PoradyPoradyJazda automatem. 5 błędów, które popełniają kierowcy

Jazda automatem. 5 błędów, które popełniają kierowcy

Przybywa kierowców, którzy decydują się na zakup samochodu z automatyczną skrzynią. Nadal jednak nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo jeździć autem z tego typu przekładnią. Przedstawiamy 5 częstych błędów, które skracają żywotność skrzyni biegów.

Za wyborem automatycznej skrzyni biegów przemawia sporo argumentów, w tym przede wszystkim łatwość obsługi i płynność działania w porównaniu z manualną przekładnią. Nie bez wpływu na rosnącą popularność automatów jest również fakt, że ręczne skrzynie powoli znikają z cenników kolejnych modeli. Nawet jeśli pozostają w ofercie, to zwykle są łączone już tylko z podstawowymi, najsłabszymi silnikami.

Należy jednak pamiętać, że przesiadka z auta z manualną skrzynią do samochodu z automatem nie dla każdego kierowcy będzie łatwa. Najwięcej czasu zajmuje zwykle „uspokojenie” lewej nogi, którą w czasie jazdy odruchowo szukamy pedału sprzęgła, co może zakończyć się gwałtownym wciśnięciem hamulca. To jednak drobiazg w stosunku do błędów opisanych poniżej. Oto lista 5 rzeczy, których nie powinno się robić w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów.

Automatyczna skrzynia biegów – najczęstsze błędy

1 Przełączanie na „P” na każdym postoju

Reguła jest prosta – ustawiamy dźwignię zmiany biegów w położeniu „P” wyłącznie po dojechaniu do celu i zaparkowaniu lub w przypadku dłuższego postoju, np. przed przejazdem kolejowym. Podczas krótkiego zatrzymania przed przejściem dla pieszych czy na czerwonym świetle należy zostawić lewarek w położeniu „D” i po prostu trzymać nogę na hamulcu. Ciągłe przełączanie dźwignią z „D” na „P” i z powrotem prowadzi do szybszego zużycia skrzyni, a poza tym wypacza samą ideę jazdy samochodem z automatem.

Jazda automatem - błędy kierowców
W automacie lewa noga nie ma za wiele do robienia – trzeba uważać, żeby odruchowo nie wcisnąć „sprzęgła”.

2 Przełączanie na „N” w czasie jazdy

Niektórzy kierowcy, przyzwyczajeni do jazdy z manualną skrzynią biegów, także w samochodach z automatem wrzucają „luz” przy dojeżdżaniu do skrzyżowania, a stąd już krótka droga do poważnej awarii. Ustawianie dźwigni zmiany biegów w pozycji „N” podczas jazdy obciąża tarczki sprzęgłowe, przyspieszając ich zużycie, a ponadto powoduje nagły spadek ciśnienia oleju w układzie smarowania przekładni.

3 Przełączanie na „D” lub „R”, gdy auto się toczy

Kolejną ważną zasadą dotyczącą eksploatacji samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest pilnowanie, aby zmiana trybu jazdy następowała wyłącznie po całkowitym zatrzymaniu pojazdu. Dotyczy to zarówno wyboru kierunku („D” lub „R”), jak i włączania trybu parkingowego („P”). Zmiana przełożenia, gdy auto się toczy, stanowi istotne obciążenie dla skrzyni i może doprowadzić do jej uszkodzenia.

Jazda automatem - błędy kierowców
W czasie jazdy, po wybraniu biegu i ruszeniu, najlepiej po prostu nie dotykać już lewarka.

4 Zapominanie o wymianie oleju

Kierowcy często nie mają świadomości, że automatyczna skrzynia biegów wymaga znacznie więcej uwagi od manualnej. Tymczasem duży wpływ na trwałość przekładni ma regularna wymiana oleju. Wraz z przebiegiem środek smarny traci bowiem swoje właściwości, przez co pogarsza się kultura pracy automatu. Najlepiej stosować tzw. dynamiczną metodę, która oprócz wymiany całej objętości oleju pozwala także na wypłukanie zanieczyszczeń z wnętrza skrzyni.

Dynamiczna wymiana oleju w automacie – co to jest, ile kosztuje?

5 Holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów

Co do zasady należy unikać holowania samochodu z automatem i w razie usterki w trasie powinno od razu wezwać się lawetę. Chodzi o to, że podczas jazdy „na lince” przekładnia nie jest smarowana, więc łatwo ją uszkodzić. W awaryjnej sytuacji producenci aut dopuszczają jednak możliwość holowania (oczywiście tylko i wyłącznie w trybie „N”) – zwykle na krótkim dystansie (do 20 km) i z niewielką prędkością (do 40 km/h). Szczegółowe zalecenia dotyczące konkretnego modelu można znaleźć w instrukcji obsługi.

Jazda automatem - błędy kierowców
Holowanie auta ze skrzynią automatyczną jest możliwe tylko na krótkich dystansach i z niewielką prędkością.

Zobacz także:

Jak jeździć automatem? Podstawowe zasady

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

8 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji