Silnik 1.9 TDI - wysoki przebieg

W Polsce wciąż panuje przekonanie, że po 250-300 tys. km przebiegu silnik nadaje się najwyżej na złom. Wiemy, jak wygląda kultowy diesel 1.9 TDI po 700 tys. km przebiegu!

Turbodiesle 1.9 TDI grupy Volkswagena uchodzą za niezwykle wytrzymałe. Czy może im szkodzić 700 tys. km przebiegu oraz chiptuning? Na Car Throttle, jednym z najpopularniejszych kanałów motoryzacyjnych na YouTubie, pojawił się kolejny materiał z udziałem niebieskiej Skody Octavii 1.9 TDI.

Wzięto w nim pod lupę silnik. W pierwszej kolejności zdemontowano zawór EGR, który mimo obecności dużych sadzy i oleju w jego wnętrzu zachował sprawność. W zaskakująco dobrej kondycji był też wałek rozrządu. Demontujący silnik mechanik stwierdził, że krzywki równie dobrze mogłyby mieć 220 tys. km przebiegu.

Po zdjęciu głowicy zawrócono uwagę na doskonały stan uszczelki pod głowicą, cylindry pozbawione progów i z wciąż widocznymi śladami honowania czy tłoki pokryte jedynie osadami. Depozyty węglowe znalazły się też na krawędziach komór spalania w głowicy. Mechanik stwierdził, że mogły wpłynąć na trwałość uszczelki pod głowicą, chroniąc ją od płomienia spalanego paliwa. Osadów z sadzy nie brakowało też w turbosprężarce. Luz na jej wirniku okazał się niewielki. Dlaczego silnik 1.9 TDI tak dobrze zniósł próbę czasu mimo wysokiego przebiegu? Samochód był intensywnie eksploatowany, ale także regularnie serwisowany, a silnik zalewano dobrymi olejami.

Silnik fabrycznie nowej Skody Octavii 1.9 TDI z 1999 r. powinien rozwijać 90 KM i 210 Nm. Nie wiadomo, ile z pierwotnych parametrów udało się zachować, ponieważ w 2010 r. turbodiesla poddano chiptuningowi, obejmującymi m.in. zwiększenie dawek paliwa i podbicie ciśnienie doładowania. W efekcie udało się uzyskać 110 KM i 258 Nm. Na takiej mapie samochód przejeździł ok. 320 tys. km.

Czytaj więcej: 693 tys. km przebiegu. Ile mocy zostało w silniku 1.9 TDI Skody Octavii?

Pomiar mocy i momentu przy 693 tys. km przebiegu wykazał 106,8 KM oraz 244 Nm (są to uśrednione wartości z kilku pomiarów, czym skompensowano ewentualny błąd pomiarowy). W czym tkwi sekret utraty zaledwie 3 KM i 14 Nm? Samochód był intensywnie eksploatowany, ale także należycie serwisowany. Oczywiście nie bez znaczenia była także prosta konstrukcja samego silnika 1.9 TDI VP – przypomnijmy, że pod maską pierwszej Octavii z 1999 r. pracowała jeszcze pierwsza wersja tej jednostki z pompą wtryskową i bezpośrednim wtryskiem. Nowocześniejsze silniki 1.9 TDI PD z pompowtryskiwaczami zaczęto wprowadzać w 2000 r.

Źródło: Car Throttle
Oceny czytelników
[Głosów: 266 Średnia: 3.4]

25 KOMENTARZE

  1. Tamte TDI to była jedna z najlepszych konstrukcji ever. To juz nie wroci. Podziekujcie ekoku..om. A tak – zapomniałem – to globalne ocieplenie to przeciez wina samochodów. Nie samolotow, nie statkow, nie hodowli bydła, nie przemysł Chin, Indii, Usa… Tylko samochody sa winne. Kazdy wie, ze bardziej ekologiczne jest produkowanie i wyminianie auta co piec lat, niz jazda jednym przez dwadziescia. No i te elektryki – zdrowe, czyste z prądem ze sciany.

    • Tylko, że taki tankowiec przewożąc np. 100000 ton ładunku zastępuje 2500 40-to tonowych ciężarówek, które spalą >50 ton na 100 km, a tankowiec spali na tym dystansie ok. 20 ton, więc nietrafione argument. Statki są teraz najekonomiczniejszym, najczystszym i najszybszym środkiem transportu dużych mas na dużą odległość.

  2. Jeden wyrzut wulkanu zanieczyszcza tak atmosferę że wszystkie auta na naszej kuli nie są w stanie tak jej zanieczyścić to jest jedna wielka ściema po prostu chcą zakończyć erę Diesla i wzbogacić się na elektrykach prędzej czy później i tak do tego dojdzie kto ma kasę ten ma władzę pozd

  3. Ten artykuł to próba ratowania dobrego wizerunku koncernu po bezczelnym fałszowaniu wyników emisji zanieczyszczeń w spalinach.

  4. No super szkoda że piszecie o czymś co już było i nigdy nie wróci 1.9 tdi 90, 110, czy nawet 130 km napiszcie coś dobrego o silniku 1.6 tdi lub 1.4 tsi z przebiegiem 700 tys
    Tamta epoka była.
    To już jest koniec.

  5. To zasługa regularnej wymianie oleju zalecanej przez producenta. Nic więcej, nic mniej. Jak często stoisz w korku przebieg od wymiany do wymiany dzielisz przez 0,5. Ot i cała filozofia.

  6. Ja mam Zafirę B 1,7 cdti 125 km 2010r.Ma na budziku 685 km i jest dalej w eksploatacji. I to nie kultowy silnik VW 1.9 I co za wielki hit. A co do elektrycznych samochodów to dopiero początek wielkiej bomby ekologicznej, nik nie wspimina co z utyliuzacją akumulatorów. Czy te nowinki techniczne są Biodegradacjne. Dizelki też były fascynujące i ECo.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here