PoradyPoradyKontrolki w samochodzie – co oznaczają? Spis kontrolek w aucie

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają? Spis kontrolek w aucie

Zestaw wskaźników samochodu obfituje w wiele kontrolek zapalających się w różnych okolicznościach. Oto szczegółowy spis wyświetlanych kontrolek w samochodzie.

Współczesna motoryzacja przyniosła do aut kilkadziesiąt rodzajów kontrolek samochodowych, z czego z jednym pojeździe może ich być ponad kilkanaście. To wystarczająco dużo, by kierowcy nie zdołali zapamiętać ich znaczenia i nie zareagować w porę na awarię sygnalizowaną przez lampkę ostrzegawczą. Kontrolki mają jednak za zadanie nie tylko ostrzegać o przekroczeniu normalnych warunków pracy. W dużej mierze, zwłaszcza w nowych samochodach, informują one o działaniu mniej lub bardziej istotnych systemów w samochodzie, m.in. asystenta pasa ruchu lub zwykłego oświetlenia.

Nie w każdym samochodzie wszystkie kontrolki wyglądają tak samo. Przepisy regulują kształt i kolor tylko podstawowych lampek sygnalizujących działanie kluczowych elementów auta (typu oświetlenie, pasy bezpieczeństwa) lub ostrzegających o niskim poziomie oleju czy płynu hamulcowego. Bardziej zaawansowane kontrolki to niekiedy inwencja własna producentów, w związku z czym pojawiają się problemy z ich trafnym zinterpretowaniem, a tym samym odkłada się w czasie rozwiązanie sygnalizowanego problemu.

Co oznaczają kolory kontrolek w samochodzie?

Kontrolki standardowo świecą się w następujących kolorach: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski. Ostatnie trzy mają za zadanie jedynie poinformować kierowcę np. o zapalonych światłach lub uaktywnieniu systemów w samochodzie, dlatego ich zaświecenie jest czymś normalnym i nie powinno przysparzać nerwów.

Co innego, gdy na zegarach zapali się jakaś pomarańczowa lampka: wtedy dostajemy ostrzeżenie o wykryciu nieprawidłowości w działaniu mniej istotnych systemów/elementów auta, m.in. układu ABS, poduszek powietrznych czy żarówek. Gdy taka kontrolka zapali się w trasie, jazdę można kontynuować, ale po powrocie trzeba jak najszybciej zdiagnozować sygnalizowaną usterkę.

Jeśli natomiast pojawi się ikonka paląca się na czerwono, mamy do czynienia z poważną awarią mogącą unieruchomić auto. Wtedy należy reagować niezwłocznie. Warto pamiętać, że bagatelizowanie pomarańczowych kontrolek z czasem może przerodzić się w równie poważne kłopoty, jakie sygnalizują czerwone kontrolki.

Szczegółowy spis kontrolek w samochodzie

Poniżej przedstawiamy poszczególne ikonki kontrolek i wyjaśniamy, co oznaczają. Podzieliliśmy je kolorami, tj. na czerwone, pomarańczowe i pozostałe (zielone, niebieskie, żółte).

Kontrolki ostrzegające – czerwone

  • Check engine

Kontrolka zapala się na pomarańczowo lub czerwono i informuje o nieprawidłowościach w pracy silnika. W pierwszym przypadku można kontynuować jazdę (często towarzyszy temu pogorszenie osiągów). Gdy silnik wejdzie w tryb awaryjny, kontrolka zmienia kolor na czerwony. Wtedy należy szukać usterki diagnostyką komputerową. W silnikach benzynowych zapalenie kontrolki powodują np. usterki katalizatora i sondy lambda, w dieslach: wtryskiwaczy lub turbo.

Kontrolka check engine

  • Temperatura cieczy chłodzącej

Większość aut ma pełnowymiarowy wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, lecz w niektórych samochodach o jej stanie informuje wyłącznie zapalenie się kontrolki – wtedy temperatura jest albo za niska, albo za wysoka. Prawidłowo wskaźnik powinien szybko „podejść” do 90°C i utrzymywać tą wartość niezależnie od obrotów i obciążenia silnika.

Kontrolka temperatura cieczy chłodzącej

  • Poduszki powietrzne

Zapalenie kontrolki oznacza nieprawidłowe działanie układów bezpieczeństwa, tj. poduszek i napinaczy pasów. Najczęściej włącza się przy braku kontaktu wtyczek lub gdy zerwie się taśma poduszki w kierownicy. Samochód ze świecącą się kontrolką airbagu nie przejdzie badania technicznego, a w razie wypadku poduszki nie wystrzelą.

Kontrolka poduszki powietrzne

  • Ciśnienie oleju

Kontrolka oznacza spadek ciśnienia oleju poniżej minimum, dlatego dalsza jazda z zapaloną lampką może się zakończyć całkowitym uszkodzeniem silnika. Zaświecenie może być skutkiem uszkodzenia napędu pompy oleju lub czujnika ciśnienia oleju.

Kontrolka ciśnienie oleju

  • Układ ABS

Świecąca się kontrolka ABS-u oznacza usterkę samego systemu, nie układu hamulcowego, dlatego nie ma potrzeby holowania samochodu do warsztatu. Przyczyny to m.in. uszkodzony czujnik prędkości koła czy czujnik ABS. Samochód z palącą się kontrolką nie przejdzie badania technicznego.

Kontrolka ABS

  • Automatyczna skrzynia biegów

Czerwona kontrolka informuje o wzroście temperatury w automatycznej skrzyni biegów, będącego wynikiem m.in. zużytego konwertera, niewydolnej chłodnicy oleju lub zbyt niskiego poziomu oleju. Nie należy jej bagatelizować – takie skrzynie są bardzo drogie w naprawach.

Kontrolka automatyczna skrzynia biegów

  • Ładowanie

Ikonka akumulatora sygnalizuje zaburzenia napięcia w instalacji elektrycznej samochodu. Przyczynia się do tego m.in. awaria alternatora, akumulatora lub uszkodzenie wiązki. Zbyt niskie napięcie jest w stanie nawet unieruchomić auto po wyczerpaniu akumulatora, z kolei za wysokie może skutkować awariami układów elektronicznych samochodu.

Kontrolka ładowanie

  • Hamulce

Paląca się w czasie jazdy kontrolka hamulców może oznaczać wiele przypadłości: za mały poziom płynu hamulcowego, uszkodzenie wiązki elektrycznej, awarię hamulca ręcznego lub nawet zużycie klocków. Gdy problem leży w klockach, to ostatni moment na ich wymianę. Jej zaświecenie na postoju informuje z kolei o zaciągniętym hamulcu ręcznym.

Kontrolka hamulce

  • System start-stop

Świecąca ikonka oznacza awarię systemu lub brak odpowiednich warunków do jego prawidłowej pracy, np. obciążony akumulator albo niewłaściwa temperatura silnika. Poprawa warunków powinna zgasić kontrolkę. Jeśli nadal się świeci, system przestał działać całkowicie. W niektórych autach (Mazda) określa się go jako i-stop.

Kontrolka start-stop

  • Wspomaganie/blokada kierownicy

Czerwona ikonka kierownicy lub świecący na czerwono napis PS (Power Steeling) mówi o awarii elektrycznego wspomagania kierownicy, przez co manewrowanie autem staje się mocno utrudnione i stwarza niebezpieczeństwo. Z kolei błyskająca się na pomarańczowo kontrolka informuje o awarii elektrycznej blokady kolumny kierowniczej, co uniemożliwia uruchomienie auta.

Kontrolka wspomaganie kierownicy

  • Zbyt mała odległość od auta z przodu

Stosowana w nowoczesnych autach kontrolka ostrzega o zbyt szybkim zbliżaniu się do poprzedzającego pojazdu.

Kontrolka zbyt mała odległość od auta z przodu

  • Wysoka temperatura tylnego dyferencjału

W autach z napędem 4×4 po zaświeceniu się tej ikonki napęd na tylną oś zostaje zredukowany w maksymalnym stopniu.

Kontrolka wysoka temperatura tylnego dyferencjału

  • Wysoka temperatura skrzyni DSG

W autach koncernu VW taka kontrolka wymusza na kierowcy zatrzymanie się w celu schłodzenia przegrzanej automatycznej skrzyni biegów.

Kontrolka wysoka temperatura skrzyni DSG

Kontrolki ostrzegające – pomarańczowe

Bez obaw – gdy na wskaźnikach zapali się pomarańczowa kontrolka, dostajemy ostrzeżenie o wystąpieniu jakiejś nieprawidłowości w samochodzie, ale nie na tyle istotnej, żeby przerwać jazdę. W niektórych przypadkach pomarańczowe ikonki informują o działaniu wybranych systemów, np. asystujących podczas jazdy z przyczepą.

  • Sygnalizacja ogólna

Wykrzyknik w trójkącie umieszczonym w kółku może sygnalizować różne awarie, np. świateł zewnętrznych lub czujnika parkowania.

Kontrolka sygnalizacja ogólna

  • Poziom cieczy chłodzącej

Niski poziom płynu chłodzącego zagraża poprawności pracy układu chłodzenia. Po zapaleniu się kontrolki powinno się niezwłocznie uzupełnić jego poziom.

Kontrolka poziom cieczy chłodzącej

  • Filtr cząstek stałych

W samochodach z filtrem DPF wyświetlenie charakterystycznej kontrolki oznacza konieczność wypalenia w trasie. Jeśli się tego nie zrobi, silnik przejdzie w tryb awaryjny i pogorszą się osiągi. Czasami zapalenie kontrolki jest wynikiem uszkodzenia wiązki elektrycznej lub usterki czujnika.

Kontrolka filtr cząstek stałych

  • Woda w filtrze paliwa

Samochody z silnikami Diesla mają filtr paliwa z odstojnikiem, z którego należy w razie potrzeby spuścić zbierającą się na dnie wodę. Jest ona niebezpieczna dla układu szczególnie zimą: wtedy istnieje nawet prawdopodobieństwo unieruchomienia silnika.

Kontrolka woda w filtrze paliwa

  • Świece żarowe

Kontrolka prawidłowo zapala się tylko w momencie pracy świec żarowych, czyli podczas rozruchu. Świecenie w innych sytuacjach oznacza usterkę samych świec lub modułu. Wtedy pojawiają się problemy z rozruchem podczas niskich temperatur.

Kontrolka świece żarowe

  • Ciśnienie opon

W większości przypadków ta kontrolka zapala się bez powodu, niemniej warto mimo wszystko poświęcić chwilę na sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu. Dokładniejszy pomiar dają systemy z czujnikami ciśnienia w kołach. W ich przypadku paląca się lampka przeważnie faktycznie daje sugestię, by dopompować koło.

Kontrolka ciśnienie opon

  • Immobilizer

Problemy z komunikacją kluczyka z autem często kończą się całkowitym unieruchomieniem samochodu, dlatego nie wolno bagatelizować świecącej się ikonki kluczyka. Być może uszkodził się nadajnik w kluczyku lub antena w stacyjce. Czasami pomaga wyjęcie kluczyka i ponowna próba odpalenia auta. Z kolei migająca lampka z kłódką świadczy o aktywacji immobilizera.

Kontrolka immobilizer

  • Asystent ruszania na wzniesieniu

Niektóre auta wyposażono w system zapobiegający stoczeniu się samochodu ze wzniesienia. Taka kontrolka sygnalizuje jego awarię.

Kontrolka asystent ruszania na wzniesieniu

  • Ostrzeganie pieszych

Kontrolka włącza się w razie usterki systemu akustycznego ostrzegania pieszych przed nadjeżdżającym samochodem elektrycznym lub hybrydowym.

Kontrolka ostrzeganie pieszych

  • Blokada mostów

Ikonki kłódek z dwóch stron informują o włączeniu blokad osiowych (z przodu i z tyłu) mechanizmów różnicowych.

Kontrolka blokada mostów

  • Stałe przeniesienie napędu na 4 koła

Większość współczesnych SUV-ów ma dołączany napęd na 4 koła. Kontrolka obok oznacza, że przełączono go właśnie w tryb pracy ciągłej.

Kontrolka stałe przeniesienie napędu na 4 koła

  • Przepalona żarówka świateł hamulców

Lampka sygnalizuje awarię żarówki w jednym ze świateł „stopu”. Ikonka z samą żarówką w kółku z kolei ostrzega o wykryciu nieprawidłowości w działaniu któregoś ze świateł, np. przepalanie żarówki lub bezpiecznika.

Kontrolka przepalona żarówka świateł hamulców

  • Awaria systemu regulacji świateł

Stosowana w droższych autach kontrolka informuje o usterce systemu dynamicznego dostosowania zasięgu świateł do obciążenia i ruchów samochodu.

Kontrolka awaria systemu regulacji świateł

  • Adaptacyjne reflektory

Taka lampka (często pomarańczowa) ostrzega o awarii układu oświetlenia łuków drogi (reflektory działają także bez tej funkcji).

Kontrolka adaptacyjne reflektory

  • Wyłączenie układu ESP/ESC

Kontrolka informuje o wyłączeniu systemu stabilizacji toru jazdy, ale też może sygnalizować jego awarię.

Kontrolka wyłączenie układu ESP ESC

  • Tryb holowania przyczepy

Ten tryb optymalizuje działanie wybranych podzespołów pojazdu podczas holowania przyczepy. Kontrolka potwierdza jego działanie.

Kontrolka tryb holowania przyczepy

  • Wciśnięcie sprzęgła

W niektórych autach (m.in. Hondzie CR-V) kontrolka przypomina o wciśnięciu sprzęgła przed przekręceniem kluczyka w stacyjce.

Kontrolka wciśnięcie sprzęgła

  • Otwarta klapka wlewu paliwa

Samochody przypominają nawet o takich sprawach jak zamknięcie wlewu paliwa po tankowaniu. Taką opcję zastosowano m.in. w Fordzie Escape.

Kontrolka otwarta klapka wlewu paliwa

  • Brak kluczyka

Stosowana w autach z systemem bezkluczykowym lampka informuje o niewykryciu we wnętrzu samochodu potrzebnej karty lub kluczyka.

Kontrolka brak kluczyka

  • Rozłączony stabilizator

Świecąca się kontrolka potwierdza rozłączenie przedniego stabilizatora, migająca – awarię układu.

Kontrolka rozłączony stabilizator

  • Uszkodzenie amortyzatorów

Ikonka amortyzatora ostrzega o usterce systemu umożliwiającego zmianę charakterystyki amortyzatorów.

Kontrolka uszkodzenie amortyzatorów

  • Awaria zawieszenia pneumatycznego

Lampka mówi o nieprawidłowym działaniu zawieszenia pneumatycznego, pozwalającego m.in. na regulację prześwitu.

Kontrolka awaria zawieszenia pneumatycznego

  • Awaria aktywnego układu hamulcowego

Pomarańczowy napis IBA (Intelligent Brake Assist) OFF ostrzega o wykryciu nieprawidłowości w działaniu systemu automatycznego hamowania po wykryciu drogowej przeszkody.

Kontrolka awaria aktywnego układu hamulcowego

  • Awaria czujnika oleju

Kontrolka sygnalizuje awarię czujnika odpowiedzialnego za poziom oleju w silniku.

Kontrolka awaria czujnika oleju

  • Awaria sterownika silnika

Pomarańczowy napis EPC (Electronic Power Control) na wskaźnikach ostrzega o awarii elektrycznego układu sterowania silnikiem, np. defekt potencjometru przy pedale gazu.

Kontrolka awaria sterownika silnika

  • Awaria skrzyni automatycznej

Kontrolka sygnalizuje awarię automatycznej skrzyni biegów, ale nie jest ona jeszcze na tyle poważna, by unieruchomiła auto.

Kontrolka awaria automatu

  • Klocki hamulcowe

Paląca się podczas jazdy taka ikonka sugeruje jak najszybszą wymianę okładzin hamulcowych. Prawidłowo powinna zgasnąć po uruchomieniu silnika.

Kontrolka klocki hamulcowe

  • Przegrzany katalizator

Ostrzeżenie o zbyt wysokiej temperaturze spalin, co bardzo niekorzystnie wpływa na kondycję katalizatora. Zwykle pomaga zgaszenie silnika na kilka minut. Jeśli lampka zgaśnie, można jechać dalej.

Kontrolka przegrzany katalizator

  • Płyn do spryskiwaczy szyb

Ta kontrolka informuje kierowcę o niskim stanie ilości płynu do spryskiwaczy szyb.

Kontrolka płyn do spryskiwaczy

  • Ostrzeżenie pogodowe

Kontrolka w kształcie śnieżynki (pomarańczowa lub czerwona) najczęściej ostrzega kierowcę o słabych warunkach atmosferycznych, tj. o opadach śniegu lub niskiej temperaturze.

Kontrolka śnieżynka

Kontrolki informujące (żółte, białezielone, niebieskie)

Ich świecenie podczas jazdy jest naturalną sprawą. Kontrolki w pozostałych kolorach informują o działaniu świateł i kierunkowskazów, a w nowocześniejszych autach wykrywają nawet zmęczenie kierowcy.

  • Kontrolki świateł pozycyjnych/mijania/drogowych/przeciwmgielnych

Dwie skrajne ikonki informują o włączonych światłach przeciwmgłowych, środkowa (niebieska) – o drogowych. Światła mijania symbolizuje kontrolka z kreskami skierowanymi w dół.

Kontrolki świateł

  • Wciśnij hamulec

Stosowane w samochodach z automatyczną skrzynią biegów przypomnienie o wciśnięciu hamulca przed przesunięciem dźwigni z położenia parkingowego.

Kontrolka wciśnij hamulec

  • Asystent zjazdu

Ikonka informuje o włączeniu systemu utrzymującego niewielką prędkość zjazdu z wzniesienia (najczęściej w SUV-ach).

Kontrolka asystent zjazdu

  • Tempomat

Zielona kontrolka mówi o aktywacji układu utrzymującego zadaną prędkość jazdy. Gdy wciśniemy pedał gazu lub hamulca, może zacząć świecić się na żółto, ostrzegając przed wstrzymaniem pracy układu.

Kontrolka tempomat

  • Ustawienia dyferencjału

W samochodach z napędem na 4 koła taki komunikat mówi o ustawieniu centralnego mechanizmu różnicowego do jazdy po śliskich nawierzchniach (np. w Subaru WRX STi).

Kontrolka ustawienia dyferencjału

  • Kierunkowskazy przyczepy

Oddzielne strzałki informują o włączonych kierunkowskazach. Pojedyncza kontrolka z jedynką pośrodku powinna się migać z nimi jednocześnie, gdy do samochodu podczepimy przyczepę.

Kontrolka kierunkowskazy przyczepy

  • Monitorowanie martwego pola

Zielony napis RVM to Rear View Monitoring – system ostrzegający przed zajechaniem drogi przy zmianie pasa.

Kontrolka monitorowanie martwego pola

  • Kontrola pasa ruchu

Taka ikonka z kolei informuje o prawidłowym działaniu systemu mającego na celu zapobieganie mimowolnego zjechania z pasa ruchu.

Kontrolka kontrola pasa ruchu

  • Gotowy do jazdy

Taka zielona kontrolka mówi kierowcy o tym, że samochód jest włączony i gotowy do jazdy. Częste wyposażenie samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Kontrolka gotowy do jazdy

  • Zmiana biegu

Strzałki w okolicy napisu SHIFT sugerują zmianę biegu na wyższy lub niższy w zależności od panujących warunków.

Kontrolka zmiana biegu

  • Sportowy tryb skrzyni biegów

Informacja o włączeniu sportowego trybu w automatycznej skrzyni biegów.

Kontrolka sportowy tryb skrzyni biegów

  • Kontrola zmęczenia kierowcy

W nowoczesnych samochodach taka ikonka pojawia się na wskaźnikach, gdy system na podstawie wykryje oznaki zmęczenia kierowcy (m.in. po ocenie stylu jazdy).

Kontrolka kontrola zmęczenia

  • Tryb ekonomiczny

Symbol listka to tak naprawdę stylizowany napis ECO. Kontrolka informuje o aktywacji ustawień auta sprzyjających ekologicznej jeździe.

Kontrolka tryb ekonomiczny

  • Asystent świateł drogowych

Paląca się ikonka świateł drogowych z literką A oznacza aktywny system automatycznego sterowania „długimi” światłami.

Kontrolka asystent świateł drogowych

  • Ciśnienie doładowania

Taki symbol turbosprężarki, uzupełniony pojawiającymi się lampkami, mówi o aktualnym ciśnieniu doładowania.

Kontrolka ciśnienie doładowania

Redakcja poleca również:

Kontrolka check engine: co oznacza? Dlaczego się zapala?

Jak skasować kontrolkę check engine?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji