OponyJaka powinna być współczesna opona zimowa? Continental wyjaśnia

Jaka powinna być współczesna opona zimowa? Continental wyjaśnia

Producenci opon robią wszystko, by każda nowa generacja opon samochodowych zapewniała jeszcze większy poziom bezpieczeństwa. Eksperci z Continentala ujawniają tajniki tworzenia ogumienia zimowego na bazie najnowszego produktu – opony WinterContact TS 860.

Nie jest tajemnicą, że regularna zmiana opon na zimowe i letnie (w zależności od pory roku) poprawia nie tylko komfort podróżowania autem, ale i korzystnie wpływa na bezpieczeństwo. Według danych Komisji Europejskiej wprowadzenie nakazu jazdy na oponach zimowych w okresie od listopada do kwietnia w 27 krajach zmniejszyło ryzyko wystąpienia wypadku aż o 46%. Polska zalicza się do tych państw, w których przepisy nie „zmuszają” kierowców do zmiany ogumienia. Gdyby tak się stało, być może i u nas spadłaby roczna liczba śmiertelnych wypadków. W wyżej wymienionych krajach zmalała bowiem o ok. 3%.

Wymień opony – inaczej nie wyhamujesz

Wybierając odpowiedni moment na zmianę opon w swoim samochodzie nie warto brać pos uwagę tylko danego miesiąca. Jeśli już przed listopadem temperatury otoczenia spadną poniżej 7ºC, opony warto zmienić wcześniej. Według opinii ekspertów właśnie wtedy da się odczuć istotne różnice w zachowaniu na drodze i parametrach opon zimowych i letnich. Najlepiej oddają to próby hamowania. Przy niskich wartościach temperatury samochód na letnich oponach wyhamuje na oblodzonej nawierzchni nawet o kilkanaście metrów dalej niż to samo auto z założonym ogumieniem zimowym. Mowa tu o niewielkich prędkościach rzędu 30 km/h. Im jest ona większa, tym różnica w drodze hamowania się powiększa – do nawet 31 metrów przy 48 km/h (dane PZPO). Gdy na drodze zalega wyłącznie woda, odległości nie są już tak znaczące (ok. 7 metrów różnicy przy 80 km/h), ale wystarczające, by doprowadzić do kolizji, której można było uniknąć.

Dojeżdżanie opony zimowej latem – czy to bezpieczne?

Continental WinterContact TS 860 05
Żadna opona letnia nie jest w stanie prawidłowo wyhamować na śniegu. Winny jest nieprzystosowany do takich warunków bieżnik oraz wpływ niskich temperatur na strukturę ogumienia letniego – opona staje się wtedy sztywniejsza.

Dlaczego zimą lepiej nie jeździć na oponach letnich?

Temperatura ma tutaj kluczowe znaczenie. Opona letnia, jaka by nie była, przy jej spadku staje się coraz sztywniejsza i traci przyczepność nawet podczas słonecznej pogody. Poza tym ma inny bieżnik, przystosowany do jak najsprawniejszego odprowadzania wody deszczowej. W przeciwieństwie do „zimówki” nie posiada on lameli, czyli nacięć w blokach bieżnika odpowiedzialnych za „łapanie” śniegu, w związku z czym nie spełnia on swojej funkcji w warunkach zimowych. W oponach użytkowanych od listopada do kwietnia stosuje się też rowki bieżnika ustawione w tzw. jodełkę: odpowiadają głównie za poprawę trakcji w trudnych warunkach. Inna jest również struktura mieszanki – miększa i elastyczniejsza niż w przypadku produktów na lato.

Co należy wiedzieć o oponach sezonowych? 

Co powinna mieć idealna opona zimowa?

Continental WinterContact TS 860 08
Continental WinterContact TS 860

Na to pytanie odpowiedzieli eksperci z niemieckiej firmy Continental. Ich produkty od lat zajmują wysokie miejsca w testach opon przeprowadzanych przez zagraniczne redakcje, automobilkluby i stowarzyszenia zajmujące się motoryzacją. Opony Continentala zwyciężają również w naszych zestawieniach. Najnowsze ogumienie zimowe tego producenta – Continental WinterContact TS 860 – potwierdziło wysoką jakość i wszechstronność w teście „zimówek” do samochodów kompaktowych (205/55 R16).

Co przełożyło się na pierwsze miejsce? Według Continentala sukces leży przede wszystkim w składzie chemicznym mieszanki gumowej. Dla opony WinterContact TS 860 opracowano i zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań mających poprawić skuteczność ogumienia w niemal każdej sytuacji na zaśnieżonej drodze. Mieszanka zawiera specjalne żywice poprawiające elastyczność opony w niskich temperaturach, a za poprawę trakcji odpowiada z kolei zawarty w składzie łańcuch elastycznych polimerów. Na drogę hamowania korzystnie wpływa wielokanałowy wzór lameli, odprowadzający wodę do kanałów poprzecznych i potem do głównych rowków bieżnika, szybciej usuwając zjawisko filmu wodnego. Inżynierowie Continentala zastosowali też technologię trójwymiarowych rowków bieżnika. Dzięki nim opona zachowuje lepszą przyczepność w pokrytych śniegiem zakrętach.

Continental WinterContact TS 860 03
Według Continentala opona WinterContact TS 860 zapewnia o 5% lepsze osiągi na mokrej jezdni i o 4% krótszą drogę hamowania na oblodzonej powierzchni względem poprzedniego modelu ogumienia.

Dla właścicieli samochodów sportowych lub modeli o zwiększonej mocy Continental przewidział wzmocnioną oponę WinterContact TS 860 S wykonaną z mieszanki wzbogaconej w krzemionkę i ze zmodernizowanym bieżnikiem z inną konstrukcją lameli, większymi blokami na zewnętrznym barku opony i przemodelowanymi żebrami z cienkimi, bocznymi rowkami.

Wymiana opon – inwestycja w zdrowie i życie

Jak widać, opona to nie tylko naciągnięty na felgę kawałek gumy. Nawet drobne korekty w kształcie bieżnika lub składzie mieszanki gumowej mają wpływ na prowadzenie samochodu i nasze bezpieczeństwo. Warto o tym wiedzieć podczas wybierania opon do naszego auta. I nie zapominajmy o regularnej wymianie.

Continental WinterContact TS 860

Polecamy także inne artykuły dotyczące opon:

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU
NEWSY
Polecane
Wybór redakcji