PoradyPoradyJak stawić czoła „Bestii ze wschodu”? 10 kluczowych kroków

Jak stawić czoła „Bestii ze wschodu”? 10 kluczowych kroków

W ostatnich latach nadejście zimy opóźniało się. Dla własnego dobra auto warto  przygotować do zmiany aury. Tym bardziej, że zapowiadane jest jej drastyczne pogorszenie – media biją na alarm, że nadciąga „Bestia ze wschodu”.

Niskie temperatury i śliskie nawierzchnie wystawiają na ciężką próbę wiele elementów pojazdu. Niesprawności kluczowych podzespołów czy zły stan opon mogą nie pozwolić na uruchomienie pojazdu, doprowadzą do niespodziewanej awarii albo zwiększą prawdopodobieństwo wypadku. Większość przygotowań pojazdu do zimy można przeprowadzić własnoręcznie lub małym nakładem środków, więc tym bardziej warto o to zadbać.

1. Zmień opony na zimowe…

Nikt z nas zimą nie wychodzi z domu w letnim obuwiu. Niestety nie wszyscy pamiętają, że na zimowe trzeba wymienić także opony pojazdu. I to nie tylko w sytuacji, gdy zamierzamy jeździć po śniegu. Tego typu ogumienie zostało zaprojektowane z myślą o przyczepności w ujemnych temperaturach, na zaśnieżonych, czy zabrudzonych błotem pośniegowym nawierzchniach.

„Opona zimowa zapewnia kierowcy i pasażerom większe bezpieczeństwo z uwagi na lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, krótszą drogę hamownia i prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji” – mówi Artur Posłuszny reprezentujący japońską markę opon Yokohama. Warto pamiętać, że opona zimowa najlepiej spełniała swoje zadanie, jeżeli ma bieżnik o głębokości do 4 mm, a jej wiek nie przekracza 10 lat.

Nasz test 8 opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16

2. …albo zamontuj opony całoroczne

Kto chce uniknąć tracenia czasu i pieniędzy na sezonowe wymiany opon, może pomyśleć o zakupie opon całorocznych. To rozwiązanie ekonomiczne – optymalne dla kierowców poruszających się lokalnie, w miastach, na krótkich dystansach, mieszkających w regionach z niskimi opadami śniegu czy o umiarkowanych temperaturach.

„Dobre opony całoroczne posiadają symbol 3PMSF, czyli certyfikat opony zimowej. Warto jednak pamiętać, że nawet one nie zastąpią zimówek w skrajnych warunkach pogodowych, na dużym mrozie. Mieszanka z jakiej są wykonane traci wówczas niektóre ze swoich właściwości. Niezależnie od rodzaju opon, wszystkie należy na bieżąco kontrolować pod kątem ciśnienia, wyważenia i ewentualnych uszkodzeń” wyjaśnia Artur Posłuszny.

Nasz test 8 opon całorocznych w rozmiarze 205/55 R16

Przygotuj auto do zimy
Nawet najnowocześniejsze auto z systemami bezpieczeństwa nie poradzi sobie z jazdą po ośnieżonej drodze, gdy nie będzie miało właściwych opon.

3. Sprawdź ciśnienie w oponach

Nawet najlepsza opona nie zda egzaminu, jeżeli będzie zbyt słabo napompowana. Ciśnienie powietrza w ogumieniu ma istotny wpływ na prowadzenie pojazdu. Wpływa ono na sposób, w jaki bieżnik przylega do nawierzchni. Niskie temperatury powietrza powodują spadek ciśnienia w oponach.

„Gdy nadchodzą mrozy, Yokohama zaleca kierowcom zwiększenie ciśnienia w oponach zimowych o 0,2 bara w stosunku do wartości zalecanej przez producenta samochodu. Zbyt niskie ciśnienie w oponach przekłada się na dłuższą drogę hamowania i zwiększa hałas wydawany przez nie podczas jazdy” – przypomina Artur Posłuszny.

4. Zrób przegląd zimowy

Przed zimą warto zlecić sprawdzenie stanu pojazdu. Przy niskich temperaturach rośnie ryzyko awarii gumowych przewodów, pasków, pomp wodnych czy przewodów zapłonowych. Należy także zwrócić szczególną uwagę na stan hamulców, akumulatora, chłodnicy oraz wszystkich świateł. Profilaktyka może uchronić nas od awarii i konieczności oczekiwania na lawetę w niskich temperaturach.

Jak przygotować samochód do zimowej eksploatacji?

5. Sprawdź akumulator samochodu

Wielu zmotoryzowanych doświadczyło niedogodności związanych z „padniętym” akumulatorem. Odpalenie silnika na popych lub pożyczenie prądu przewodami nie zawsze jest możliwe. Moc akumulatora spada wraz z wiekiem i obniżaniem się temperatury. Użytkowany w typowy sposób akumulator z reguły wytrzymuje 4-6 lat. Po tym czasie warto pomyśleć o zakupie nowego akumulatora. Sygnałami zwiastującymi jego rychły koniec jest rozładowywanie się baterii podczas kilkudniowego postoju czy utrudniony rozruch silnika. Punkty sprzedaży akumulatorów dysponują urządzeniami do testowania akumulatorów samochodowych – test kondycji baterii często wykonują bezpłatnie.

Jak sprawdzić stan akumulatora? Po czym poznać, że bateria się rozładowała?

napięcie akumulatora
Napięcie sprawnego i naładowanego akumulatora powinno wynosić ok. 12,6 V. Braki prądu można uzupełnić poprzez podłączenie akumulatora do prostownika lub wyruszenie w dłuższą podróż – akumulator zostanie doładowany przez alternator.

6. Skontroluj układ chłodzenia

Płyn chłodniczy jest trzecim, obok oleju silnikowego i przekładniowego, najważniejszym płynem eksploatacyjnym w samochodzie. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Niedobór płynu chłodniczego może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika. Poziom można sprawdzić samodzielnie – minimalny poziom jest oznaczony na zbiorniczku wyrównawczym. Ubytki trzeba uzupełnić. Jeżeli płyn nie był od dłuższego czasu wymieniany lub jego niedobory uzupełniliśmy wodą, warto poprosić serwis o wymianę płynu – rozcieńczenie może doprowadzić do jego zamarznięcia i poważnego uszkodzenia silnika lub jego osprzętu.

Jak załatać chłodnicę za 25 zł? Test taniego preparatu uszczelniającego

7. Sprawdź pióra wycieraczek

Zużyte wycieraczki są kolejnym elementem obniżającym bezpieczeństwo zimą. Brudne wycieraczki najlepiej wytrzeć alkoholem. Jeżeli to nie pomaga, trzeba je wymienić. Jeśli szyba Twojego auta często zamarza, zaopatrz się w bardziej wytrzymałe wycieraczki. Poza tym nie odrywaj na siłę wycieraczek przymarzniętych do szyby. Najlepiej użyj odmrażacza do szyb lub ogrzewaj auto do momentu, aż lód na szybie znacznie się topić. Kiedy je wymienić? Jeśli pomimo tego, że są czyste, zostawiają mokre ślady na szybie lub z nieprzyjemnym hałasem przeskakują po tafli szkła.

Jak wymienić wycieraczki w samochodzie? Jakie wycieraczki wybrać?

8. Wlej zimowy płyn do spryskiwaczy

Zimą na przedniej szybie częściej pojawia się brud drogowy. Widzenie utrudniają dodatkowo śnieg i lód. Napełnij zbiornik spryskiwacza płynem, który jest przeznaczony do używania w ujemnych temperaturach. Zimowe formuły płynu pomagają szybciej usuwać z szyby śnieg i brud i, co najważniejsze, nie zamarzają w zbiorniku.

9. Zatankuj do pełna, wlej dodatek paliwowy

Przez cały czas utrzymuj zbiornik paliwa przynajmniej do połowy napełniony. Jest to szczególnie ważne na trasie – podczas nieoczekiwanych załamań pogody można utknąć w ogromnym korku. Gdy paliwa nie brakuje, można okresowo uruchamiać silnik, aby nagrzać wnętrze. Pandemia sprawiła, że wielu kierowców ograniczyło korzystanie z samochodu. Jeżeli ostatni raz tankowaliśmy jesienią, możliwie szybko zatankujmy bak do pełna. Jeżeli natomiast mamy prawie pełny zbiornik, wlejmy do niego uszlachetniacz do paliwa – jest to szczególnie ważne w przypadku diesli, depresator zapobiegnie zamarzaniu oleju napędowego. Wbrew obiegowym opiniom zamarzanie „ropy” jest zupełnie normalnym procesem. Od 15 listopada do końca lutego na stacje jest dostarczany zimowy olej napędowy, który powinien wytrzymać temperaturę przynajmniej – 20 st. C. Depresatory są w stanie przesunąć punkt zamarzania oleju napędowego nawet do -39 st. C.

Czym grozi długotrwała jazda na rezerwie?

Tankowanie diesla do benzyny
Zimą warto tankować do pełna także, by ograniczyć powierzchnię zbiornika paliwa, na której może dochodzić do skraplania się pary wodnej, która później wymiesza się z paliwem.

10. Zaopatrz się w awaryjne artykuły zimowe

Zimą zawsze warto mieć w samochodzie zestaw na sytuacje awaryjne. Jeżeli ich zabraknie, narażamy się na oczekiwanie na lawetę, mało przyjemną pieszą wycieczkę do sklepu lub walkę z zamarzniętymi elementami pojazdu, która może doprowadzić do ich uszkodzenia. Oprócz apteczki wyposaż swój samochód w szczotkę do śniegu ze skrobaczką do szyb, latarkę, bezpieczniki, kable rozruchowe, dodatkowy olej, płyn do spryskiwaczy i odmrażacz do szyb, który rozmraża także drobne mechanizmy jak zamki w drzwiach, boksach dachowych, zawiasy, czy prowadnice.

Redakcja poleca:

Zimowe problemy z autem. Jak mrozy wpływają na kondycję samochodu?

Jak jeździć autem zimą? Podstawowe praktyki

Czy zimą można używać klimatyzacji?

Czy zimą można umyć samochód?

Nie przegap najnowszych artykułów! Obserwuj Wybór Kierowców na FACEBOOKU

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

NEWSY
Polecane
Wybór redakcji