NowościAktualnościJazda po rondzie. Zdradzamy tajniki ruchu okrężnego

Jazda po rondzie. Zdradzamy tajniki ruchu okrężnego

Czy wiesz, jak prawidłowo jeździć po rondzie? Oto kilka wskazówek przygotowanych przez ekspertów Seata.

Jazda po rondzie sprawia trudności nie tylko początkującym kierowcom, ale bywa problematyczna również dla osób z wieloletnim stażem za kierownicą. Wątpliwości wywołują u nich takie kwestie, jak pierwszeństwo przejazdu czy korzystanie z kierunkowskazów. Na szczęście z pomocą przyszli specjaliści Seata i przygotowali garść wartych zapamiętania wskazówek dotyczących skrzyżowań o ruchu okrężnym.

Ustąp pierwszeństwa

Z badań realizowanych w Hiszpanii przez firmę ubezpieczeniową Axa na zlecenie Seata wynika, że do ponad 50% wypadków na rondach dochodzi w momencie, gdy samochód na nie wjeżdża. Mając to na uwadze i w związku z tym, że w Polsce także przybywa skrzyżowań o ruchu okrężnym, warto odświeżyć swoją znajomość prawa oraz dobrych nawyków.

Dojeżdżając do ronda należy zwolnić i uważnie przyjrzeć się znakom drogowym. Przed większością tego typu skrzyżowań oprócz znaku „ruch okrężny” zobaczymy też znak „ustąp pierwszeństwa”. W takiej sytuacji auto wjeżdżające na rondo musi ustąpić pierwszeństwa wszystkim innym pojazdom, które już na nim są.

Czasami (aczkolwiek bardzo rzadko) może się również zdarzyć, że przed skrzyżowaniem stoi jedynie znak mówiący o ruchu okrężnym. Wówczas należy stosować zasadę prawej ręki, co w praktyce oznacza, że pierwszeństwo mają kierowcy wjeżdżający na rondo. Niemniej jednak eksperci przypominają, że bez względu na znaki powinniśmy zachować zdrowy rozsądek i wstrzymać się z wjazdem na skrzyżowanie dopóki nie upewnimy się, że nie grozi nam kolizja.

Zajmij odpowiedni pas ruchu

Podobnie jak w przypadku typowego skrzyżowania, wybór pasa ruchu na rondzie zależy od zamiarów kierującego. Choć kodeks drogowy nie wskazuje jednoznacznie zasad doboru pasa, dobrze wyrobić sobie odpowiednie nawyki.

Jeśli planujemy skręcić w prawo lub jechać prosto, to jeszcze przed skrzyżowaniem powinniśmy zająć prawy pas. Dzięki temu nie będziemy już musieli zmieniać pasów na samym rondzie. Natomiast w momencie, gdy chcemy wybrać jeden z dalszych zjazdów lub zawrócić na rondzie, powinniśmy trzymać się wewnętrznych pasów i zmienić je dopiero bezpośrednio przed zjechaniem ze skrzyżowania.

Wygodę i bezpieczeństwo podczas pokonywania ronda może poprawić również asystent pasa ruchu, dostępny w wielu nowych modelach. „Asystent potrafi rozpoznać oznaczenia na jezdni dzięki przedniej kamerze” – tłumaczy Marc Seguer, szef działu Asystentów Bezpieczeństwa w firmie Seat. – „Pozwala mu to ostrzec kierowcę przed nieumyślnym zjechaniem z pasa, a wręcz wykonać kierownicą delikatną korekcję kierunku ruchu samochodu, jeśli prowadzący nie zareaguje.”

Jeszcze jedno okrążenie

Kierowca, który na rondzie skręca w lewo lub zawraca i zamierza zjechać już ze skrzyżowania, powinien zasygnalizować manewr kierunkowskazem i przejechać na skrajny prawy pas. Należy przy tym pamiętać, że tak jak na prostej drodze, pojazdy jadące danym pasem mają pierwszeństwo przed tymi, które dopiero chcą na niego wjechać. W sytuacji, gdy np. z powodu wzmożonego ruchu zmiana pasa okazuje się niemożliwa, najbezpieczniej zdecydować się na jeszcze jedno okrążenie na rondzie.

Zawsze używaj kierunkowskazów

Kwestia używania kierunkowskazów na rondach wzbudza sporo kontrowersji, choć w rzeczywistości nie jest aż tak skomplikowana. W myśl aktualnie obowiązujących przepisów, kierowca musi włączyć kierunkowskaz przed zmianą pasa ruchu oraz przed zjazdem z ronda. Z kolei przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym stosowanie kierunkowskazu nie jest wymagane.

Takie rozwiązania, jak np. dynamiczne kierunkowskazy w Seacie Tarraco nie tylko efektownie wyglądają, ale także służą zwiększeniu czytelności sygnałów świetlnych wysyłanych innym uczestnikom ruchu, co przekłada się na większe bezpieczeństwo na drogach. Zasada ich działania jest prosta – za funkcję dynamicznych kierunkowskazów odpowiada szereg diod LED, które zapalają się kolejno od środka na zewnątrz i w ten sposób jednoznacznie wskazują intencje kierowcy.

Zobacz również: Co z kierunkowskazem na rondzie? Jest ostateczny wyrok sądu

Uważaj na rowerzystów

Rower nie chroni tak jak samochód, dlatego kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność, gdy na jezdni znajdują się rowerzyści. To istotne zwłaszcza teraz, gdy robi się cieplej i coraz więcej osób przesiada się na „dwa kółka”. Przy okazji warto przypomnieć, że na rondzie grupa rowerzystów powinna być traktowana przez innych uczestników ruchu jako kolumna pojazdów. Oznacza to, że jeśli tylko pierwszy rowerzysta wjedzie na skrzyżowanie, towarzyszące mu osoby także otrzymują pierwszeństwo przed autami oraz innymi pojazdami znajdującymi się na rondzie.

Najbardziej wymagające ronda

Najwięcej rond można spotkać we Francji – na skrzyżowanie o ruchu okrężnych trafia się tam średnio co 21 km. Najstarsze rondo na świecie także znajduje się w tym kraju – mowa o skrzyżowaniu wokół Łuku Triumfalnego w Paryżu. Co ciekawe, ze względu na duże natężenie ruchu i aż 12 zjazdów początkującym kierowcom nie wolno na nie wjeżdżać.

W Polsce również możemy znaleźć ronda, które stanowią wyzwanie dla młodych kierowców. Na przykład w Będzinie jest skrzyżowanie, które z powodu swojego kształtu potocznie nazywa się Nerką. Poruszające się po nim auta muszą uważać nie tylko na zakręty, ale także na specyficzne pierwszeństwo przejazdu i tory tramwajowe. Nie jest to jednak najbardziej skomplikowane skrzyżowanie o ruchu okrężnym na świecie, ponieważ za takie uchodzi tzw. magiczne rondo w brytyjskim Swindon, składające się z 7 mniejszych rond.

Redakcja poleca:

Jak jeździć po rondzie? Kto ma pierwszeństwo? Zbiór przepisów

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

1 KOMENTARZ

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji