PoradyPoradyJazda na światłach dziennych w deszczu i po zmroku grozi mandatem i...

Jazda na światłach dziennych w deszczu i po zmroku grozi mandatem i punktami

Automatyczny przełącznik świateł z dziennych na mijania nie zadziała podczas deszczowej pogody i mgły. Wielu kierowców o tym nie pamięta, narażając się na mandat 200 zł i 2 punkty karne.

Jesienią i zimą pole widzenia kierowcy często ograniczają pojawiająca się coraz częściej mgła i postępujący deszcz. W takich warunkach, zgodnie z kodeksem ruchu, należy włączyć światła mijania, ewentualnie przeciwmgłowe przy wyjątkowo słabej widoczności.

Bez świateł

Ustawienie świateł
Nie warto ufać automatycznemu trybowi doboru oświetlenia w samochodzie – czasami źle on ocenia warunki drogowe i nie zapali świateł w sytuacji, kiedy jest to konieczne.

Tymczasem w dzień podczas ograniczonej widoczności można dość często spotkać pojazdy poruszające się tylko na światłach dziennych. W większości współczesnych samochodów oświetlenie dzienne odnosi się wyłącznie do lamp przednich: tylne w tym trybie pozostają wyłączone. To powoduje, że pojazd jest niemal niewidoczny na drodze podczas mgieł, silnych opadów deszczu lub jadąc w tunelu.

Niestety, światła dzienne przeważnie włączają się wraz z uruchomieniem silnika. W bardziej zaawansowanych systemach świateł samochodowych instalowany jest czujnik zmierzchu i ewentualnie deszczu: dopiero dzięki niemu kierowca nie musi się martwić, że zapomni o przełączeniu oświetlenia, gdy warunki drogowe ulegną pogorszeniu. W teorii wystarczy włączyć tryb „Auto”, a o resztę powinien zadbać samochód. Takie rozwiązanie sprawdza się świetnie wieczorem i ewentualnie w słabo oświetlonym tunelu oraz przy intensywnych opadach deszczu – automatycznie włączają się wtedy reflektory mijania.

Widoczność w tunelu
Pamiętajmy o włączaniu świateł mijania w tunelu, nawet jeśli wjeżdżamy do niego w słoneczny dzień – tam panuje ciemność niezależnie od pogody!

Jak się okazuje, elektronika nie zawsze jest w stanie umiejętnie dopasować trybu oświetlenia do aktualnych warunków na drodze. W czasie mgły lub opadów śniegu czujnik natężenia światła może uznać, że oświetlenie jest wystarczające – wymagane światła wtedy nie włączą się. Problem występuje także po opadach deszczu. Teoretycznie przednia szyba może być sucha, a więc czujnik deszczu przestaje aktywować wycieraczki. Jednak za samochodem poruszającym się po jeszcze wilgotnej jezdni powstaje mgiełka wodna, która powoduje, że auto bez włączonych tylnych świateł pozostaje niewidoczne dla kierowców jadących za nim. Zwiększa się wtedy ryzyko najechania w tył nieoświetlonego pojazdu.

Widoczność w deszczu
W takich warunkach, nawet w dzień o wiele łatwiej zauważyć tył pojazdu przed nami, jeśli ten ma zapalone tylne światła.

Mandat za brak odpowiednich świateł

Najczęściej problem jazdy na nieodpowiednich światłach dotyczy jednak kierowców, których samochody nie mają czujników zmierzchu. Dzisiaj nierzadko można spotkać auta poruszające się po zmroku lub w czasie rzęsistych opadów/mgły z włączonym jedynie światłami do jazdy dziennej. Tymczasem za jazdę na światłach dziennych podczas mgły grozi mandat 200 zł i dwa punkty karne. Co prawda nie ma ścisłej definicji „zmniejszonej przejrzystości powietrza”, ale przyjmuje się, że opady atmosferyczne lub mgła wpisują się w znaczenie tego terminu. Obarczanie winą systemów samochodu nie przyniesie w tym przypadku zamierzonego efektu: to kierowca powinien zadbać o właściwą widoczność własnego auta na drodze i takie tłumaczenie na pewno nie przekona mundurowych do anulowania mandatu.

Jakie są zasady używania świateł podczas mgły?

  • Świateł do jazdy dziennej można używać, ale tylko podczas normalnej przejrzystości powietrza. Jeśli pojawi się mgła lub deszcz, trzeba już włączyć światła mijania.
  • Przednie światła przeciwmgłowe mogą być włączone przy każdym zmniejszeniu przejrzystości powietrza. Z kolei światło przeciwmgłowe tylne można używać podczas mgły, a także gęstej śnieżycy, kiedy widoczność spada poniżej 50 m. Jeśli warunki się poprawią, trzeba je wyłączyć.
  • We mgle nie należy włączać świateł drogowych, bo spowodują tzw. efekt „białej ściany” i tylko pogorszą widoczność z miejsca kierowcy.
  • W kodeksie ruchu istnieje przepis, który mówi o używaniu sygnału dźwiękowego podczas omijania i wyprzedzania we mgle. Tak naprawdę niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z jego istnienia i ich reakcja na trąbienie może być różna.
Widoczność we mgle
We mgle należy używać świateł mijania i przeciwmgielnych. Dzienne i drogowe nie poprawią ani bezpieczeństwa, ani komfortu jazdy.

Ustawienie automatycznego włącznika świateł

W wielu nowoczesnych autach ustawienia automatu świateł można dowolnie zmieniać. Dzięki czujnikowi natężenia światła kierowca nie musi pamiętać o wyborze rodzaju oświetlenia, jednak w czasie mgły lub opadów śniegu czujnik może uznać, że oświetlenie jest wystarczające. W takim wypadku reflektory mijania nie włączą się automatycznie. O ile występuje taka możliwość, warto w opcjach ustawienia samochodu zmienić szybkość reakcji czujnika zmierzchu. Moment włączenia można ustawić jako wczesny, co spowoduje, że nawet podczas mgły auto będzie prawidłowo oświetlone. Dobrą opcją jest również automatyczne włączenie świateł mijania w deszczu. W tym przypadku po ręcznym włączeniu wycieraczek lub kiedy czujnik deszczu sam je uruchomi, system automatycznie włączy również światła mijania.

Automatyczne światła
Jeśli samochód posiada opcję wyboru szybkości reakcji czujnika zmierzchu, ustawmy go jako „wczesny”.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji