KM). Gamę uzupełnia niesamowite benzynowe V8 w SRT (468 KM) lub ekstremalne V8 w Trackhawk (710 KM). Ale to mocniejszy diesel w połączeniu z 8-biegowym automatem dowodzi, że to optymalne źródło napędu dla auta tej klasy. Rozsądnie łączy dynamikę ze zużyciem paliwa. Potrafi być szybki – 8,2 s to wynik przyspieszenia 0-100 km/h uzyskany w naszych redakcyjnych pomiarach. Szkoda, że hamulce z trudem radzą sobie z wytracaniem prędkości.
Zużycie paliwa mieści się w przedziale 9-12 l/100 km, co biorąc pod uwagę masę (2,4 t) można zaakceptować, a dzięki 93-litrowemu zbiornikowi wizyty na stacji benzynowej nie są codzienną koniecznością. Potężny silnik sprawdzi się też przy holowaniu przyczepy, w tym przypadku o masie do 3,5 tony. Poczucie solidności konstrukcji towarzyszy już od zamknięcia masywnych drzwi. Wszystko – pokrętła, przełączniki, dźwignie – działa tu z przyjemnym, naturalnym oporem. Konwencjonalnym rozwiązaniom towarzyszą nowoczesne. System multimedialny Uconnect daje ogromne możliwości monitorowania parametrów auta i sprawnie współpracuje ze smartfonami.
Grand czyli wielki?
Największym rozczarowaniem w przypadku topowego Jeepa może być przeciętna przestronność kabiny, której bliżej rozmiarami do SUV-ów klasy średniej. To samo dotyczy bagażnika. Owszem, Grand jest duży, ale tylko z zewnątrz. Zwrotność nie stanowi jego mocnej strony, więc w gęstym ruchu miejskim i na ciasnych parkingach potrafi być męczący. Rewanżuje się za to tam, gdzie kończy się asfalt.
Zobacz także testy innych Jeepów:
Czy Grand Cherokee Overland to dobra oferta? Uwzględniając wyposażenie, jego cena jest atrakcyjna. Tym bardziej że auta z ubiegłego rocznika wystawiane są przez dilerów w cenach 250-260 tys. zł.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland – PODSUMOWANIE TESTU
Jak mało który SUV, nie udaje i łączy duże możliwości terenowe z komfortem. Do tego ciągle świetny diesel.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland – plusy i minusy
+ Więcej niż wystarczające osiągi, komfort, skuteczność napędu 4×4, bogate wyposażenie;
– Przestronność wnętrza, przeciętny bagażnik, skuteczność układu hamulcowego.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland – dane techniczne
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2987 cm³ |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 250 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 570 Nm/2000 |
Napęd | 4×4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 483/194/179 cm |
Rozstaw osi | 292 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Masa/ładowność | 2373/576 kg |
Pojemność bagażnika | 495/1689 l |
Poj. zbiornika paliwa | 93 l (ON) |
Opony | 245/65 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 9,7/6,9/7,9 |
Zasięg | 1170 km |
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland – dane testowe
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 2,4/8,2 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne/ciepłe) | 43,6/44,1 m |
Poziom hałasu przy 50/100 km/h | 59,0/63,1 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | 11,5/9,5/10,5 |
Rzeczywisty zasięg | 880 km |