UżywaneOpinieJak wygląda silnik 1.9 TDI po 700 tys. km przebiegu? Czy Skoda...

Jak wygląda silnik 1.9 TDI po 700 tys. km przebiegu? Czy Skoda zdała egzamin?

W Polsce wciąż panuje przekonanie, że po 250-300 tys. km przebiegu silnik nadaje się najwyżej na złom. Wiemy, jak wygląda kultowy diesel 1.9 TDI po 700 tys. km przebiegu!

Turbodiesle 1.9 TDI grupy Volkswagena uchodzą za niezwykle wytrzymałe. Czy może im szkodzić 700 tys. km przebiegu oraz chiptuning? Na Car Throttle, jednym z najpopularniejszych kanałów motoryzacyjnych na YouTubie, pojawił się kolejny materiał z udziałem niebieskiej Skody Octavii 1.9 TDI.

Wzięto w nim pod lupę silnik. W pierwszej kolejności zdemontowano zawór EGR, który mimo obecności dużych sadzy i oleju w jego wnętrzu zachował sprawność. W zaskakująco dobrej kondycji był też wałek rozrządu. Demontujący silnik mechanik stwierdził, że krzywki równie dobrze mogłyby mieć 220 tys. km przebiegu.

Po zdjęciu głowicy zawrócono uwagę na doskonały stan uszczelki pod głowicą, cylindry pozbawione progów i z wciąż widocznymi śladami honowania czy tłoki pokryte jedynie osadami. Depozyty węglowe znalazły się też na krawędziach komór spalania w głowicy. Mechanik stwierdził, że mogły wpłynąć na trwałość uszczelki pod głowicą, chroniąc ją od płomienia spalanego paliwa. Osadów z sadzy nie brakowało też w turbosprężarce. Luz na jej wirniku okazał się niewielki. Dlaczego silnik 1.9 TDI tak dobrze zniósł próbę czasu mimo wysokiego przebiegu? Samochód był intensywnie eksploatowany, ale także regularnie serwisowany, a silnik zalewano dobrymi olejami.

Silnik fabrycznie nowej Skody Octavii 1.9 TDI z 1999 r. powinien rozwijać 90 KM i 210 Nm. Nie wiadomo, ile z pierwotnych parametrów udało się zachować, ponieważ w 2010 r. turbodiesla poddano chiptuningowi, obejmującymi m.in. zwiększenie dawek paliwa i podbicie ciśnienie doładowania. W efekcie udało się uzyskać 110 KM i 258 Nm. Na takiej mapie samochód przejeździł ok. 320 tys. km.

Czytaj więcej: 693 tys. km przebiegu. Ile mocy zostało w silniku 1.9 TDI Skody Octavii?

Pomiar mocy i momentu przy 693 tys. km przebiegu wykazał 106,8 KM oraz 244 Nm (są to uśrednione wartości z kilku pomiarów, czym skompensowano ewentualny błąd pomiarowy). W czym tkwi sekret utraty zaledwie 3 KM i 14 Nm? Samochód był intensywnie eksploatowany, ale także należycie serwisowany. Oczywiście nie bez znaczenia była także prosta konstrukcja samego silnika 1.9 TDI VP – przypomnijmy, że pod maską pierwszej Octavii z 1999 r. pracowała jeszcze pierwsza wersja tej jednostki z pompą wtryskową i bezpośrednim wtryskiem. Nowocześniejsze silniki 1.9 TDI PD z pompowtryskiwaczami zaczęto wprowadzać w 2000 r.

Źródło: Car Throttle
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

25 KOMENTARZE

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji