Spalanie na autostradzie - 140 kmh

Przy dużych prędkościach samochód zaczyna więcej palić, a jazda staje się nie tylko mniej bezpieczna, ale i nerwowa. Porównaliśmy spalanie w trzech identycznych samochodach i oceniliśmy, jaka prędkość na autostradzie najlepiej łączy szybki czas dojazdu z umiarkowanym zużyciem paliwa.

Dopuszczalna prędkość na polskich autostradach to 140 km/h, ale realia pokazują, że kierowcy często albo jeżdżą zdecydowanie wolniej, albo „gnają” przed siebie z o wiele większą prędkością. Zadany limit najczęściej przekraczają użytkownicy drogich samochodów premium i… służbowych, z kolei płynny ruch na autostradzie zaburzają wyprzedzające się ciężarówki i kierowcy w starszych autach, dla których osiągnięcie 140 km/h stanowi już wyzwanie.

Spalanie na autostradzie
Samochody dostawcze z reguły nie są zawalidrogami na autostradach. Największy problem tkwi w długo wyprzedzających się TIR-ach.

Ile należy jechać na autostradzie?

Istnieją dwa rodzaje niebezpiecznych prędkości na autostradzie. Pierwszą jest taka, która zmusza do wyprzedzania nas przez TIR-y: teoretycznie nie powinny one przekraczać 80 km/h, ale przeważnie utrzymują maksymalną prędkość, na jaką pozwala ogranicznik, czyli ok. 90 km/h. Manewr wyprzedzania przez wielką ciężarówkę bardzo szybko tworzy długi „sznur” aut na lewym pasie, zwłaszcza na autostradach z dwoma pasami ruchu w jedną stronę. To nie tylko denerwuje kierowców, ale i stwarza niebezpieczeństwo, dlatego za dolną granicę bezpiecznej prędkości na autostradzie należy przyjąć minimum 90 km/h. Górną wyznaczają już warunki atmosferyczne, aktualna sytuacja na drodze i przepisy, chociaż nie wszędzie, bo np. w Niemczech nie ma ustawowego ograniczenia prędkości, z jaką można się poruszać na autostradzie.

Czy warto jechać szybciej?

Miesięcznik „Auto Moto” przeprowadził test mający na celu odpowiedzieć na pytanie, jaka prędkość na autostradzie jest najbardziej opłacalna, tj. nie wygeneruje znacznego rachunku na stacji benzynowej i pozwoli na bezstresowe i szybkie dotarcie do celu. Do jego realizacji wykorzystano trzy identyczne samochody (Hyundai Tucson ze 141-konnym silnikiem 1.7 CRDi), które miały pokonać 1000 km różnymi zakładanymi prędkościami (120, 140 i 160 km/h). Test miał wykazać, jak w zależności od zwiększenia dynamiki jazdy kształtuje się spalanie typowego samochodu. W każdym z nich zmierzono także rzeczywistą średnią prędkość jazdy.

Prędkość 120 km/h

Poruszając się poniżej dopuszczalnej szybkości w Tucsonie udało się uzyskać spalanie na poziomie rozsądnych 6,6 l/100 km. Na autostradach taką prędkość utrzymują najczęściej wolniejsze auta osobowe oraz dostawcze i praktyka pokazuje, że nie wymusza ona częstego wyprzedzania (jak już, to tylko TIR-ów). Pozwala to na bardzo płynne wykonywanie manewrów i zredukowanie liczby hamowań do minimum, a tym samym jak najdłuższe utrzymanie zadanej prędkości. Dzięki temu faktyczna średnia szybkość wyniosła zaledwie 4 km/h mniej od zakładanej.

Spalanie na autostradzie - 120 kmh
Wbrew pozorom z prędkością ok. 120 km/h porusza się bardzo wiele aut na autostradach, nie tylko dostawczych. To górna granica względnie ekonomicznej jazdy, która nie wymaga częstego hamowania i wyprzedzania.

Prędkość 140 km/h

Zwiększając prędkość do dopuszczalnej da się zauważyć znaczny wzrost zużycia paliwa nie tylko w Tucsonie – większość aut niewiele pali do 120 km/h, bo taka jest górna granica homologacyjnego cyklu pomiarowego, określającego fabryczne zużycie paliwa. Poruszając się 140 km/h trzeba być przygotowanym na częstsze wyprzedzanie, ale nie stwarza ono jeszcze zagrożenia. Auto pokonało 500 km w lekko ponad 3,5 godziny, czyli w 36 minut krócej niż kierowca jadący 120 km/h.

Spalanie na autostradzie
140 km/h to optymalna prędkość jazdy autostradą. Nie stwarza zagrożenia i nie generuje jeszcze bardzo wysokiego spalania samochodu.

Prędkość 160 km/h

Zużycie paliwa rośnie, a zasięg maleje w oczach – jadąc 160 km/h Tucson spalił o ponad 3 l więcej paliwa na każde 100 km. Przeniosło się na 71 zł różnicy w rachunku na stacji benzynowej względem auta poruszającego się 120 km/h, ale tak jadący kierowca dotarł do celu w godzinę szybciej. Tak szybka jazda wymaga jednak częstego (niekiedy gwałtownego) hamowania i zjechania na stację benzynową celem zatankowania, dlatego różnica między zakładaną a rzeczywistą prędkością wyniosła aż 7,5% (udało się osiągnąć średnią szybkość 148 km/h).

Spalanie na autostradzie
Przekroczenie dozwolonej prędkości na autostradzie zaburza płynność jazdy i niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo (trzeba często hamować, nie tylko gdy wyprzedzają się ciężarówki). Auto zaczyna też zauważalnie więcej palić.

 

Zużycie paliwa na autostradzie – wyniki testu
Prędkość 120 km/h 140 km/h 160 km/h
Średnie spalanie  6,6 l/100 km  8,3 l/100 km  9,8 l/100 km 
Rzeczywista prędkość jazdy 116 km/h 135 km/h 148 km/h
Różnica między zakładaną a rzeczywistą prędkością  -3,3%  -3,6%  -7,5% 
Czas jazdy  4 h 10 min  3 h 34 min  3 h 08 min 
Koszty paliwa  145 zł  183 zł  216 zł 

Różnice w spalaniu w innych autach

Przykład Hyundaia Tucsona wykazał, że samochód zachowuje swoją oszczędną naturę mniej więcej do prędkości 120 km/h. Redakcyjne pomiary objęły jeszcze 6 innych aut, które przetestowano w tych samych warunkach. We wszystkich różnica w spalaniu między 120 a 160 km/h wyniosła od 2 do 4 litrów, a w terenowej Toyocie Land Cruiser V8 aż 10 l na każde 100 km. Wynika to m.in. z mało aerodynamicznego kształtu nadwozia, bo w Porsche Panamerze odnotowano jedną z mniejszych różnic w charakterystyce zużycia paliwa.

Opel Astra 1.4 Turbo 140 KM
Zużycie paliwa w trasie wg producenta 4,8 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/h 6,2 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/h 7,2 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h 8,5 l/100 km
Porsche Panamera 4S (3.0 Turbo/440 KM)
Zużycie paliwa w trasie wg producenta 6,7 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/h 9,1 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/h 10,4 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h 11,3 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 200 km/h 18,4 l/100 km
Renault Megane 1.5 dCi 110 KM
Zużycie paliwa w trasie wg producenta 4,0 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/h 4,7 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/h 6,4 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h 7,7 l/100 km
Seat Ateca 2.0 TDI 150 KM 4Drive
Zużycie paliwa w trasie wg producenta 4,7 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/h 6,5 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/h 8,6 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h 10,6 l/100 km
Skoda Octavia Scout 1.6 TDI 110 4×4
Zużycie paliwa w trasie wg producenta 4,2 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/h 6,4 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/h 7,1 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h 8,4 l/100 km
Toyota Land Cruiser V8 (4.6/318 KM)
Zużycie paliwa w trasie wg producenta b.d.
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 120 km/h 14,2 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 140 km/h 17,6 l/100 km
Rzeczywiste zużycie paliwa przy 160 km/h 24,2 l/100 km

 

Podsumowanie

Utrzymywanie na autostradzie prędkości 120 km/h oznacza najmniejsze wydatki na paliwo i bezpieczną, bezstresową jazdę. Biorąc pod uwagę jednak czas pokonania trasy, najkorzystniejszą opcją jest jazda z dopuszczalną prędkością na polskich autostradach. „Gnanie” 160 km/h może jest najszybszym sposobem, ale na pewno najmniej ekonomicznym. Co więcej, przy większych dystansach czas poświęcony na dodatkowe tankowanie doprowadza do tego, że założony dystans pokonujemy w dokładnie takim samym czasie co samochód jadący wolniej, ale w którym nie było konieczności uzupełnienia poziomu paliwa. Dlatego na autostradach zwyczajnie nie opłaca się przesadzać z prędkością.

Spalanie na autostradzie - otwierające
Auto jadące o 40 km/h wolniej dojechało do celu godzinę później, ale kierowca zaoszczędził na paliwie ponad 70 zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here