Co wymienić w aucie - otwierające

Wydatki na samochód nie kończą się wraz z podpisaniem umowy i wręczeniem gotówki sprzedającemu. By cieszyć się bezawaryjną jazdą, warto odłożyć trochę pieniędzy na niezbędny serwis.

Rozglądając się za samochodem z drugiej ręki już odgórnie należy przyjąć, że trzeba będzie coś w nim wymienić. Nikt tu nie mówi o całym silniku lub zawieszeniu (choć i takie przypadki się zdarzają przy wyjątkowym nieszczęściu), ale na pewno nie unikniemy wydatków na wymianę wybranych elementów eksploatacyjnych auta, np. filtrów, olejów, płynów, opon, żarówek. Skala kwoty za tzw. „pakiet startowy” zależy oczywiście od wieku i przebiegu auta oraz od tego, jaki stosunek do niego miał poprzedni właściciel. Jeśli trafimy na wyjątkowo zaniedbany egzemplarz, niewykluczone, że na podstawowe elementy eksploatacyjne wraz z robocizną wydamy nawet kilka tysięcy złotych. To dużo, zwłaszcza gdy nasz budżet na samochód ma zamknąć się w kwocie np. 15-20 tys. zł lub mniejszej. By się nie rozczarować po fakcie, wnikliwie przejrzyjmy historię serwisową samochodu i podliczmy czekające nas wydatki.

Przygotowaliśmy listę 13 elementów, które najczęściej wymagają wymiany w świeżo zakupionym samochodzie. Podzieliliśmy je na trzy grupy: części, które trzeba wymienić, można wymienić i warto wymienić.

 Części, które trzeba wymienić 

Wymiana olejuOlej silnikowy i filtr oleju (od 200 zł)

Długo niewymieniany olej z czasem traci swoje właściwości i działa tylko na niekorzyść silnika. Niestety, pomimo że wymiana oleju nie jest ani czynnością trudną, ani drogą, niektórzy użytkownicy mocno wydłużają okresy pracy silnika na jednym oleju lub stosują najtańsze środki smarne, a w dodatku całkowicie pomijają wymianę filtra. By mieć pewność, że świeżo zakupione auto pracuje na właściwym oleju, najlepiej bezzwłocznie zlecić jego wymianę albo wymienić go samodzielnie. Procedurę wyjaśniamy tutaj.

 

Pasek rozrządu
Kompletny zestaw paska rozrządu
Pasek rozrządu (od 700 zł)

Pęknięcie paska rozrządu powoduje nagłą i poważną awarię silnika, najczęściej kończącą się jego wymianą. Jeśli sprzedający nie posiada faktur dokumentujących wymianę zestawu paska rozrządu lub nie ma nic na ten temat w bazie danych ASO, nie ma co czekać z profilaktyczną naprawą. Pamiętajmy, że producenci zalecają wymianę paska maksymalnie co 5-7 lat. Rozrząd warto wymieniać w komplecie, tj. pasek z napinaczem, rolkami, pompą wodną i uszczelnieniami silnika. Więcej o wymianie rozrządu pod tym linkiem.

 Części, które warto wymienić 

Olej w skrzyniOlej w skrzyni biegów/napędzie 4×4 (od 200 zł)

Chociaż niektórzy producenci nie zalecają tej czynności, w praktyce wymiana oleju w przekładni/dyferencjale nie powinna przynieść szkód, a znacznie wydłuży trwałość obydwu podzespołów. Procedurę najczęściej przeprowadza się co 60-80 tys. km. Usuwając stary olej pozbywamy się pływających w nim opiłków metalu i innych zanieczyszczeń, a także przywracamy zalecany przez producenta poziom (mogły go zaniżyć np. wycieki).

Przeczytaj także: wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Filtry
Filtry: paliwowy, kabinowy, powietrza
Komplet filtrów (od 200 zł)

Zestaw markowych filtrów do auta (paliwa, powietrza, kabinowy) można kupić za 200-300 zł. Ich wymiana w większości przypadków jest tak prosta, że można przeprowadzić ją samodzielnie, a osobie lubiącej majsterkować zajmie ok. godzinę. Kupując zestaw ma się „spokój” na kolejne 20-50 tys. km, a więc przynajmniej rok eksploatacji.

Wymiana filtra kabinowego

Płyn hamulcowyPłyn hamulcowy (od 50 zł)

Płyn hamulcowy wymienia się stosunkowo rzadko (co 3-5 lat), ale nawet jak się przekroczy dopuszczalny termin, dalej spełnia on swoją podstawową funkcję. Z czasem dochodzi jednak do tzw. zawilgocenia płynu, czyli wchłonięcia przez niego wody przez elastyczne końcówki przewodów hamulcowych. Wtedy płyn może się zagotować i znacznie obniżyć skuteczność hamowania. Wymiana płynu, a co za tym idzie – wszystkich zgromadzonych przez lata zanieczyszczeń, da pewność prawidłowej pracy układu. Tutaj piszemy o tym, jak ją przeprowadzić.

Płyn chłodniczyPłyn chłodniczy (250 zł)

Jeśli z samochodu nie ucieka płyn chłodniczy, kierowcy często zapominają o jego okresowej wymianie. Płyn ma za zadanie nie tylko odbierać ciepło z silnika lub turbosprężarki, ale i przeciwdziałać osadzaniu się kamienia w układzie. Producenci przeważnie określają żywotność płynu chłodniczego na 3 lata i 100 tys. km. Po upływie tego terminu płyn traci swoje właściwości antykorozyjne (powstają nieszczelności m.in. w uszczelce pod głowicą), a kanały wodne stopniowo zostają zatykane przez odkładający się kamień.

Pasek osprzętu
Zestaw paska osprzętu
Pasek klinowy (80 zł)

Pasek klinowy napędza elementy osprzętu silnika, tj. alternator, pompę wspomagania układu kierowniczego lub kompresor klimatyzacji. Gdy dojdzie do zerwania, silnik pracuje dalej, ale może dojść np. do utraty ładowania akumulatora (samochód przejedzie wtedy maksymalnie 50-100 km). W niektórych silnikach awaria paska osprzętu ma wpływ na działanie całej jednostki, np. w 5-cylindrowych dieslach w Volvo zerwany pasek może dostać się pod pasek rozrządu i spowodować jego zerwanie albo przeskoczenie.

 Części, które można wymienić 

ŻarówkiŻarówki (od 20 zł)

Niektóre samochody, zwłaszcza japońskie, mają tendencję do częstego przepalania żarówek, a w większości nowszych aut utrudniony dostęp powoduje, że wymianę zleca się mechanikowi. Jeśli nasz samochód spełnia któreś z tych kryteriów, żarówki zmieńmy już podczas pozakupowego przeglądu auta. By już po chwili nie myśleć o kolejnej wymianie, stosujmy żarówki long life lub heavy duty.

Przeczytaj również o regeneracji odbłyśników lamp

Wymiana oponyGeometria i opony (od 40 zł)

Czasami zdarza się, że poprzedni właściciel mocno zaoszczędził na oponach, montując tzw. nalewki (bieżnikowane) lub najtańsze ogumienie z Chin, albo zwyczajnie przesadził z długotrwałą jazdą na skrajnie zużytych oponach. Zakup nowych opon lepszej firmy da inwestycję we własne bezpieczeństwo i korzystnie wypadnie podczas późniejszej sprzedaży auta. By nie narazić ogumienia na przyspieszone zużycie, pojedźmy do warsztatu sprawdzić zbieżność i geometrię zawieszenia.

WycieraczkiWycieraczki (od 30 zł)

Zużyte wycieraczki nie tylko rozmazują wodę i zostawiają smugi, ale i skrzypią, odbierając kierowcy wszelką przyjemność z jazdy. W zależności od zastosowanego w samochodzie typu wycieraczek, cena za 2 sztuki kształtuje się w granicach 30-150 zł. W starszych można wymienić samą gumkę, co jest może i tańszym (już od kilku zł), ale i mniej trwałym rozwiązaniem.

Zobacz test popularnych wycieraczek do samochodu

ŚwieceŚwiece i przewody (od 200 zł)

Sprawny układ zapłonowy samochodu daje gwarancję wykorzystania pełnej mocy silnika przy zachowaniu wysokiej kultury pracy oraz zapewnia optymalny przebieg procesu spalania. Komplet świec zapłonowych z przewodami zapłonowymi w zależności od auta kosztuje od ponad 100 zł. Warto je zmienić szczególnie w samochodach z LPG.

Serwis klimatyzacjiSerwis klimatyzacji (od 150 zł)

Serwisowanie układu klimatyzacji stało się ostatnio coraz droższe m.in. za sprawą stosowania droższego czynnika R-1234yf, stąd coraz więcej aut jeździ z niesprawnym układem albo „nabitym” jak najtańszym kosztem, np. propanem-butanem (rośnie wtedy ryzyko pożaru). Jeśli klimatyzacja działa poprawnie, trudno stwierdzić, jakim czynnikiem została uzupełniona. Pełen serwis powinien obejmować usunięcie nieszczelności w układzie, pozbycie się wody i napełnienie układu nowym gazem oraz olejem.

Łącznik stabilizatoraŁączniki stabilizatorów (od 150 zł)

Łączniki stabilizatorów są dosyć delikatnymi elementami zawieszenia samochodu – często pękają ich korpusy, a tuleje są narażone na wybijanie. Na szczęście nawet zamienniki dobrej jakości nie stanowią wielkich wydatków (50-70 zł za sztukę), a mechanik wymieni je w ciągu zaledwie kilkunastu minut, stąd ich wymianę warto zleci przy okazji, gdy auto już stoi na podnośniku. W autach z belką skrętną z tyłu łączniki spotkamy wyłącznie na przedniej osi.