NowościAktualnościJak temperatura wpływa na zasięg aut elektrycznych?

Jak temperatura wpływa na zasięg aut elektrycznych?

Choć współczesne samochody elektryczne pozwalają na pokonanie coraz większego dystansu bez „tankowania”, nadal mają liczne ograniczenia. Szczególnie, gdy temperatura na zewnątrz spada poniżej 0 stopni Celsjusza – dobitnie o tym świadczy raport amerykańskiej fundacji AAA.

Ograniczony zasięg aut elektrycznych od lat stoi na drodze do ich upowszechnienia. Pomimo faktu, że w ostatnim czasie technologia akumulatorów ruszyła do przodu, „elektryki” są dalekie od doskonałości, a jazda nimi wymaga wielu wyrzeczeń.

Weźmy np. taką Teslę Model X P100D, której akumulatory mają praktycznie rekordową pojemność aż 100 kWh. Po ich nabiciu komputer pokładowy wyświetla zasięg 560 km. Niestety, chcąc pokonać trasę z Poznania do Warszawy (311 km) z prędkością obowiązującą na autostradzie (140 km/h), już po kilku kilometrach nawigacja wyposażona w funkcję przewidywania pozostałego zasięgu „krzyczy”, aby zwolnić. W rezultacie na trasie do stolicy trzeba utrzymywać prędkość nie wyższą niż 110 km/h. Po dojechaniu do celu w czasie znacznie dłuższym niż przeciętnym autem osobowym przewidywany zasięg to ok. 70 km. I to przy temperaturze otoczenia wynoszącej około 7 stopni Celsjusza.

Jeszcze gorzej akumulatory spisują się w niskich temperaturach. Raport założonej w 1947 r. amerykańskiej fundacji AAA, zajmującej się przede wszystkim bezpieczeństwem ruchu drogowego, nie pozostawia co do tego żadnych złudzeń. Amerykanie wzięli pod lupę 5 samochodów elektrycznych – BMW i3s (akumulatory litowo-jonowe o pojemności 37,9 kWh), Chevroleta Bolta (akumulatory litowo-jonowe o pojemności 60 kWh), Nissana Leafa (akumulatory litowo-jonowe o pojemności 40 kWh), Teslę Model S 75D (akumulatory litowo-jonowe o pojemności 75 kWh) oraz Volkswagena e-Golfa (akumulatory litowo-jonowe o pojemności 35,8 kWh).

Wraz z modernizacją e-Golf otrzymał akumulatory litowo-jonowe o pojemności zwiększonej z 24,2 do 35,8 kWh.

Z badań AAA wynika, że temperatura około -7 stopni Celsjusza potrafi ograniczyć zasięg nawet o 41%. Z drugiej strony, gdy słupek rtęci „wspina” się do 35 stopni Celsjusza, zasięg spada zaledwie o 4%. Oznacza to, że właściciele samochodów elektrycznych żyjący w zimnym i gorącym klimacie muszą po prostu liczyć się z częstszym „tankowaniem” swoich aut, co oczywiście powoduje wzrost kosztów.

Chevrolet Bolt EV
Chevrolet Bolt EV został wyposażony w baterie litowo-jonowe o pojemności 60 kWh.

Przykładowo podróż na dystansie około 1600 km przy temperaturze około -7 stopni Celsjusza kosztuje średnio o 25 dolarów więcej (ok. 95 zł po kursie 1 dolar = ok. 3,8 zł), natomiast przy 35 stopniach Celsjusza – o około 8 dolarów więcej (30,5 zł).

Spośród modeli przebadanych przez AAA najgorsze wyniki uzyskało BMW. Przy ujemnej temperaturze (-7 st. C.) jego zasięg spadł o ponad 50% (z włączonym ogrzewaniem), natomiast przy dodatniej (35 st. C.) – o ponad 20%. Na drugim końcu skali znalazł się z kolei Nissan, w którego przypadku pozostały dystans zmalał, odpowiednio, o nieco ponad 30 i 10% – pełne wyniki znajdują się na poniższym wykresie.

Wykres zasięgu aut elektrycznych w zależności od warunków atmosferycznych. Niebieski kolor oznacza temperaturę ujemną, czerwony – dodatnią.

Badanie przeprowadzone przez AAA ewidentnie pokazuje, że pojazdy elektryczne „nie lubią” skrajnych temperatur, dlatego najlepiej będą sprzedawać się zapewne w umiarkowanym klimacie.

Nissan Leaf ma akumulatory, które są najbardziej odporne na wpływ niskich temperatur.
Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

2 KOMENTARZE

  1. I dlatego wolę pozostać przy moim korando 2.2 w dieslu, niezależnie od temperatury mogę przejechać na jednym baku prawie tyle samo

  2. Choć jeden uczciwy artykuł. Ostatnio czytałem taki, w którym autor próbował wykazać, że elektryki nie mają żadnych wad. Posługiwał się demagogią jak z PRL-u albo narracji totalnej opozycji. Chyba już czas na poważną oddolną walkę o obalenie norm WLTP.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji