Jak wymienić koło w samochodzie 02

Przebicie opony może nastąpić w najmniej spodziewanym momencie, dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, jak wymienić koło w aucie. Oto poradnik, jak zmienić koło w samochodzie.

Podobnie jak innych awarii w samochodzie, przebicia opony nie sposób przewidzieć – tzw. kapcia można złapać wszędzie, nawet na gładkim i pozornie czystym asfalcie. W takiej sytuacji można oczywiście zadzwonić po pomoc drogową lub skorzystać z usługi assistance w OC (jeśli mamy ją przewidzianą w ramach polisy), ale wbrew pozorom najszybciej samodzielnie wymienić koło i potem „na spokojnie” zawieźć uszkodzone do wulkanizatora.

NASZ SKLEP

Wymiana koła w samochodzie nie jest czynnością skomplikowaną, choć niekiedy wymagającą odrobiny pomyślenia i fizycznej siły, a przede wszystkim odstawienia na bok nerwów. By zmiana koła w trasie przebiegła bez przeszkód, należy się zapobiegawczo do niej przygotować, gromadząc w bagażniku auta niezbędne przedmioty do zmiany koła. Najlepiej zresztą przećwiczyć wszystkie czynności, wykonując próbną wymianę koła w domowym zaciszu. Poniżej przedstawiamy krok po kroku, co należy mieć podczas awaryjnej zmiany koła w aucie i po czym poznać, że opona uległa przebiciu. Wyjaśnimy też kluczowe kwestie odnośnie samego procesu wymiany koła.

Jakie przedmioty są potrzebne do zmiany koła?

By mieć pewność, że niczego nam nie zabraknie w awaryjnej sytuacji, wyposażmy nasz samochód w przedmioty, które umożliwią nam sprawną zmianę koła. W pierwszej kolejności pamiętajmy rzecz jasna o kontroli ciśnienia w kole zapasowym (pełnowymiarowym lub dojazdowym) i okresowym sprawdzaniu mechanizmu jego mocowania: z reguły jest ono pod podłogą bagażnika, ale w niektórych autach „zapas” zamontowany jest w specjalnym koszu, do którego dostęp uzyskamy z zewnątrz. Niestety, mechanizm „przyjmuje na siebie” wszelkie drogowe zanieczyszczenia i potrafi się stawiać opór, jeśli dłuższy czas pozostaje w bezruchu. Systematyczne próbne otwieranie i zamykanie kosza powinno dłużej utrzymać go w sprawności.

Jak wymienić koło w samochodzie 01
Producenci z reguły umieszczają koło zapasowe z niezbędnymi narzędziami pod podłogą bagażnika. W wielu nie tylko nowych samochodach w ogóle nie znajdziemy „zapasu” – od jakiegoś czasu zastępowany jest zestawami naprawczymi opony, które co prawda zajmują mniej miejsca, ale ich skuteczność bywa różna.

Profilaktycznie sprawdźmy też obecność na pokładzie fabrycznego zestawu do wymiany koła – lewarka i dedykowanego klucza do kół. Nie musimy oczywiście ograniczać się do klucza „dorzuconego” przez producenta auta – można dokupić wygodny klucz krzyżakowy, wysuwany klucz teleskopowy albo klucz dynamometryczny, którym dokręcimy koło z wymaganą siłą. Jeśli posiadamy koła z zabezpieczeniem antykradzieżowym, pamiętajmy o wożeniu ze sobą tzw. nakrętki-złodziejki. Zadbajmy o obecność na pokładzie trójkąta ostrzegawczego, kamizelki odblaskowej, rękawiczek ochronnych i ewentualnie koca, by nie pobrudzić ubrania. Warto mieć przy sobie również przedłużkę do klucza i deskę do ustabilizowania lewarka.

Jak wymienić koło w samochodzie? Instrukcja krok po kroku

„Złapanie gumy” nie powinno ujść uwadze kierowcy, gdyż auto zaczyna samoczynnie skręcać w jedną stronę i przechylać się, a ponadto z okolic przebitego koła da się słyszeć charakterystyczne dudnienie. Na tzw. flaku nie da się zbyt daleko pojechać (uszkodzimy felgę i narazimy innych użytkowników drogi na niebezpieczeństwo), dlatego należy od razu podjąć stosowne czynności.

1. Nie wskazana jest panika i nerwowość. Po wystąpieniu objawów przebitej opony nie wykonujmy gwałtownych ruchów kierownicą i unikajmy intensywnego przyspieszania i hamowania.

2. Samochód z przebitą oponą należy zatrzymać w miarę możliwości poza jezdnią, najlepiej na parkingu lub zatoczce serwisowej. Gdy warunki na to nie pozwalają, wybierzmy pobocze na prostym odcinku drogi, nie w bliskim sąsiedztwie zakrętów lub wzniesień. Ważne, gdy auto zaparkować na twardym, płaskim podłożu, by stabilnie postawić na nim lewarek.

3. Po zatrzymaniu pojazdu wrzućmy pierwszy lub wsteczny bieg, a w przypadku automatycznej skrzyni ustawmy ją w położeniu „P”.

4. Włączmy światła awaryjne, ubierzmy kamizelkę odblaskową i ustawmy we właściwej odległości trójkąt ostrzegawczy (w obszarze zabudowanym na aucie lub obok niego, poza obszarem zabudowanym w odległości 30-50 m, na autostradzie lub drodze ekspresowej 100 metrów za samochodem).

5. Zadbajmy o możliwie jak największe zredukowanie masy auta, czyli poprośmy pasażerów o opuszczenie pojazdu i wyjmijmy wszystkie bagaże.

6. Poluzujmy kluczem nakrętki lub śruby mocujące uszkodzone koło, tj. odkręćmy na około jeden obrót. Jeśli są mocno dokręcone, spróbujmy docisnąć klucz nogą lub użyjmy przedłużki/wydłużmy rączkę klucza teleskopowego.

7. Zablokujmy drugie koło z tej samej osi. Można to zrobić chociażby znalezionymi w pobliżu kamieniami lub gałęziami lub odkręcanymi „oczkami” do holowania.

8. Umieśćmy lewarek pod samochodem w przeznaczonym do tego miejscu: zazwyczaj jest to określony obszar w okolicach progu auta. Z reguły poznamy go po nietypowych wcięciach lub przetłoczeniach, ale dla pewności warto wcześniej zaczerpnąć informacji z instrukcji obsługi auta. Upewnijmy się, że lewarek stoi prosto. Podnieśmy samochód na tyle, by uszkodzone koło znalazło się kilka centymetrów nad ziemią. Jeśli działamy na miękkim podłożu, ustabilizujmy podnośnik, podkładając pod niego deskę.

9. Odkręćmy poluzowane wcześniej śruby lub nakrętki mocujące koło. By nie zabrudzić gwintów, lepiej nie kłaść ich na ziemi, a np. na chusteczce lub ścierce.

10. Zdejmijmy koło, pamiętając, by nie chwytać jego górnej części – a zatem nie umieszczać palców pomiędzy kołem a błotnikiem. Jeśli stawia opór, spróbujmy stuknąć w nie kołem zapasowym. Róbmy to jednak w granicach rozsądku, by nie „zrzucić” samochodu z lewarka.

11. Załóżmy koło zapasowe i przykręćmy je „na krzyż” (po przeciwnych stronach, nie „po okręgu”). Najpierw wkręćmy śruby/nakrętki do pierwszego oporu (nawet samymi rękami), natomiast definitywnie dokręćmy je dopiero po opuszczeniu samochodu na podłoże. W przypadku zwykłego klucza polegajmy na sile własnych rąk, z kolei kluczem dynamometrycznym należy operować z momentem ok. 110-130 Nm.

12. Po przejechaniu kilkunastu kilometrów jeszcze raz sprawdźmy stan dokręcenia koła.

Jak wymienić koło w samochodzie 03
Nigdy nie wiadomo, w jakich okolicznościach przyjdzie wymieniać koło. Wcześniejsze przećwiczenie tej operacji pozwoli uniknąć dodatkowych nerwów awaryjnej sytuacji.

Polecamy uwadze:

Koło zapasowe czy koło dojazdowe – które jest lepsze?

Jak używać zestawu naprawczego do opon?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj